شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۳۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 5760
  • هیچ نهاد و ساختاری از حقوق معماران دفاع نمی کند
    هیچ نهاد و ساختاری از حقوق معماران دفاع نمی کند

    هیچ نهاد و ساختاری از حقوق معماران دفاع نمی کند

    برزن نیوز: هادی عرفان در نشستی که با حضور تعدادی از معماران در محل مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد، به اهمیت معماری، سبک زندگی و کارآمدی آن اشاره کرد و افزود: بسیاری از مردم با معماری آشنا نیستند و این ناآشنایی موجب شده در این خصوص با مشکلات زیادی مواجه باشیم.

    وی اظهار کرد: مردم نمی‌دانند از معماران باید چه بخواهند، به دلیل این که جامعه معماری فقط با ادبیات تخصصی با مردم صحبت کرده‌اند، این نوع ادبیات موجب شده اکنون مردم ندانند چه چیزی از ما بخواهند و این ایراد به خود جامعه معماری برمی‌گردد.

    عرفان ادامه داد: ایران یکی از معدود کشورهایی است که ساختار حرفه‌ای برای دفاع از صنف معمار ندارد، هرچند عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌شویم اما در تخصص هفتگانه آن تنها تخصصی که کمی و کیفی است معماری بوده و باقی همه کمی هستند.

    وی بیان کرد: همیشه این چالش را داریم که گفتمان حاکم بر سازمان‌های نظام مهندسی دغدغه کمی دارند اما جامعه معماری دغدغه کیفیت فضا را دارند.

    عرفان تاکید کرد: گفت‌وگوهایی که در نظام مهندسی مطرح می‌شود با دغدغه‌هایی که معماران دارند دچار چالش است، به همین دلیل برای رفع مشکلات ابتدا باید حلقه‌های مفقوده معماری موفق را شناسایی کرد سپس به تعریف آن پرداخت.

    موسس مرکز مطالعات حکمت دانش و فن شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی عنوان کرد: در بخش معماری حلقه‌های مفقوده بسیاری داریم به طوری که نه یک نظام معماری وجود دارد تا دفاع کند و نه استانداردی در این بخش است.

    وی اظهار کرد: به رغم این که استاندارد صنعتی برای مصالح ساختمان داریم اما استاندارد معماری برای مصالح ساختمانی نداریم و این موجب بروز مشکلاتی شده است.

    عرفان همچنین گفت: متاسفانه نهاد و ساختاری نداریم که از حقوق معمار در برابر مشتریان دفاع کند، آموزش معماری منطبق با نیازهای بازار نیست و گرایش‌هایی که در رشته‌های ارشد است با نیاز بازار فاصله جدی دارند.

    وی ادامه داد: باید ادبیات بنگاهی جای خود را به معماری بدهد، هنوز هم در اقتصاد مسکن ادبیات بنگاهی حاکم است.

    عرفان افزود: در همه جای دنیا سبک زندگی با معماری گره خورده است، در سبک زندگی با چندگانگی مواجه هستیم به طوری که از سویی رسانه‌ها سبک زندگی را ترویج می‌کنند که برگرفته از زندگی غربی است و از سویی تلاش می‌کنند معماری گذشته را همراه با یک سری تصاویر منفی از جمله این که در این خانه‌ها کارهای خلاف صورت می‌گیرد، ارائه دهند.

    وی عنوان کرد: در زندگی پرشتاب امروزی به سمتی می‌رویم که معماری در سبک زندگی جایگاهی ندارد و بیشتر از غربی‌ها الگوبرداری می‌شود.

    عرفان اظهار کرد: باید در معماری مطالعاتی داشته باشیم تا نیازهای مردم را قبل از این که خودشان بخواهند بفهمیم و سپس به زبان معماری برایشان طراحی کنیم. معماران فقط نقشه کش کارفرماها نیستند بلکه باید معمار آن‌ها باشند، به رغم این که معماران باید در سبک زندگی مردم نقش بسزایی داشته باشند اما اکنون این گونه نیست.

    موسس مرکز مطالعات حکمت دانش و فن شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی اظهار کرد: این که برخی با ماشین‌های خارجی در خانه‌های قدیمی زندگی می‌کنند با یکدیگر در تضاد است، باید معماری به‌روز شود اما آن عقبه فرهنگی را در خود مستتر داشته باشد.

    وی گفت: معماران تنها مهندسانی هستند که خلق فضا می‌کنند نه ساخت فضا؛ صفت معمار را برای هر کس نمی‌توان به کار برد در واقع معماران به کیفیت فضا می‌پردازند.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *