پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۵۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 4817
  • گسترش زمین خواری در کشور جدی است
    گسترش زمین خواری در کشور جدی است

    گسترش زمین خواری در کشور جدی است

    بهرام پارسایی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد ضمن پاسخ به این پرسش که متصدی و مسئول نظارت بر کاربری زمین های ملی کدام دستگاه، سازمان و نهاد در کشور است، افزود: مهمترین دستگاه متولی در بحث زمین خواری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است.
    وی همچنین اظهارداشت: سطح کلان زمین خواری مربوط به افرادی می شود که دارای نفوذ، اعتبار، توان و قدرت هستند.
    عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه زمین خواری در برخی مواقع با مصلحت اندیشی دستگاه های نظارتی در عین داشتن اختیارات قانونی اتفاق می افتد.
    وی در ادامه افزود: وضعیت زمین خواری در کشور بسیار گسترده تر از پرونده های تشکیل شده در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس است.
    پارسایی بیان داشت: سازمان های مختلفی همچون جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، امور اراضی و همینطور حفاظت محیط زیست از جمله متولیان صیانت وحراست از اراضی و منابع طبیعی در کشور هستند.
    وی گفت: اگر این نهادها و دستگاه ها نظارت موثری در بحث حفاظت و صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی داشته باشند بدون شک روند زمین خواری در جامعه بسیار کند خواهد شد.
    عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه نهاد نظارتی مرتبط با تخلف زمین خواری سازمان بازرسی کل کشور است، افزود: این سازمان باید برخورد جدی با مقوله زمین خواری داشته باشد.
    وی تصریح کرد: جدا از مقابله با عوامل زمین خواری باید اراضی مورد تصرف هرچه سریعتر از افراد فرصت طلب و سودجو باز پس گرفته شود.
    پارسایی گفت: متاسفانه روند برگشت اراضی از ید زمین خواران در حال حاضر به نحوی نیست که مردم انتظار دارند.
    وی افزود: سیر قضایی و صدور حکم پرونده های زمین خواری زمان زیادی می برد مضاف بر این مباحثی همچون لابی گری، نفوذ، دور زدن قانون و غیره در این ارتباط مطرح است.
    این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: بحث زمین خواری در شرایط حاضر به یکی از نگرانی های مهم و جدی در کشور تبدیل شده است.
    وی گفت: هم اکنون زمین خواری در دامنه کوه های تهران تا سواحل دریا، حاشیه رودخانه ها، جنگل ها و مراتع به انحا مختلف صورت می گیرد.
    پارسایی افزود: کاری که طبق قانون نمایندگان مجلس به خصوص کمیسیون اصل ۹۰ می تواند در این زمینه انجام دهد تهیه گزارش، تشکیل پرونده، ارجاع پرونده به قوه قضائیه، قرائت گزارش در صحن علنی، ارائه راهکار و پیشنهاد برای جلوگیری از شدت زمین خواری و غیره در کشور است.
    وی در ادامه به رادیو اقتصاد یادآورشد: اگر طرح کاداستر به نحو احسن در کشور اجرا می شد امروز خیلی از مشکلات در بحث زمین خواری مطرح نبود چون این طرح اقدامی در جهت جلوگیری از زمین‌خواری و تعرض به اراضی ملی است.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *