پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 10901
  • مدیریت واحد شهری در مسیر معکوس
    مدیریت واحد شهری در مسیر معکوس

    مدیریت واحد شهری در مسیر معکوس

    به گزارش برزن نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد حسینی پویا با بیان اینکه بسیاری از این مشکلات به دلیل ایجاد فضایی رقابتی است که بین شهرداری‌ها و مجموعه راه و شهرسازی به وجود آمده است، گفت: برای پیشبرد اهداف شهر و رسیدن یک شهر به اهداف مورد نظر باید دستگاه‌ها با هم تفاهم داشته و یک مجموعه را به عنوان مدیریت واحد شهری انتخاب کنند تا بسیاری از مشکلات پیش رو مرتفع شود.
    شوراها، تمرینی برای دموکراسی
    وی همچنین ذات تشکیل شوراهای شهر و روستا را تمرینی برای دموکراسی دانست و بیان کرد: مطمئنا آفاتی نیز ممکن است در فرایند کاری برخی از شوراها در کشور دیده شود اما نباید ذات و ماهیت پارلمان های محلی را به این واسطه دچار خدشه وارد کنیم.

    رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر مشهد نقاط مثبت پارلمان‌های محلی را بسیار بیشتر از نقاط ضعف آنها برشمرد و افزود: در حال حاضر متاسفانه برای تخریب شوراها به چند شورایی که با چالش‌هایی مواجه بودند استناد می‌کنند در حالی که نظام شورایی کشور بیش از ۱۰۰ هزار عضو دارد و مشکلات موجود کمتر از دو یا سه درصد است.

    وی شورای اسلامی شهر مشهد را نیز یکی از سرآمدترین شوراهای اسلامی شهرهای کشور دانست و اذعان کرد: این مجموعه در تمامی ادوار خود مصوباتی به نسبت وزین‌تر، محکم‌تر و قابل دفاع‌تر از شوراهای سایر شهرها داشته و آرای برگشتی آن بسیار کم بوده است.

    حسینی پویا همچنین با اشاره به عملکرد پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در این دوره نیز سعی کردیم با افزایش سطح مصوبات، در راستای تطبیق مقررات و قوانین بالادستی عمل کنیم.
    منشوری برای همه شهروندان
    وی همچنین با اشاره به تدوین منشور حقوق شهرنشینی در این دوره شورای شهر گفت: این منشور باید تغییر رویکرد و رفتار داشته باشد و به یک فرهنگ تبدیل شود.

    رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه منشور حقوق شهرنشینی به خودی خود دارای حرف تازه‌ای نیست، گفت: هنر این منشور این است که تمامی مباحث مرتبط با حقوق و مسئولیت‌های شهروندان و مدیریت شهری را به صورت شفاف و خلاصه گردآوری کرده است تا مسیری برای یک زندگی شهری مسالمت آمیز باشد.

    وی که درباره آینده این طرح در ادوار بعدی شورا هیچ گونه نگرانی ندارد، ادامه داد: آیندگان حتما این راه را ادامه خواهند داد و راهی جز این وجود ندارد؛ زیرا در منشور حقوق شهرنشینی هیچ چیزی فراتر از فطرت انسان گفته نشده و تماما از قوانین و حقوق بالادستی در حوزه شهر و شهرنشینی یاد شده است. با توجه به گستردگی رسانه‌های امروز نیز این دلگرمی وجود دارد که موضوع حقوق شهرنشینی به عنوان یک مطالبه گسترده از سوی خود شهروندان از مدیریت‌های شهری هر دوره طلب شود.

    حسینی پویا همچنین از ارتباط خوب شورای شهر مشهد، به ویژه کمیسیون حقوقی این دوره پارلمان شهری، با هیئت تطبیق مصوبات فرمانداری مشهد سخن گفت و اضافه کرد: ما در شورا در وهله اول به دنبال این هستیم که مصوباتمان با قوانین و مقررات بالادستی کشور هم راستا و مطابق باشد.

    وی گفت: با این حال در برخی موارد برخی از مصوبات برگشت داده می‌شود که پس از بررسی متوجه می‌شویم ایراد وارده صحیح است، یا در برخی مواقع ما با استدلال‌هایی که داریم اعضای این هیئت را مجاب می‌کنیم. در برخی موارد نیز دو طرف روی حرف خود می‌ایستند که نهایتا موضوع در هیئت حل اختلاف استانداری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، اما در مجموع هر دو طرف زبان مشترک قانون را می‌دانند و در مسیر قانون حرکت می‌کنند.

    وی بیان کرد: براساس گفته اعضای هیئت تطبیق مصوبات شورای شهر مشهد به نسبت دیگرشورا‌ها با فاصله بسیار زیادی جلوتر است و این موضوع حکایت از فرایند قانونی شورا دارد.

    رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قرارداد‌های شورای شهر مشهد به حقوق مکتسبه بافت پیرامونی حرم امام رضا (ع) و حاشیه‌های اخیر به وجودآمده نیز اشاره کرد و گفت: معتقدیم که طرح قدیم یا همان طرح طاش، مشکلات زیادی را به همراه داشته است و به همین خاطر از زمان روی کار آمدن شورای پنجم اساس کار خود را بر جلوگیری از مداخلات گذاشتیم و به سمت فعال شدن محرک‌های توسعه مثل ره‌باغ‌ها و معابر حرکت کردیم.

    وی تصریح کرد:، اما از طرف دیگر معتقدیم که حقوق مکتسبه مردم و اهالی این بافت نیز باید رعایت شود؛ زیرا در قانون آمده است که در هر طرح جدیدی باید به حقوق مکتسبه آن توجه شود. همچنین یکی از خواسته‌های قانونی ما بررسی این فرایند در استان است که در این زمینه گام‌های خوبی نیز برداشته ایم



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *