جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۰۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 4785
  • پیاده راه سازی قلب تاریخی شهر تهران به سبک «تهران قدیم»
    پیاده راه سازی قلب تاریخی شهر تهران به سبک «تهران قدیم»

    پیاده راه سازی قلب تاریخی شهر تهران به سبک «تهران قدیم»

    روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ابوالفضل شادمهری، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در جلسه ارزیابی «طرح پیاده راه سازی تهران تاریخی» که به میزبانی اداره مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران و با حضور محمد شهرآبادی معاون شهرسازی منطقه ۱۱، مشاوران طرح و کارشناسان مربوطه برگزار شد،گفت: این ناحیه با برخورداری از یک شـــبکه پیاده راهی اشـــتراکی امن، ایمن و هم پیوند با مراکز تجاری، حکومتی، گردشـــگری و خدماتی، ضمن ارائه روایتی مناسب از تاریخ و فرهنگ تهران قدیم، محیطی مطلوب برای حضور شهروندان و گردشگران به وجود آورده است و ترکیب شبکه پیاده راهی با شبکۀ حمل و نقل همگانی و سایر شیوه ها و امکانات عبور و مرور، سبب شده است استفاده از خودروی شخصی در این محدوده کاهش یابد و رفت وآمد آسان، سریع، کم هزینه و پاک جایگزین آن شود.
    وی افزود: بهره مندی هسته های سکونتی از کیفیت های محیطی مطلوب وتوسعه فعالیتهای اقتصادی خرد، محله های این محدوده را به مکانهایی با پایداری اجتماعی بالا تبدیل نموده است، همچنین خروج تدریجی بورسهای ناسازگار با کیفیت پیاده مداری و ورود فعالیتهای خدماتی ـ رفاهی و اقتصادی پشتیبان گردشگری، شبکه ای از عرصه های عمومی و فضاهای شهری سرزنده را به وجود آورده است که در کنار ارتباط مناسب با سایر مراکز شهری و فرا شهری؛ فضایی خاطره انگیز را برای زندگی، کار و گذران اوقات فراغت فراهم نموده است.
    شادمهری با بیان این که ششمین مرحله از پروژه “بازنگری و اولویت بندی جهت اجرای طرح پیاده راه سازی تهران تاریخی (حصار ناصری)” به اجرای مدل، اعتبار سنجی و تحلیل نتایج تخصیص یافته است، خاطر نشان کرد: تلاش شده تا در هفت گام بیان شده، به این مهم پرداخته شود و در اولین گام از این مراحل، مدل شبیه سازی – بهینه سازی جریان پیاده و مدل شبیه سازی جریان سواره به صورت همزمان، به منظور بررسی تأثیرات شبکه سواره و پیاده بر یکدیگر اجرا می گردند و سپس مدلهای سواره و پیاده اعتبارسنجی شده و آلترناتیوهای خروجی های مدل پیاده راه سازی و ارتقای پیاده مداری محدوده حصار ناصری ارائه می گردند.
    وی افزود: در گام بعدی آلترناتیوهای برتر مدل پیاده راه سازی و ارتقای پیاده مداری محدوده حصار ناصری بر اساس تمامی کیفیت های محیطی و هزینه های ارتقا تحلیل می شوند و پس از آن برترین آلترناتیو مدل پیاده راه سازی و ارتقای پیاده مداری انتخاب شده و نتایج خروجی های سه گانه مدلسازی مقایسه می گردند و در نهایت گذرهای استراتژیک، مهم و کلیدی جهت تدوین برنامه اقدام انتخاب می شوند.
    لزوم درنظرگیری همزمان مدل های سواره و پیاده
    مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با بیان این که شهر یک مجموعه پیچیده متشکل از سیستم های متعددی است که ارتباطات تنگاتنگ مابین آنها وجود دارد، افزود: با توجه به تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این سیستمها از یکدیگر، هرگونه تحلیل و یا تغییر یک سیستم بدون درنظرگیری سایر عوامل دخیل در مجموعه شهری به طرحی با ریسک بالا و بدون تضمین موفقیت خواهد انجامید چرا که این نگاه جزیره ای در مدیریت شهری نتایج نامطلوبی را در سالیان اخیر به همراه داشته است.
    وی در ادامه افزود: سیستم حمل ونقل یکی از سیستم های بسیار پیچیده شهری است که از زیر مجموعه های متعددی در حوزه عرضه و تقاضا تشکیل شده ا ست و شبکه معابر شهری یکی از جزءهای بخش عرضه بوده که خود شامل شبکه معابر سواره و شبکه معابر پیاده است که علیرغم آن که اسکلتهای این دو شبکه بسیار به هم نزدیک و گاهاً منطبق هستند، گرافهای آنها تفاوتهای بسیاری با یکدیگر دارند. به دلیل همین نزدیکی و تطابق مکانی، این دو شـبکه بسـیار بر یکدیگر تأثیرگذار هسـتند بنابراین در طرح حاضر بر اساس این الزام فنی، این دو شبکه به طور همزمان مورد تحلیل و طراحی قرار خواهند گرفت.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *