پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۱۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 4282
  • تهران پنجمین شهر گران دنیا در مسکن
    تهران پنجمین شهر گران دنیا در مسکن

    چگونه توکیو را به تهران بیاوریم

    دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی با اشاره به رویکرد مدیریت شهری در اداره کلان شهر تهران تصریح کرد: از جمله راهکارهایی که دنیا مدتی است به آن دست یافته و توانسته حاکمیت شهر را در دست بگیرد، استفاده از راهکاری همچون مالیات محلی، کمک های بدون عوض، فروش اوراق قرضه اشاره کرد که این راهکارها توانسته حاکمان شهری دنیا را از بند فروش تراکم و درآمدهای ناپایدار برهاند.

    این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه درگذشته تمرکز جمعیت در شهرها نبوده و شهرها به صورت تخصصی و حساس مدیریت نمی شده است، تصریح کرد: مدیریت شهری  کلان شهری چون تهران نیازمند عزمی راسخ و همتی بلند است و این امر محقق نمی شود جز زمانی که سه امر محقق شود.

    وی با تاکید بر اینکه  علاوه بر تعامل شهردار با قوای سه گانه، شهروندان و تعامل با شهرداران دنیا الگو پذیری و استفاده از طرحهای پیشنهادی می تواند در پیشبرد اهداف مدیریت شهری یاری رسان باشد، تصریح کرد: شهرداری‌های کشور ژاپن برای رفع کسری بودجه‌ای که گریبان بسیاری از شهرداری‌های این کشور را گرفته بود، طرحی را به مجلس این کشور پیشنهاد کردند تا بتوانند اوراق مشارکت مردمی را برای تأمین منابع مورد نیاز خود توزیع کنند.

    این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در واقع شهرداری‌های بزرگ کشور ژاپن که سال‌هاست به درآمدهای پایدار دست یافته‌اند و با اتکا به سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، بیش از ۶۰ درصد فعالیت‌های عمرانی خود را ساماندهی می‌کنند، اظهار کرد: برای رفع بحران مالی، اقدام به فروش تراکم و یا افزایش عوارض ساخت‌وساز نکرده‌اند، بلکه این نهاد‌ها علاوه بر جذب سرمایه‌های کلان در قالب مشارکت در طرح‌های عمرانی مختلف، به هنگام لزوم، با توزیع اوراق مشارکت، سرمایه‌های خرد را نیز جذب می‌کنند تا شهرداری‌ها متکی بر سرمایه‌گذاری‌های بخش‌های غیردولتی، فعالیت‌های خود را ساماندهی کنند.

    وی همچنین ادامه داد: شهرداری‌های شهرهای بزرگ همچون ژاپن به دلیل کاهش منابع مالی اقدام به این کار کرده‌اند. اگرچه این اقدام، از نظر دولت مرکزی تا حدودی بر اخذ عوارض محلی که دولت در پایان هر سال بخشی از بودجه کل کشور را از آن به‌دست می‌آورد، تأثیرگذار است، اما در مجموع می‌تواند شهرداری‌ها را که بدون کمک دستگاه‌های دولتی فعالیت‌ می‌کند، از بحران مالی پیش رو، نجات دهد.

    طباطبایی مزدآبادی با تاکید بر اینکه کلان شهر تهران با حجم عظیمی از ثروت و درآمد بالقوه طالب مدیری توانمند و پاکدست است، اذعان داشت: این کلانشهر می تواند روزی با شهر توکیو در ژاپن پشت میز مذاکره نشسته و از رویکردی نو برای اداره شهر تبادل اطلاعات نماید.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *