جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۳۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 15784
  • طرح جامع حریم، راهبر توسعه افقی شهرها
    بازنگری طرح جامع مدیریت شهری سرعت پیدا کند/ ضرورت تصویب قانون ساماندهی مهاجرت برای کلانشهرها

    ۱۰۰ ساختمان غیر ایمن به ستاد بحران استان اصفهان معرفی شد

    وحید مهدویان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مرکز همکاری‌های بین‌المللی شهرداری اصفهان افزود: شناسایی ساختمان های آسیب پذیر عمومی و بلند مرتبه از سال ۹۵ در دستور کار شهرداری اصفهان قرار داشت که تا کنون ۳۲۸ ساختمان نا ایمن در ابعاد مختلف مانند سازه ای، آتش نشانی و برق شناسایی شده است.

    وی با بیان اینکه از میان این ساختمان ها، ۱۰۰ ساختمان درصد نا ایمنی بالایی دارند، اظهار داشت: این ساختمان ها به ستاد مدیریت بحران استان معرفی شده و مراحل قضایی مربوط به آنها در حال پیگیری است.

    مهدویان با اشاره به اینکه به برخی از این واحدها اخطار کتبی داده و برای تعدادی نیز دستور و اصلاح صادر شده است، خاطرنشان کرد: ۱۰ ساختمان بسیار پر خطر نیز پلمب شده است.

    وی با بیان اینکه ساختمان های نا ایمن به اداره کل راه و شهرسازی نیز برای ارزیابی فنی معرفی شده اند، افزود: یکی از مشکلات مهم ما برای پیگیری امور ساختمان های نا ایمن، بحث مالکیت آنهاست بطوریکه اگر ساختمان مسکونی و دارای مالکان متعدد باشد پیگیری مسائل آنها نیز با مشکلاتی همراه است و تبعات اجتماعی خاص خود را دارد.

    همچنین معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به سیاست‌گذاری های کلان این معاونت درباره بافت تاریخی شهر از آغاز انجام اقدامات مربوط به ثبت جهانی محور تاریخی فرهنگی شهر اصفهان به طول ۶ کیلومتر خبر داد و گفت: در صدد هستیم این کار تا ۲ سال آینده به نتیجه برسد.

    وی افزود: استانداردهای لازم در این زمینه تدوین شده و با تعامل با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در تلاش هستیم تا ثبت جهانی محور تاریخی فرهنگی شهر اصفهان تا ۲ سال آینده انجام شود که دستاوردهای خوبی نیز بهمراه خواهد داشت.

    وی ساماندهی ورودی های میدان امام را نیز یکی دیگر از اقدامات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برشمرد و اظهار داشت: کار بدنه سازی و کف سازی در جنوب مسجد امام آغاز شده و به همه ورودی ها تسری می یابد.

    وی با بیان اینکه وضعیت ورودی شرق میدان امام در زمان حاضر نابسامان است که برای رفع آن طرحی در سال جاری تدوین می شود، خاطرنشان کرد: ساماندهی خیابان طالقانی نیز در دستور کار ما قرار دارد.

    مهدویان با اشاره به اقداماتی در زمینه شهر اسلامی ایرانی و زیست پذیر، اضافه کرد: کلانشهر اصفهان در زمان حاضر ۱۱ ورودی دارد که ۲ ورودی آن بویژه از سمت بهارستان نیاز مبرم به ساماندهی دارد که در حال پیگیری است.

    وی درباره گذر آقا نجفی نیز تصریح کرد: مجوز کف سازی این محدوده با تاکید بر ساماندهی وضع موجود، هفته گذشته به ما ابلاغ و عملیات اجرایی آن بر اساس طرح کمیسیون ماده پنج آغاز شد.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان درباره ساختمان نقش جهان نیز خاطرنشان کرد: فراخوان مشاور برای بازبینی کاربردی و نمای بیرونی این ساختمان با هدف ایجاد فضای شهری فعال انجام و از نظر مشاوران و کارشناسان خبره ای مانند استاد فرشچیان در این زمینه استفاده شده است و امیدواریم تا مهر امسال به طرح نهایی در این زمینه برسیم.

    مهدویان با اشاره به اینکه بدنه سازی چهارباغ، مصنوعی بود، کارایی نداشت و باید متوقف شود، افزود: در صدد هستیم تا هر ساختمان در این محور بر اساس روایت خود، بازسازی شود تا چهارباغ، بدنه تاریخی خود را حفظ کند.

    هوشمندسازی از اعمال نظرهای شخصی جلوگیری می‌کند

    وی همچنین با اشاره به فرایند هوشمندسازی فرایندها در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، گفت: با پیاده سازی این طرح از اعمال نظرهای شخصی و سلیقه ای جلوگیری شده و ضابطه و قانون در نظام فرایندها، پیاده سازی می شود.

    مهدویان با بیان اینکه اطلاعات مربوط به حدود ۴۷۳ هزار ملک در شهر اصفهان بصورت الکترونیکی، ذخیره شده است، افزود: تا پایان شهریور امسال همه فرایندهای انواع پروانه ساختمانی در شهر اصفهان، هوشمندسازی خواهد شد.

    وی با اشاره به راه اندازی “سامانه هوشمند توسعه شهری ” از ابتدای تیر امسال در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، خاطرنشان کرد: از ابتدای تیر تا ۱۲ مرداد امسال ۹۸۸ درخواست پروانه ساختمانی در این سامانه ثبت شد که نسبت به سال گذشته رشد ۲۳۷ درصدی دارد.

    مهدویان با بیان اینکه بطور متوسط سالیانه بین چهار هزار تا پنج هزار پروانه ساختمانی در اصفهان صادر می شود، اضافه کرد: اگر برای صدور هر پروانه ساختمانی ۱۰ سفر درون شهری صورت می گرفت با الکترونیکی شدن فرایندها، این سفرها و همچنین حدود ۶۰ هزار استعلام حذف می شود.

    وی با تاکید بر اینکه در سامانه هوشمند توسعه شهری همه قوانین و ضوابط موجود درباره شهرسازی، اعمال شده است، توضیح داد: اگر تخلفی در هنگام ثبت درخواست ها  شناسایی شد به طور نظام‌مند بر اساس قانون عمل می شود و جای اعمال سلیقه های شخصی وجود ندارد بعنوان مثال اگر تخلفی در بافت تاریخی شهر شناسایی شود با حکم تخریب مواجه می شود.

    مهدویان با بیان اینکه سخن گفتن از ” شهر هوشمند ” در زمان حاضر بار سنگینی بهمراه دارد، تصریح کرد: ما با ایجاد سامانه هوشمند توسعه شهری در واقع به سمت شهرداری هوشمند حرکت کردیم و زمانی می توانیم بگوییم به سمت شهر هوشمند حرکت می کنیم که بانک اطلاعاتی جامعی از همه بخش ها و خدمات تهیه شود.

    تعیین تکلیف پرونده های به جا مانده از ۵۰ سال گذشته تا کنون

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، یکی دیگر از اقدامات این معاونت را تعیین تکلیف پرونده های مربوط به سالیان گذشته عنوان کرد و گفت: پرونده هایی از حدود ۵۰ سال گذشته تا کنون بلاتکلیف باقی مانده و هزاران نفر از شهروندان را درگیر خود کرده بود که این پرونده ها را در ۲۴ موضوع دسته بندی کرده و با تعامل با استانداری و راه و شهرسازی، مسائل آنها را بررسی کردیم.

    وی از جمله پرونده هایی که درباره آنها تصمیم گیری و تعیین تکلیف شد را طرح ویژه محله پرتمان منطقه هشت شهرداری، اراضی شهید کشوری، علی آباد کلنگان، اتصال خیابان امام خمینی (ره) به کهندژ، جاده جلوان، گل نرگس، اطشاران، ساختمان نقش جهان و دقیق سازی ارتفاعات برشمرد و افزود: اراضی شهید کشوری به یکی از معضلات شهر اصفهان از سال ۷۲ تبدیل شده بود زیرا ۱۳۰ هکتار آن به محدوده شهری الحاق شده بود اما طرح مصوب نداشت.

    مهدویان ادامه داد: بیشتر ساخت و سازها در مجموعه شهید کشوری فاقد پروانه ساختمانی و پایان کار بودند و امکان ارائه کامل خدمات در آنجا نیز وجود نداشت و در واقع حدود ۴۸ هزار نفر در این شهرک درگیر این مسائل و مشکلات هستند که با پیگیری های انجام شده در یک سال اخیر، طرح بازبینی اراضی شهید کشوری مصوب شد و در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان قرار گرفت.

    وی همچنین با تاکید بر اینکه با توجه به محدودیت های محیط زیست در کلانشهر اصفهان، توسعه ظرفیت ها از نظر خدماتی تکمیل است، تصریح کرد: انتقال همه خدمات به داخل شهر و بزرگتر کردن شهر جزو سیاست های ما نیست بلکه می کوشیم توسعه از نوع کاربردی را داخل حریم شهر بیاوریم.

    مهدویان درباره نقشه های هوایی اصفهان، توضیح داد: سال گذشته قصد داشتیم که نقشه های هوایی سه بعدی از حدود ۶۵ هزار هکتار حریم شهری اصفهان تهیه کنیم که اجازه پرواز به ما داده نشد و امیدواریم پاییز امسال این کار انجام شود اما نقشه های  “GIS”  ما به روز است.

    وی درباره بافت فرسوده منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان نیز گفت: یکی از بیشترین محدوده های بافت فرسوده ما در شمال شهر از جمله منطقه ۱۴ قرار دارد که با مساله فرونشست نیز در آنجا مواجه هستیم بنابراین ساماندهی محدوده اطراف حرم حضرت زینب (س) و بافت های مسکونی به وسعت ۳۲ هکتار در دستور کار ما قرار گرفت.

    کلانشهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

    ایرنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *