جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۵۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 5002
  • چرا بازگشت ۳۲۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری ها اینقدر مهم است؟
    چرا بازگشت ۳۲۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری ها اینقدر مهم است؟

    چرا بازگشت ۳۲۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری ها اینقدر مهم است؟

    برزن نیوز بدنبال برداشت ۳۲۰۰ میلیارد تومانی دولت از حساب شهرداری ها در سال ۹۷، اوضاع بسیاری از شهرداری های کشور در یک وضعیت تقریبا نابسامان قرار می گیرد، بطوری کهدر این سال شاهدیم برخی از آن ها که در دوران سال های تاسیس خود کمتر با پدیده حقوق های معوق روبرو شده بودند، دچار این پدیده آنومیک در سیستم بوروکراسی اداری مواجه می شوند و در نتیجه به همان نسبت بسیاری از پروژه های خدماتی و عمرانی شهرداری ها بویژه در شهرهای کوچک به شدت از این پدیده متاثر می شود.
    خوشبختانه در سال جاری با پیگیری های شهرداری ها، استانداری ها و به تبع آن وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و لابی آن ها با نمایندگان و آگاه ساختن آن ها با تبعات این امر، تا امروز بنظر می رسد که این امر با حمایت کمیسیون تلفیق بودجه در حال بازگشت به روال قبل از سال ۹۷ است؛ البته به شرطی که بتواند از دیوار شورای نگهبان نیز عبور کند.
    اما سوال این است که آیا این عدد آنقدر برای نزدیک به ۱۲۰۰ شهرداری کشور قابل توجه هست که آن ها اینگونه بخشی از خمودگی و مشکلات خود را به آن نسبت می دهند؟ باید گفت که جواب به این سوال هم بله است و هم خیر!! به چند دلیل زیر؛
    اول؛ “خیر” چرا که اگر مبنای تقسیم این عدد را بر کل شهرهای ایران براساس سرانه جمعیت آن ها در نظر بگیریم باید گفت که این عدد در مقابل کل بودجه شهرداری های کشور ناچیز است و اگر چونان رقمی نتوانسته شهرداری ها را به یک وضعیت باثبات برساند بالطبع تزریق این کسر ناچیز از کل نیز نخواهد توانست حیاتبخش و ثبات آور برای آن ها باشد.
    دوم؛ “بله” به این دلیل که؛
    وقتی اندکی ریزتر و دقیق تر می شویم، بطور مثال وقتی براساس سرانه جمعیت شهریِ جایی مثل استان اصفهان، سهم استان را که حدود ۲۴۰ میلیارد تومان(از کل ۳۲۰۰ میلیارد تومان) برآورد می شود، در نظر بگیریم خواهیم فهمید که این عدد به دلایل زیر قابل توجه است و می تواند تا حد زیادی برای عمده شهرداری های استان چاره ساز باشد؛ چرا که؛
    ۱. این عدد برابر با جمع کل بودجه ۶۵ شهرداری های درجه ۱ تا ۸ استان در سال ۹۷ می شود.
    ۲. این عدد برابر با بودجه محقق شده بیش از ۸۵ شهرداری استان در ۹ ماهه اول سال ۹۷ است.
    ۳. با این عدد می توان کل پروژه های آماده سرمایه گذاری بیش از ۲۰ شهرداری استان-عمدتا شهرهای کوچک(معرفی شده به پورتال سرمایه گذاری استانداری به آدرس isfahaninvest.com) را تکمیل و این تعداد شهرداری استان را بسمت درآمد پایدار سوق داد.

    ۴. همچنین با این عدد می توان یک چهارم کل حقوق شهرداری های استان در طی سال ۹۷ را پرداخت کرد تا اینگونه شهرداری های استان(عمدتا شهرداری های کوچک) با معوق شدن حقوقی برابر با بیش از ۱۰۰ ماه روبرو نباشند.
    ۵. این عدد برابر با تقریبا کل بودجه مصوب دو شهرداری بزرگ استان یعنی خمینی شهر و شاهین شهر در سال جاری است.
    ۶. با این عدد شهرداری های استان(بدون احتساب بدهی شهرداری کلانشهراصفهان) می توانند نصفی از کل بدهی خود را تسویه و دوباره رونق را به پروژه های عمرانی و اشتغال در این بخش برگردانند. فارغ از اینکه این امر می توانداعتماد نهادی را به شهرداری ها برگرداند.

    تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *