شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۲۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 5751
  • حاشیه نشینی به معنی فقیر نشینی نیست
    تخلف برخی تولیدکنندگان قیر در جابجایی وکیوم باتوم پالایشگاه داخلی

    حاشیه نشینی به معنی فقیر نشینی نیست

    به گزارش برزن نیوز به نقل از رادیو اقتصاد دکتر مهاجری جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با برنامه نودوهشتی ها گفت : حاشیه نشینی دلائل و شرایط متفاوتی دارد . برخی از افراد به منظور دستیابی به آب و هوای بهتر و دوری از مشغله های شهری اعمم از ترافیک و آلودگی محلی دور از شهر برای سکنی انتخاب می کند که با تعبییر سنتی که حاشیه نشینی مختص افراد با درآمد پایین است متفاوت است و به آن حاشیه نشینی اجتماعی اطلاق می کنند.
    وی افزود: گاهی حاشیه نشینی بصورت کالبدی در فضای شهری صورت می گیرد بدین معنی که مکانی مختص افراد کم در آمد در درون منطقه ای از شهرهای بزرگ شکل می گیرد. مثل افرادی که در ده ونک و یا خاک سفید تهران پارس مستقر هستند.
    وی مهاجرت را یکی از عامل های اصلی حاشیه نشینی دانست و گفت: بسیاری از مهاجران به منظور دستیابی به زندگی بهتر و درآمد بالاتر از مکان سکونت خود به سوی شهرها هجوم می آورند و در حاشیه شهر ها سکنی میکنند و به علت مشکلات و معضلات این محیط معنای واقعی از چاله به چاه افتادن را تجربه می نمایند.
    وی یکی از راهکارهای عمل مهاجرت معکوس را بهره مندی از مزایای و امکانات در حاشیه شهر و شهرهای کوچک دانست و افزود: طی مطالعات صورت گرفته مشخص شد عده بسیاری از مردم علاقمند هستند در شهرهای اطراف تهران به دلیل پایین بودن نرخ مسکن، شرایط آب و هوایی مناسب تر و ترافیک ساکن باشند و مهمترین خواسته آنها دسترسی و حمل و نقل آسان به تهران است.
    وی افزود: یکی از طرح های عملیاتی شدن مهاجرت معکوس ایجاد جاذبه مقصد های مهاجرت پذیر و دافعه مکان هایی که بصورت حاشیه نشینی در حال حاضر مستفر هستند.
    برنامه “نود و هشتی ها” کاری از گروه اقتصاد و جامعه، به تهیه کنندگی مهرگان سوادکوهی و مهدی شیار شنبه تا پنج شنبه ساعت ۱۷:۰۰ به مدت ۹۰ دقیقه به روی آنتن می رود.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *