پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۲۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 7711
  • کرج و فردیس؛ شهرهای قربانی 
    کرج و فردیس؛ شهرهای قربانی 

    کرج و فردیس؛ شهرهای قربانی 

    با توجه به پیگیری های انجام گرفته با اطمینان می توان گفت مطالعاتی درباره مزایا و معایب و علت های جدا شدن کرج از تهران و فردیس از کرج انجام نگرفته است و اگر هم چنین مطالعاتی وجود دارد لااقل در دسترس برای قضاوت نیست. بدون دیدن پارامترهای مهمی از جمله جمعیت، صنعت، پهناوری، وابستگی ها و مسائل اجتماعی این تقسیمات ناکارآمد و مشکل ساز خواهند بود. آنچه مسلم است این جداسازی ها برای ایجاد دیوان سالاری های گسترده، اشتغال زایی اداری – دولتی و زد و بندهای سیاسی رخ داده و یک تصمیم سیاسی هستند. هرگاه مدیریت یک شهر یا محدوده در ایجاد مشاغل ناتوان باشد دست به دامان ایجاد بروکراسی های اداری برای ایجاد شغل می شود. اینگونه شهر کرج در سال ۸۸ از مرکزیت سیاسی کشور به یک استان مجاور تبدیل و فردیس در سال ۹۶ از یک مادر شهر به یک شهر حاشیه مادرشهر تبدیل و قربانی این ناکارآمدی شدند. این مسئله هم ادامه خواهد داشت و زمزمه های جدا شدن مهرشهر هم به گوش می رسد. این موضوع هر مزیتی نداشته باشد برای مدیران چند پست جدید ایجاد می شود که می توانند بین خودشان آنرا دست به دست کنند.
    بنابراین تا زمانیکه مطالعات مستند و قابل بررسی که جنبه های اجتماعی و اقتصادی این تصمیمات را روشن کند در اختیار کارشناسان قرار نگیرد قضاوت دقیق امکان پذیر نخواهد بود. نتایج این جداسازی ها چیزی نخواهد بود جز ناکارآمدی مدیریت شهری فردیس و شورای شهر آن و توقف توسعه کرج در چند سال اخیر به نحوی که سرمایه گذاری در استان به میزان کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است این در حالی است که سرمایه گذاری در استان تهران در زمان مشابه ۱۴۸۲ درصد افزایش داشته است.
    اگر مطالعاتی درباره این جداسازی ها انجام گرفته باید توسط مدیران حوزه های مربوطه از جمله تقسیمات سیاسی استانداری و دیگر نهادها در اختیار رسانه ها و کارشناسان قرار بگیرد تا سوالات چندین ساله و گره های کور این تصمیم گیری ها روشن و از تصمیمات مشابه جلوگیری و رویه ها در صورت اشتباه بودن اصلاح گردد. هر چند بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب بهمن ماه ۱۳۸۷ عدم انتشار این اطلاعات خلاف قانون بوده و قابل پیگیری قضایی است.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *