پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۲۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 8619
  • بررسی و تحلیل مشکلات بافت فرسوده در پویش محله امن
    سکونت ۳۷ درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده

    ۲۱ هزار مهابادی در بافت فرسوده زندگی می کنند

    بافت‌های فرسوده مهاباد اغلب در بخش‌های مرکزی و جنوبی این شهر واقع شده که محله‌های «ارمنیان»، «رزگه‌ریان»، «وفایی»، «باغ سیسه»، «سه‌آسیاب»، «مناف‌آباد»، «محله مسجد سعدی»، «محمودکان» و «گمرک قدیم» را شامل می‌شود.

    عزیز عزیزنژاد ادامه داد: ۱۴ درصد مساحت مسکونی این شهر نیز جزو بافت‌های ناکارآمد محسوب می‌شود و به بهسازی، نوسازی و ساماندهی نیاز دارد که بخشی از آن به دست‌اندرکاران مدیریت امور شهری و بخشی هم به مردم برمی‌گردد.

    عزیزنژاد اضافه کرد: طرح بازسازی بافت فرسوده مهاباد شناسنامه‌دار شده و این طرح از چند سال قبل تهیه و به وسیله شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسیده‌است.

    مسوول روابط‌عمومی شهرداری مهاباد از مردم خواست تا نسبت به ساخت ساختمان‌ها بر اساس مقررات ملی تحت نظارت سازمان نظام مهندسی و نظارت عمومی شهرداری اقدام کنند، چون حفظ ضوابط شهرسازی و توسعه شهری در ساماندهی بافت فرسوده و بهبود وضعیت زندگی شهروندان تاثیرگذار است.

    وی تاکید کرد: طبق برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه، وظایف شهرداری‌ها و دولت در نوسازی بافت فرسوده مشخص شده و شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی با هدف ترغیب مردم به نوسازی بافت‌های فرسوده، مشوق‌هایی از جمله تخفیف در صدور پروانه و ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت را در نظر گرفته‌اند.

    وی با بیان اینکه ایجاد مراکز فرهنگی و اجتماعی در مناطق فرسوده جزو اولیت‌های شهرداری و مسوولان شهرستان است، افزود: شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده در دریافت خدمات شهری دچار مشکل و تنگنا هستند زیرا اجرای طرح‌های زیرساختی مورد نیاز در این مناطق توسط دستگاه‌های اجرایی، خدمات‌رسان و شهرداری‌ها با محدودیت‌ها و موانع زیادی روبرو است.

    عزیزنژاد عنوان کرد: بافت فرسوده علاوه بر این که سیمای شهر را از توسعه و عمران دور می‌کند، در مواقع بروز بحران و حوادثی نظیر زلزله، خسارت‌های مادی فراوان و تلفات انسانی زیادی را بر جای می‌گذارد.

    شهر ۱۸۲ هزار نفری مهاباد دارای ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع مساحت بوده و از سال ۱۳۰۶ بلدیه یا شهرداری در آن راه‌اندازی شده‌است.

    ایرنا



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *