جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 13812
  • ابر ۵ کیلومتری بالای کهریزک چیست؟
    ابر ۵ کیلومتری بالای کهریزک چیست؟

    ۱۵۰۰ تن زباله در حلقه دره کرج دفن می‌شود

    عمار ایزدیار صبح امروز _یکشنبه ۱۸ مهرماه_ در حاشیه بازدید از سایت دفن زباله حلقه دره و مرکز نگهداری سگ‌های بلا صاحب کرج در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق آمارها، روزانه در حدود یک‌هزار و ۵۰۰ تن زباله که نیمی از آن تولیدی شهروندان کرجی و نیم دیگری از آن مربوط به سایر شهرهای البرز است، در حلقه دره دفن می‌شود که مشکلات عدیده زیست محیطی، تشدید ذرات معلق در هوا و انتشار بوی نامطبوع در منطقه را باعث می‌شود.

    وی افزود: شاید اطلاق «طلایِ کثیف» به زباله در کشورهای پیشرفته جهان که صفر تا ۱۰۰ پروسه مدیریت و پردازش پسماندها، هوشمند و مکانیزه انجام می‌شود، چندان بی‌راه نباشد، اما در کرج که روحِ سنتی بر این چرخه حاکم است پروسه جمع‌آوری، انتقال و دفن زباله‌ها فرایندی کاملاً هزینه‌بر و زیان‌ده است. بنابراین باید مردم را تشویق به کاهش تولید زباله کرد چراکه این نسخه قطعاً شفابخش‌تر است.

    رئیس کمیسیون شهر هوشمند، اقتصاد شهری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه باید در کارگروه مدیریت پسماند استان موضوع جانمایی مرکز جدید دفن زباله در خارج از جغرافیای شهر را پیگیری کنیم تا زباله سایر شهرهای البرز در آنجا دفن و پردازش شود، تصریح کرد: در اثر این اتفاق مشکل تولید شیرابه زباله که تهدیدی برای سفره‌های زیرزمینی است و همین طور سایر مشکلات زیست محیطی حلقه دره کاهش می‌یابد و به تبع با برداشتن فشار از شانه این مرکز می‌توان دوره بهره‌برداری از آن را افزایش داد.

    ایزدیار با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای ساماندهی وضعیت حلقه دره، عنوان کرد: با بهره برداری و تکمیل پروژه‌هایی همچون ایجاد لندفیل مهندسی بهداشتی، توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست و استحصال گاز از پسماند شاهد تغییرات محسوسی در وضعیت این مجموعه خواهیم بود.

    وی با تاکید بر اینکه بازدیدهای میدانی گره‌گشای مشکلات شهری است، اظهار امیدواری کرد: با مشارکت رسانه‌ها و فرهنگ‌سازی بتوانیم شهروندان را به کاهش تولید زباله ترغیب کنیم تا بخشی از هزینه‌های سرسام‌آوری که صرف فرایند جمع‌آوری، انتقال و دفن زباله‌ها می‌شود، به پروژه‌های نیمه تمام تزریق شود و در نتیجه کرج بیش از پیش روی ریل آبادانی و توسعه قرار گیرد.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *