پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۴۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 4339
  • ۱۰ نکته ای که باید در خصوص مزایای پروژه های ۷گانه اصفهان بدانیم
    ۱۰ نکته ای که باید در خصوص مزایای پروژه های ۷گانه اصفهان بدانیم

    ۱۰ نکته ای که باید در خصوص مزایای پروژه های ۷گانه اصفهان بدانیم

    برزن نیوز: متاسفانه امروزه بحران آب تبدیل به یکی از بحران های اساسی کشور شده است‌. گزارش های وزارت نیرو نشان می دهد که حدود ۳۳۰ شهر کشور در تابستان امسال دچار تنش آبی بوده اند و تداوم این وضعیت می تواند آسیب های جدی برای کشور، از بروز مسائل امنیتی تا افزایش بحران مهاجرت و … را در پی داشته باشد. بالطبع یکی از این شهرهای دارای تنش آبی در سال جاری اصفهان بود. متاسفانه، شهری که تا چند سال پیش شاهد خروش زاینده رودش بودیم امروز دچار بحران کم آبی است و از آن رود خروشان چیزی  جز سنگ های کف مسیر رودخانه  بر جای نمانده است!! در واقع، آمارهای ورودی آب به حوضه زاینده رود در طی چند دهه گذشته نشان می دهد؛ میزان ورودی آب به این حوضه، از ۱.۸ میلیارد مترمکعب  در دهه پنجاه به کمتر از ۵۴۰ میلیون مترمکعب(یعنی به کمتر از یک چهارم) در پایان سال آبی ۹۶- ۹۷ رسیده است.همچنین آمارهای وزارت نیرو حاکی از آن است که در سال آبی جاری تنها ۱۲ درصد از مخزن سد زاینده رود پر بوده که می تواند نشانه ای جدی از آغاز بحران در استان در سال های پیش رو باشد. به همین خاطر،  سیاست نوآیینی لازم است که با تدبیر در وضعیت موجود بتواند راهگشای حیات آبی استان باشد. سیاستی که در آن برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت وجود داشته و بتواند، در نهایت، پایداری را به این حوزه مهم تمدنیِ کشور بازگرداند. خوشبختانه در طول یکسال گذشته استانداری اصفهان صدای مردم بویژه کشاورزان این خطه و بحران ناشی از کم آبی را شنید و سعی کرده تا با تشکیل کار گروه استانی سازگاری با کم آبی و  از طریق گفتگو با نخبگان استان در بخش های مختلف،  دست بکار تهیه و تدوین پروژه های نجات بخش زاینده رود شود. این پروژه ها که هم اکنون پس از ماه ها کار کارشناسی تکمیل و در مرحله اجرا قرار گرفته، و به اختصار “پروژه های ۷ گانه” شناخته می شوند، عبارتند از:

    ۱. پروژه تامین منابع آبی جدید

    ۲.  مدیریت بهینه مصرف آب

    ۳. ساماندهی رودخانه زاینده رود از سراب تا پایاب

    ۴.مدیریت برداشت ها از حوضه زاینده رود(پایش، کنترل و توزیع عادلانه آب)

    ۵. مدیریت پساب و استفاده بهینه از آب خاکستری

    ۶.ایجاد جریان دائمی آب در زاینده رود بویژه در محدوده شهری اصفهان

    ۷. رساندن آب دائمی به تالاب گاوخونی

    به طور کلی می توان گفت اجرای این پروژه ها دارای مزایای زیر برای اصفهان و رگ حیاتی فلات مرکزی ایران یعنی رودخانه زاینده رود است:

    ۱. این پروژه به طور همزمان و بهم پیوسته اجرا خواهند شد

    ۲.برای اجرای این پروژه ها هیچ هزینه ای از دولت یا مردم اخذ نخواهد شد بلکه اعتبار آنها از محل مشارکت شرکت ها و صنایع بزرگ و پرآب بر استان تامین خواهد شد.

    ۳. اجرای این پروژه ها مانع تخریب پل های تاریخی و خشک شدن باغات و درختان چند صد ساله در مسیر زاینده رود می شود.

    ۴. اجرای برخی از این پروژه ها مانع برداشت غیرمجاز و غیرقانونی سالانه صدها میلیون مترمکعب آب در مسیر رودخانه زاینده رود می شود.

    ۵. اجرای این پروژه ها باعث جاری شدن حداقل ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در زاینده رود و احیای توریسم اصفهان خواهد شد.

    ۶. بهره وری آب در اصفهان را تا حد بسیار زیادی بالا خواهد برد و اقتصاد کشاورزی استان را بسامان تر می کند و به سوی مدرن شدن سوق خواهد داد.

    ۷. سالانه میلیون ها مترمکعب آب خاکستری را به چرخه مصرف بر می گرداند.

    ۸. مانع بروز پدیده ریزگردهای نمکی در تالاب گاوخونی خواهند شد. بروز این پدیده می تواند جان میلیون ها انسان در فلات مرکزی ایران را با خطری جدی مواجه کند.

    ۹. پایداری حیات آبی استان برای حداقل دو دهه آینده را تضمین خواهد کرد.

    ۱۰. مدت زمان اجرای این پروژه ها از حداقل ۶ ماه تا ۵ سال آینده متغیر خواهد بود و در نهایت می تواند حداقل از یکسال آینده آب را به چرخه حیات زاینده رود بازگرداند. با پایان یافتن این پروژه ها، حیات آبی اصفهان در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات حداقل برای دو دهه آتی تضمین می شود.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *