پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱:۰۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 4763
  • پیشنهاد تأسیس نخستین "موزه ـ مغازه" در تهران
    پیشنهاد تأسیس نخستین "موزه ـ مغازه" در تهران

    پیشنهاد تأسیس نخستین “موزه ـ مغازه” در تهران

    احمد مسجدجامعی، با اشاره به پیدا شدن آثاری از تهران قدیم در کف یک مغازه اسباب بازی فروشی در  بازار حضرتی مولوی گفت: این کشف می‌تواند سرآغازی برای تحقیق و تفحص درباره تکمیل مطالعات تاریخی تهران باشد.

    وی  با اشاره به اینکه مالک این مغازه از قدیمی های بازار تهران هستند و در جریان بازسازی مغازه خود با چند قطعه استخوان رو به رو می شود، گفت: مالک بلافاصله این موضوع را به اطلاع مراجع قضایی رسانده و در بررسی‌ها مشخص می شود این استخوان ها متعلق به دوران قاجار بوده و همین سرآغازی برای کاوش‌های بیشتر می‌شود اما حالا با گذشت چندین هفته از پیدا شدن این آثار، صاحب مغازه خواستار تعیین تکلیف وضعیت ملک خود است.

    مسجد جامعی با بیان اینکه پیشنهاد ما این است از آنجایی که امکان جابه‌جایی این آثار به دلیل به هم پیوستگی آن وجود ندارد، این ملک به یک «موزه-مغازه شهری» تبدیل شود. گفت: متاسفانه شاهد اظهارنظرهای غیرکارشناسی در مورد نگهداشت این آثار هستیم  و حتی به مالک گفته شده است که بروی آثار مکشوفه شن بریزد تا دوباره دفن شوند اما باید به یاد بیاوریم که این نشانه ها بیانگر تمدن تهران است و نمی‌توان به همین راحتی، تمدن تهران را خاک گرفت.

    وی ادامه داد: پیش از این همگان تصور می‌کردند که تاریخ تهران هفت هزار ساله است و با کشفیات به دست آمده تاریخ تهران به هشت هزار سال پیش می‌رسد و چطور می توان این آثار را با شن مخفی کرد در حالی که تیم باستان شناسی در این مغازه به کاوش مشغول هستند و معتقدند که  ممکن است قسمتی از برج یا دیوار دژ تهران در این مغازه باشد! در این صورت دیواری که در کف مغازه پیدا شده است شاید بخشی از دروازه عبدالعظیم حسنی باشد که اولین باروی تهران بود، اما همچنان باید کاوش انجام شود تا اطلاعات کامل تری به دست آید.

    مسجد جامعی با بیان این که در دنیا امروز با پدیده ایجاد سایت “موزه های محلی” مواجه هستیم گفت: بر همین اساس می توان این فضا را با نصب شیشه‌های ضخیم حفظ کرد و بر روی آن به کسب و کار پرداخت و البته باید بررسی‌های لازم صورت گیرد و قطعا این کشف می‌تواند به عنوان ظرفیت جدید گردشگری بافت تاریخی تهران شناخته شود.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *