پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 13809
  • طرح جامع حریم، راهبر توسعه افقی شهرها
    بازنگری طرح جامع مدیریت شهری سرعت پیدا کند/ ضرورت تصویب قانون ساماندهی مهاجرت برای کلانشهرها

    گرانی مسکن در اصفهان / رئیس اتحادیه سازندگان مسکن: آپارتمان کمتر از یک و نیم میلیارد تومان در اصفهان نداریم

    نایب رئیس اتحادیه سازندگان مسکن و ساختمان اصفهان با اشاره به اینکه در برخی مناطق بالای اصفهان هر متر آپارتمان بالای ۷۰ میلیون تومان معامله می شود، گفت: در حال حاضر هیچ آپارتمان زیر یک میلیارد تومان در اصفهان وجود ندارد و دست کم برای خرید یک آپارتمان ۷۰ متری باید حدود یک و نیم میلیارد تومان پول داشته باشیم.

    فرج اله نصیری درباره وضعیت بازار مسکن و سیاست ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، اظهار کرد: در چند سال گذشته بازار مسکن درگیر تورم شده است.

    وی گفت: اگرچه در دولت نهم و دهم ساخت خانه های مسکن مهر در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل اینکه جانمایی این خانه ها کارشناسی نبود، از تقاضا بازار مسکن کم نکرد.

    نایب رئیس اتحادیه سازندگان مسکن و ساختمان اصفهان افزود: از سوی دیگر در دولت یازدهم و دوازدهم سیاست عملی در حوزه مسکن پیاده نشد و تنها وعده های مسکن در حد صحبت بود و از سوی دیگر به دلیل نبود سیاست ساخت مسکن و کوتاهی در ساخت مسکن، تاوان آن را شهروندان دادند.

    به گفته نصیری، در دولت گذشته ساخت مسکن اجتماعی مطرح شد که یک واحد هم ساخته نشد.

    وی تصریح کرد: اگرچه در دولت جدید سیاست تقویت بخش مسکن و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی مطرح شده است، اما به اعتقاد بسیاری کارشناسان این سیاست در شرایط فعلی کشور، قابل اجرا نیست.

    نایب رئیس اتحادیه سازندگان مسکن و ساختمان اصفهان تاکید کرد: به طور قطع هر سیاستی در حوزه مسکن باید به صورت کارشناسی باشد تا قابل اجرا باشد و معتقدم در شرایط اقتصادی فعلی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال کار سخت است.

    وی با بیان اینکه امروز ساخت و سازها بیشتر شخصی ساز است تا به صورت انبوه ساز، گفت: امروز انبوه سازی مسکن در اصفهان رونق چندانی ندارد و باید توجه داشت فردی که انبوه سازی می کند، سرمایه دار است و به دنبال بازگشت سرمایه خود است و در شرایط اقتصاد و تورم فعلی ممکن است، بازگشت سرمایه انبوه سازان در زمان کوتاهی انجام نشود.

    نصیری با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر مترمربع ساختمان در اصفهان (منهای هزینه های شهرداری و نظام مهندسی) از ۵ میلیون تومان به بالا است، تصریح کرد: در حال حاضر هیچ آپارتمان زیر یک میلیارد تومان در اصفهان وجود ندارد و دست کم برای خرید یک آپارتمان ۷۰ متری باید حدود یک و نیم میلیارد تومان پول داشته باشیم.

    وی همچنین با اشاره به اینکه در برخی مناطق بالای اصفهان هر متر آپارتمان بالای ۷۰ میلیون تومان معامله می شود، گفت: امروز شاهد اختلاف طبقاتی به خصوص در بخش ساختمان و مسکن هستیم.

    نایب رئیس اتحادیه سازندگان مسکن و ساختمان اصفهان با بیان اینکه به دلیل تورم و افزایش قیمت مسکن افراد توان خرید خانه و آپارتمان با متراژ بالا را ندارند، اظهار کرد: اگرچه در سال های گذشته این مدل ساخت و ساز در تهران رونق گرفته، اما در اصفهان خانه های ۶۰ و ۷۰ متری زیاد ساخته نشده است و هنوز انبوه سازان اقدام به ساخت آپارتمان با متراژ پایین نکرده اند.

    وی با اشاره به اینکه امروز تسهیلات خرید مسکن دیگر جوابگوی یک خانواده کارمندی برای خانه دار شدن نیست، توضیح داد: در حالیکه یک کارمند حدود ۶ میلیون تومان دریافتی دارد، چطور می تواند ماهیانه اقساط ۱۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن را پرداخت کند.

    نصیری با اشاره به اینکه امروز هزینه ساخت و ساز مسکن با توجه به افزایش نرخ تورم رو به افزایش است، تاکید کرد: اگرچه دولتی ها از ارزان شدن سیمان و میلگرد می گویند، اما سازندگان مسکن زمان خرید سیمان و میلگرد در بازار به قیمت مصوب پیدا نمی کنند.

    وی گفت: اگرچه نرخ مصوب هر کیسه سیمان دولتی ۲۷ هزار تومان است، اما در بازار سیمان با این قیمت یافت نمی شود و قیمت این محصول در بازار آزاد بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است که در این شرایط قیمت ساخت مسکن افزایش می یابد.

    نایب رئیس اتحادیه سازندگان مسکن و ساختمان اصفهان افزود: با توجه به اینکه ساخت و ساز مسکن بین دو تا سه سال و انبوه سازی بعضا تا ۵ سال طول می کشد، ناخودآگاه مشمول تورم می شود و در این شرایط روز به روز قدرت خرید مردم برای مسکن و خانه دار شدن کمتر می شود.

    وی با پیش بینی بازار مسکن تا پایان سال، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد رکود در بازار مسکن هستیم، اما معتقدم در نوسانات شدید فعلی بازار مسکن، تجربه سال های گذشته ثابت کرده اگر کسی قصد خرید مسکن دارد و سرمایه ای در دست دارد، اگر امروز خرید کند، بهتر از فردا است.

    نصیری گفت: بازار مسکن در یک ماه گذشته در رکود کامل به سر می برد و به شدت رو به افزایش و نوسان است.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *