جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 8593
  • شهر زنجان، هشت سکونتگاه غیررسمی دارد
    شهر زنجان، هشت سکونتگاه غیررسمی دارد

    کاهش میزان جرم در مناطق حاشیه نشین با افزایش سرانه خدمات

    برنامه «هاشور» رادیو گفت و گو با موضوع جوامع حاشیه نشین و بافت شهری و ارتباط آن با میزان جرم و جنایت با دکتر موسی حاجیانی استاد دانشگاه و کارشناس بافت شهری به صورت تلفنی گفتگو کرد.

    موسی حاجیانی با ابراز تاسف از اینکه مناطق حاشیه نشین نظم هندسی موزونی ندارند و معمولا سرانه خدمات شهری نیز پایین است، گفت: این بی نظمی و عدم انتظام شهری و عدم اختصاص سرانه سبب می شود نسبت رویکردهای بزه کارانه و جرم خیز در این مناطق به نسبت فضاهایی که شرایط مطلوب تری دارند، بالاتر باشد.

    وی متذکر شد: هارمونی فضا و انضباط و رعایت استانداردهای شهری، مسائل هندسی، سازه ای و ساختمانی و فرم های کالبدی تاثیر مستقیمی بر میزان جرم و جنایت در این محیط ها می گذارند. اگر در این حیطه ساماندهی صورت بگیرد قطعا از میزان اتفاقات ناگوار و از جمله جرم و جنایت در این مناطق کاسته خواهد شد.

    این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر بخواهیم از باب شهرسازی و نظم هندسی موضوع جرم و جنایت را در مناطق حاشیه نشین ببینیم یکی از راه های بسیار موثر این است که این آشفتگی هندسی و عدم الزام استانداردها و سرانه پایین خدمات در این مناطق بهبود پیدا کند. متاسفانه این موضوع در مناطق حاشیه نشین شهری مغفول مانده و فقط حداقل ها رعایت شده و این اصلا مناسب نیست و آنچنان نظمی مشاهده نمی شود.

    وی به نوع ساختار در مناطق حاشیه نشین اشاره کرد و گفت: چون که این مجموعه های حاشیه ای به صورت کلونی رشد می کنند و از قبل طرح هادی یا مدونی برایشان وجود ندارد ساماندهی شان پس از ساخته شدن سخت است و بهتر است قبل از اینکه این اتفاق بیفتد برنامه های رشد و توسعه ای این نوع مناطق را مدون کنیم.

    حاجیانی ادامه داد: چون در غیر این صورت باید به شیوه های سخت متوسل شویم تا این کار را انجام دهیم. اما می توانیم با قانونمند کردن توسعه ساخت و ساز و نظارت بیشتر فنی و مهندسی روی این مسائل کاری کنیم که لااقل در گسترش این نوع مناطق با یک شرایط مطلوب و مطابق استانداردهای ملی و بین المللی رشد کند.

    وی با اظهار به اینکه نهادهای بسیاری در این زمینه تاثیر گذار هستند، عنوان کرد: عمده بار مسئولیت روی شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است که برای این نوع شهرها نظم هندسی مشخصی را می آورد.

    کارشناس بافت شهری افزود: شهرداری ها ارگان هایی هستند که نظم هندسی را پیاده سازی می کنند و حوزه گسترش شهر را تعیین می کنند و سازمان هایی مثل نظام مهندسی و شرکت های مهندسی که در حوزه ساختمان و شهرسازی و رشته های مرتبط با آن فعالیت می کنند آن ها هم نیروی فنی هستند که حالت طراحی و نظارت بر توسعه و ساخت و ساز هندسی در مناطق حاشیه نشین را می توانند کنترل کنند و بهبود دهند.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *