جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۱۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 10429
  • ضرورت تعامل دستگاه‌های اجرایی و خدماتی با مدیریت شهری در حوزه آسفالت معابر و اقدامات عمرانی
    ضرورت تعامل دستگاه‌های اجرایی و خدماتی با مدیریت شهری در حوزه آسفالت معابر و اقدامات عمرانی

    پیشنهاد شورای عالی معماری و شهرسازی در رابطه با کمربند جنوبی مشهد

    سروش باغبان فردوس با اشاره به اینکه شورای حفظ حقوق بیت‌المال پروژه بزرگراه جنوبی مشهد را در سال ۹۶ متوقف و آن را منوط به مطالعات زیست‌محیطی کرد، گفت: در جریان بررسی طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد که اخیرا در شورای شهر تأیید شده، مدیریت شهری اعلام کرد که بزرگراه جنوبی در طرح جامع به عنوان یک راه کاملا مستند شده و تغییر کاربری آن در طرح تفصیلی امکان‌پذیر نیست و باید در نهادهای بالاتر بررسی شود.

    وی تصریح کرد: کمربند جنوبی در طرح جامع دوم پیشنهاد شده و در طرح جامع سوم مشهد موضوع کمربند تثبیت شده بود، در حالی‌که پیش‌بینی‌های جمعیتی طرح جامع دوم درست نبوده است. همچنین کمربند جنوبی باعث مشکلاتی مثل توسعه ناپایدار کالبدی اجتماعی و زیست‌محیطی شده، بنابراین ما پس از گذر طرح از مرحله تأیید شورا به شورای عالی شهرسازی و معماری درخواست دادیم که تغییر قطعی کاربری بزرگراه از جانب شورای عالی شهرسازی پیگیری شود. در متن مصوبه شورا هم چنین موضوعی اشاره شده بود و خود شورا هم مرجع تصمیم‌گیری نهایی را کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی بیان کرده بود.

    مدیرعامل سازمان مردم نهاد بنیاد چهارطبقه افزود: اگر در طرح‌های تفصیلی درباره موضوعی، مغایرت میان طرح جامع و تفصیلی پیش بیاید، مشاور می‌تواند نظر اصلاحی خود را ارائه کند و در واقع این ظرفیت قانونی وجود دارد. اما به هر حال شاید مدیریت شهری نمی‌خواسته که از این ظرفیت استفاده کند؛ بنابراین ما این درخواست را انجام دادیم و از آن طرف پاسخی مهم و قابل‌توجه دریافت کردیم.

    وی اضافه کرد: از طرف دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی به مدیر کل اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی تاکید شده است که همه مطالعات فنی اعم از مطالعات پشتیبان و زیست‌محیطی طبق مصوباتی که وجود دارد در طرح بررسی شود و در صورتی که ضرورت اصلاح طرح احراز شد، این مسأله در کمیسیون ماده پنج مطرح و تصمیم‌گیری شود، چون تا زمانی که مطالعات مشخص‌کننده ضررها و آسیب‌های این بزرگراه از لحاظ زیست‌محیطی انجام نشود و بر مبنای آن تصمیم گرفته نشود، نباید حکم به تثبیت بزرگراه بدهیم.

    مدیرعامل سازمان مردم نهاد بنیاد چهارطبقه در مورد پیش‌بینی‌اش از نتیجه‌بخش بودن نامه شورای عالی معماری و شهرسازی بیان کرد: این مساله که اکنون شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان نهاد بالادست به کمیسیون ماده پنج به شکلی تاکید می‌کند، می‌تواند امیدوارکننده باشد، البته تا زمانی که اعضا آراء خود را ندهند و تمام مطالعاتی که باید انجام شود، به صورت شفاف مطرح نشود نمی‌توان صددرصد امیدوار بود. ما همچنان در کنار سایر سمن‌های دغدغه‌مند، پیگیر مطالبات خود هستیم و عمیقا باور داریم که این بزرگراه نباید شکل بگیرد؛ چراکه این بزرگراه نه توجیهات فنی مناسبی دارد و نه توجیهات ترافیکی. آنچه بعضا از سوی شهرداری مطرح می‌شود که بزرگراه می‌تواند ترافیک را کم کند یا سرعت شبکه را افزایش دهد یا آلودگی هوا را کم کند، تا به‌حال در دنیا بی‌سابقه بوده و بعید است مبنای علمی و تخصصی داشته باشد. به‌عکس این بزرگراه تنها عاملی برای تخریب محیط زیست و  زیست بوم مهم ارتفاعات جنوبی شهر خواهد بود و هرچه بیشتر شهر را به سمت خودرومحور بودن می‎برد.

    وی در مورد طرح تفصیلی جنوب غرب خاطرنشان کرد: مساله‌ای که در طرح تفصیلی جنوب غرب مطرح است این است که شورای شهر وقتی یک طرحی را بررسی می‌کند باید وضع موجود آن را هم تایید کند. هنگامی که طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد تصویب شد وضع موجود آنجا کوه‌پارک بود و کوه‌پارک باید در این سند منعکس می‌شد که این اتفاق به‌صورت ناقص افتاده و مکان کوه‌پارک به اراضی مجاور بزرگراه نسبت داده شده، در حالی‌که خود بزرگراه بخشی از کوه‌پارک است.

    باغبان اضافه کرد: شورای شهر توان این را داشته است که مشکل پروژه کمربند جنوبی را به عنوان یک مغایرت اساسی در طرح تفصیلی جنوب غرب مطرح کند، اما در مصوبه شورای شهر تصمیم‌گیری منوط به مطالعات زیست‌محیطی شده است و مطالعات زیست‌محیطی که آنها پیشنهاد داده‌اند، مدیریت زیست محیطی است. در حالی که در مجموع ما دو نوع مطالعات زیست محیطی داریم؛ یکی مدیریت است و دیگری ارزیابی اثرات است. در مدیریت ارزیابی اثرات زیست‌میحطی می‌گوییم که پروژه این اثرات را بر محیط‌زیست می‌گذارد و حال این اثرات را با این وجود بپذیریم و پروژه را انجام بدهیم یا ندهیم و اگر انجام می‌دهیم چگونه اثرات آن را کمتر کنیم.

    وی افزود: در مطالعات مدیریت محیط زیستی بیان می‌شود که پروژه عواقب و عوارض زیست‌محیطی دارد و حال ما چگونه آن را مدیریت کنیم. در مجموع بنای این نوع مطالعات رسیدن به پاسخ آری یا خیر به اجرای طرح نیست و فرض آن است که پروژه در هر صورت اجرا می‌شود و حال ما چگونه  می‌توانیم اثرات آن را کم کنیم؛ مثلا یک بزرگراه آلودگی صوتی دارد و پیشنهاد می‌شود که عایق صوتی کشیده شود. البته ما به این مطالعات بدبین نیستیم و امیدواریم همانگونه که در عنوان قرارداد مطالعات هم اشاره شده، ابتدا مطالعه ارزیابی و سپس مدیریت انجام شود. در اینجا نظارت دانشگاه فردوسی و سازمان‌های مردم‌نهاد بر روند انجام مطالعات کلیدی است. اگر نتیجه این مطالعات در مرحله ارزیابی به نفی بزرگراه ختم شود، بخشی از نتیجه مطالعات مدیریت محیط‌زیستی می‌تواند به پیشنهاد کاربری‌های جایگزین به‌جای بزرگراه ختم شود. در این زمینه تجربه‌های متعددی در سراسر دنیا وجود دارد که بزرگراه‌های مهم به عرصه‌های همگانی و پیاده‌مدار تبدیل شده‌اند.

    باغبان در مورد مطالعات زیست‌محیطی بزرگراه جنوبی مشهد عنوان کرد: ما هنوز محتوای مطالعات زیست محیطی را ندیدیم و فقط در یک جلسه به همراه سایر سمن‌ها روند پیشنهادی آقای دکتر مخدوم و همکارانشان را مرور کردیم، اما هنوز از محتوای مطالعات اطلاعی نداریم و چیزی منتشر نشده است. این قرارداد در اواخر اردیبهشت بسته شده است و یک مدت زمانی ۶ ماهه دارد.

    مدیرعامل سازمان مردم نهاد بنیاد چهارطبقه گفت: باید در نظر داشته باشیم که فقط بخشی از این بزرگراه اجرا شده است و آن پیشرفت ۸۰ درصدی تنها در یکی از فازهاست و قسمت‌هایی که در حوزه جنوب شرق مشهد است، فاز چهار تا ۶  می‌باشد که پیشرفت آنچنانی اتفاق نیفتاده است و تنها قراردادهایی در این زمینه وجود دارد. طرح تفصیلی جنوب شرق هم در شورای شهر در دست بررسی است و باز هم احتمال دارد کاربری ترافیکی این بزرگراه تثبیت شود در حالی که هنوز کاری انجام نشده است. حداقل کاری که شورای شهر باید در طرح تفصیلی جنوب شرق انجام دهد، تکرار استدلالی است که برای تصمیم‌گیری درباره بزرگراه در طرح قبلی آورد. این بهترین کار نیست، اما حداقل کاری است که از شورا انتظار می‌رود.

    ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *