پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 8807
  • حریم شهر
    حریم شهر

    یادداشت شانزدهم: حریم شهر و قوانین و مقررات آن

    نگارنده: احسان امینی (کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری و دانشجوی کارشناسی حقوق) در ادامه سلسله یادداشت های شهرسازی و حقوق و پیرو یادداشت پانزدهم که به موضوع محدوده شهر اختصاص داشت، در این یادداشت به موضوع حریم شهر و در یادداشت آتی، به موضوع اراضی خارج از حریم شهر پرداخته خواهد شد. حریم از جمله موضوعات چالشی و اختلافی در شهرسازی و طرح های مربوطه است چرا که دیدگاه های متفاوتی در مورد حفاظتی یا توسعه ای بودن آن میان صاحبنظران و متولیان تقنینی و اجرایی و قضایی به چشم میخورد. از جمله سوالاتی که در مورد حریم شهرها میتوان مطرح نمود عبارتنداز: 1- منظور از حریم شهر چیست و چگونه تعیین می شود؟ 2- چه قوانین و مقرراتی در مورد حریم شهرها جاری است؟ 3- چه فعالیت هایی در حریم شهرها میتواند انجام شود؟ همانند یادداشت های پیشین، این یادداشت نیز با علم به تفصیلی بودن مطالب و نکات مربوط به حریم، در پی تشریح و پاسخگویی مختصر به سوالات ذکر شده و طرح مقدماتی مطالب است.

    در ادامه سلسله یادداشت های شهرسازی و حقوق و پیرو یادداشت پانزدهم که به موضوع محدوده شهر اختصاص داشت، در این یادداشت به موضوع حریم شهر و در یادداشت آتی، به موضوع اراضی خارج از حریم شهر پرداخته خواهد شد. حریم از جمله موضوعات چالشی و اختلافی در شهرسازی و طرح های مربوطه است چرا که دیدگاه های متفاوتی در مورد حفاظتی یا توسعه ای بودن آن میان صاحبنظران و متولیان تقنینی و اجرایی و قضایی به چشم میخورد. از جمله سوالاتی که در مورد حریم شهرها میتوان مطرح نمود عبارتنداز:

    ۱- منظور از حریم شهر چیست و چگونه تعیین می شود؟

    ۲- چه قوانین و مقرراتی در مورد حریم شهرها جاری است؟

    ۳- چه فعالیت هایی در حریم شهرها میتواند انجام شود؟

    همانند یادداشت های پیشین، این یادداشت نیز با علم به تفصیلی بودن مطالب و نکات مربوط به حریم، در پی تشریح و پاسخگویی مختصر به سوالات ذکر شده و طرح مقدماتی مطالب است.

     

    قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها مصوب ۱۳۸۴، در ماده ۲ حریم را به شرح زیر تعریف نموده است:

    ماده ۲ – حریم شهر عبارت است از قسمتی از اراضی بلافصل پیرامون محدوده شهر که نظارت و کنترل شهرداری در آن ضرورت دارد و از مرز تقسیمات کشوری شهرستان و بخش مربوط تجاوز ننماید.

    این ماده در ادامه، دو نقش مهم را برای حریم شهر، قائل شده است:

    – تامین اراضی مناسب برای توسعه شهری در آینده

    – حفاظت از اراضی طبیعی، جنگلی و کشاورزی اطراف شهرها

    ماده ۲ همچنین، نقش شهرداری را در نظارت بر هرگونه فعالیت عمرانی در حریم شهر، پررنگ کرده و ایجاد ساختمان و تاسیسات را صرفا به موجب ضوابط طرح های شهرسازی، امکانپذیر دانسته است؛

    به منظور حفظ اراضی لازم و مناسب برای توسعه موزون شهرها با رعایت اولویت حفظ اراضی کشاورزی، باغات و جنگل ها، هرگونه استفاده برای احداث ساختمان و تأسیسات در داخل حریم شهر تنها در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب طرح های جامع و هادی امکانپذیر خواهد بود. نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تأسیسات که به موجب طرح ها و ضوابط مصوب در داخل حریم شهر مجاز شناخته شده و حفاظت از حریم به استثنای شهرک های صنعتی (که در هر حال از محدوده قانونی و حریم شهرها و قانون شهرداری ها مستثنی می باشند) به عهده شهرداری مربوط می باشد، هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در این حریم تخلف محسوب و با متخلفین طبق مقررات رفتار خواهد شد.

    ماده ۶ قانون فوق الذکر نیز، تعیین و تصویب حریم شهرها را در طرح های جامع شهری و تا تهیه طرح مذکور، در طرح هادی شهر مقرر کرده است.

    پیش از قانون تعاریف محدوده و حریم، قانون شهرداری ها در سال ۱۳۴۵ در ماده ۹۹، مسئولیت هایی را در مورد حریم، متوجه شهرداری ها دانسته بود:

    ماده ۹۹- شهرداری ها مکلف اند در مورد حریم شهر اقدامات زیر را بنمایند:

    ۱- تعیین حدود حریم و تهیه نقشه جامع شهرسازی با توجه به توسعه احتمالی شهر

    ۲- تهیه مقرراتی برای کلیه اقدامات عمرانی ار قبیل قطعه بندی و تفکیک اراضی، خیابان کشی، ایجاد باغ و ساختمان، ایجاد کارگاه و کارخانه و همچنین تهیه مقررات مربوط به حفظ بهداشت عمومی مخصوص حریم شهر با توجه به نقشه عمرانی شهر.

    حریم و نقشه جامع شهرسازی و مقررات مذکور پس از تصویب انجمن شهر و تایید وزارت کشور برای اطلاع عمومی آگهی و به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.

    ماده ۱۰۰ همین قانون الحاقی ۱۳۴۵ نیز مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده یا حریم شهر را ملزم نموده که قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند.

    مستفاد از مواد قانونی فوق الذکر، میتوان شهرداری را متولی اصلی جواز فعالیت های عمرانی در حریم شهرها و نظارت بر این فعالیت ها دانست؛ البته پیش از صدور جواز یا پروانه ساخت توسط شهرداری، متناسب با نوع زمین از نظر زراعی یا باغی بودن و همچنین کاربری های مورد تقاضا برای استقرار در زمین، دستگاه هایی مانند جهاد کشاورزی، امور اراضی، اداره منابع طبیعی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن، کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان و قوانینی همچون قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات، قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن و دیگر سازمان ها، قوانین و آیین نامه های مربوطه دخیل اند که در نوشتارهای آتی به آنها پرداخته خواهد شد.

    موضوع چگونگی نظارت بر فعالیت های ساخت و ساز در حریم شهرها و دستگاه های متولی این نظارت، رفع تعارض ها میان حریم شهرها و همچنین چگونگی تعیین وضعیت محدوده و حریم روستاهای واقع در حریم شهرها و انواع کاربری ها و فعالیت های قابل استقرار در حریم شهرها همواره از موضوعات مهم و مورد توجه در متون قانونی و طرح های شهرسازی بوده است.

    پس از تصویب قانون تعاریف محدوده و حریم شهر در سال ۱۳۸۴، شورایعالی شهرسازی و معماری، دستورالعمل اجرایی این قانون را به شماره ۰۲/۱۰۰/۴۶۶۶۷ در تاریخ ۱۸/۹/۱۳۸۹ تدوین و ابلاغ کرده که در آن به چگونگی تعیین محدوده و حریم شهرها، محدوده روستاها، محدوده و حریم شهرک های صنعتی و مسکونی و رفع تداخل محدوده و حریم شهرها پرداخته شده است. لازم به ذکر است که بند ۳-۱ این دستورالعمل که حریم روستاهای واقع در حریم شهرها را منطبق بر محدوده طرح هادی روستا دانسته است به دلیل مغایرت با تبصره ۱ ماده ۳ قانون تعاریف محدوده و حریم ۱۳۸۴ طی دادنامه شماره ۱۷۶ مورخ ۲/۳/۱۳۹۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شده است چرا که تبصره قانونی مذکور، این روستاها را دارای محدوده و حریم مستقل دانسته اما بند ۳-۱ دستورالعمل فوق الاشاره، حریم روستاهای واقع در حریم شهرها را نادیده گرفته و حریم را منطبق بر محدوده روستا دانسته بود. البته شورایعالی پس از صدور این رای، در مصوبه دیگری با عنوان تعیین محدوده و حریم روستاهای واقع در حریم شهرها مورخ ۱۰/۱۰/۱۳۹۶، به اصلاح مصوبه پیشین اقدام و حریم روستاهای واقع در حریم شهرها را عبارت از بخشی از اراضی بلافصل محدوده مصوب طرح هادی روستا که با اولویت اراضی زراعی، باغی، منابع آب سطحی و زیرزمینی و سایر عناصر مرتبط با ساختار فضایی روستا با رویکرد صرفا صیانت و حفاظت و جلوگیری از ساخت و سار در آنها تعیین نمود.

    شورایعالی شهرسازی و معماری همچنین در تاریخ ۲۷/۱۱/۱۳۹۵، سند پهنه بندی حریم را مصوب و تهیه آن را به عنوان یکی از اسناد لازم الاجرای طرح جامع شهری، مقرر کرده است.

    این سند که با اولویت حفظ اراضی زراعی و باغی، جنگلی و منابع طبیعی و محیط زیست پیرامون شهرها و ملاک برنامه های کوتاه مدت و کلیه اقدامات اجرایی و استقرار هرگونه فعالیت در طول افق طرح جامع و شامل نقشه پهنه بندی حریم و ضوابط و مقررات مربوطه است، در ماده ۴، پهنه های حریم شهرها شامل تمام یا برخی از موارد زیر می باشد:

    ۴-۱- پهنه حفاظت: پهنه ای است که در آن تاکید بر حفظ وضعیت طبیعی موجود و جلوگیری از دخل و تصرف در آن است و مشتمل بر مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست، محدوده های آبخوان و سفره های آب زیرزمینی، جنگل و اراضی جنگلی، عرصه ها و حرایم آثار با ارزش تاریخی، فرهنگی و طبیعی ثبتی و ارزشمند و سایر عرصه هایی که به هر دلیل، حفاظت از آنها ضروری است.

    ۴-۲- پهنه کشاورزی: پهنه ای است شامل کلیه عرصه های باغی و زراعی مرتبط با تولید محصولات کشاورزی.

    ۴-۳- پهنه مراتع: پهنه ای است شامل مراتع درجه یک و دو و سه.

    ۴-۴- پهنه طبیعی: پهنه ای است شامل عرصه های منابع طبیعی فاقد پوشش مرتعی و جنگلی.

    ۴-۵- پهنه سطوح آبی شامل: سطوح آبی طبیعی و مصنوعی نظیر دریاچه ها، تالاب ها، رودخانه ها و مسیل ها، مخازن سدها و حرایم کمی و کیفی آنها و… .

    در ماده ۷ این سند نیز، آمده است استقرار فعالیت در پهنه های مختلف حریم صرفا در قالب ضوابطی خواهد بود که مشاورین تهیه کننده طرح ها بر اساس ضوابط عام هر پهنه و سایر ملاحظات فنی و شهرسازی ارائه خواهند نمود. فهرست کاربری های مجاز قابل استقرار در حریم شهرها نیز از سوی شورایعالی شهرسازی و معماری به صورت زیر اعلام شده است:

    ۱- گروه صنعت: صنایع تبدیلی کشاورزی- صنایع غذائی- کارگاه های کوچک تولیدی- فرآوری کانی های غیر فلزی- صنایع نساجی-صنایع شیمیائی (با رعایت ضوابط زیست محیطی)، صنایع داروئی- صنایع فلزی- ماشین سازی- بازیافت مواد- صنایع برق و الکترونیک.

    ۲- گروه خدمات حمل و نقل و انبارداری: ایستگاه های راه آهن- تاسیسات فرودگاهی- پلیس راه- راهدارخانه- پایانه مسافری- مجتمع خدمات بین راهی- مراکز معاینه فنی خودرو- نمایشگاه خودرو.

    ۳- تاسیسات و تجهیزات شهری: تصفیه خانه آب- نیروگاه برق در هر مقیاس- گورستان- مرکز دفن زباله- کشتارگاه صنعتی و سنتی-میادین میوه و تره بارو

    ۴- خدمات فراغتی شهری: شهربازی- باغ وحش- استادیوم و ورزشگاه- باغ تالار و رستوران و باغ رستوران.

    ۵- خدمات رفاهی و اجتماعی: زندان- پاسگاه- هنرستان و دانشگاه- رصدخانه- بیمارستان – باغ موزه.

    ۶- تاسیسات سبز: باغ و پارک عمومی- مزارع گل و گلخانه.

    ————————————————————————————————————————————————

    یادداشت سیزدهم : جایگاه انواع نظام های حقوقی در حقوق شهرسازی

    https://barzannews.ir/?p=8298

    یادداشت چهاردهم : محدودیت های ناشی از طرح های شهرسازی

    https://barzannews.ir/?p=8471

    یادداشت پانزدهم: محدوده شهر و هزینه های ورود به آن

    https://barzannews.ir/?p=8636



    مطلب پیشنهادی

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    افزایش تولید پسماندهای پلاستیکی به یکی از معضلات محیط زیستی نه تنها در دنیا بلکه در ایران تبدیل شده است وتهران نیز از این وضعیت مستثنی نیست، به‌گونه‌ای که بنا بر اعلام علیرضا مزینانی - مدیر کل محیط زیست استان تهران - روزانه ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن پسماند عادی در پایتخت تولید می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن پلاستیک است. همزمان با هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت) اداره کل محیط زیست استان تهران در یک تور مطبوعاتی خبرنگاران را در جریان برخی اقدامات انجام شده برای جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی و تبدیل پسماندها به کیسه‌های بازیافتی قرار داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *