پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۲۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 13905
  • تشدید دو قطبی در پایتخت
    تشدید دو قطبی در پایتخت

    چندگانگی تصمیم‌گیری در نما و ساختمان موجب سردرگمی در این حوزه شده است

    محمد عزتی روز چهارشنبه در نخستین اجلاس سازندگان و طراحان تبریز با بیان اینکه چهار نهاد تصمیم‌گیر در حوزه نما و ساختمان شهری وجود دارد، افزود: سازمان نظام مهندسی از جمله این نهادهاست که با هدف احیای معماری ایرانی و اسلامی تشکیل و در این راستا اظهارنظر می کند و دیگری شهرداری است که وظیفه کنترل و نظارتی منطبق بر طرح‌های جامع و تفصیلی را بر عهده دارد.

    وی اظهار کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دیگر نهاد تصمیم گیر در حوزه نما و ساختمان شهری است که باید در برخی سازه‌ها، نظر آن ها مدنظر قرار گیرد و کارگروه‌های سیما و منظر شهرسازی نیز از دیگر نهادهای تصمیم گیر در این حوزه است.

    معاون معماری و شهرسازی شهردار تبریز با بیان اینکه قوانین کامل و مدونی در حوزه نما وجود ندارد، افزود: برای حل مشکلات این حوزه باید از راهکاری گفتمان بین طراحان، سازندگان، معماران و سایر افراد ذیربط استفاده کرد.

    عزتی ادامه داد: به‌ جز سه دستورالعمل شورای‌عالی شهرسازی که آن هم الزام‌آور نیست در حوزه نما، قوانینی وجود ندارد و در نتیجه قوانین سختگیرانه هم تاثیر چندانی ندارد.

    وی با اشاره به اینکه برخی ساخت ‌و سازها، انبوه‌ سازی و بلند مرتبه‌ سازی‌ها موجب سردرگمی در هویت شهری شده است، یادآوری کرد: با توجه به بروز این سردرگمی، اگر هم اکنون تصاویری از شهرهای مختلف کنار هم قرار داده شود، معلوم نمی‌شود چه عکسی مربوط به کدام شهر است.

    معاون معماری و شهرسازی شهردار تبریز با تاکید بر لزوم همخوانی نمای ساختمان‌ها با اقلیم و فرهنگ شهرها، گفت: پیمانکاران اجرای چنین سازه هایی را بر گردن کارفرما می اندازند و این وضع نشان می دهد که هم اکنون کارفرمایان هویت شهری را تعیین می‌کنند.

    عزتی با بیان اینکه تولیدکنندگان باید در کنار سازندگان قرار گیرند تا مشخص شود چه چیزی مورد نیاز سازندگان است، افزود: خروجی چنین همایش‌هایی باید وحدت نظر و ایجاد هماهنگی بین سازندگان باشد.

    ایرنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *