جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 5859
  • محدودیت ساخت و سازها در تعیین حریم شهری با بزرگراه‌ها
    بزرگراه هایی بی تفاوت به جداره های شهری

    بر سر تخریب بزرگراه صدر اتفاق‌نظر وجود دارد

    برزن نیوز: سمانه جلیلی صدرآبادی (استاد شهرسازی دانشگاه علم و صنعت تهران) با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شهر تهران که بر بزرگراه‌سازی دامن زده است،‌ یکپارچه نبودن حمل و نقل عمومی است، می‌گوید:‌ شما وقتی از مترو یا بی آرتی یا هر وسیله نقلیه عمومی پیاده می‌شوید،‌ باید بتوانید به راحتی از حمل و نقل بعدی استفاده کنید که در تهران این شرایط فراهم نیست و در صورت وجود چنین شرایطی می‌توانستیم از تعداد بزرگراه‌ها کم کنیم.
    وی با اشاره به اینکه امکان تخریب خیلی از بزرگراه‌ها در تهران وجود دارد، گفت: ‌برای مثال بزرگراه صدر یکی از بزرگراه‌هایی است که بر سر تخریب آن اتفاق نظر وجود دارد و این بزرگراه اصلا نباید به صورت دوطبقه ساخته می‌شد، زیرا هم منظر شهری را متفاوت و هم دو محله را کاملا از یکدیگر جدا کرده است. در شرق و غرب تهران نیز به رغم وجود دو بزرگراه حکیم و همت،‌ معضل ترافیک حل نشده است و ظرفیت آنها در جابجایی اکنون فراتر از ظرفیتی است که این بزرگراه‌ها می‌توانند تحمل کنند. این بزرگراه‌ها با توجه به سطح سرویسی که به مردم می‌دهند، از نظر حمل و نقل منسوخ هستند.
    به گفته جلیلی صدرآبادی تمامی نظریه‌های شهرسازی ساخت بزرگراه را نفی می‌کنند و معتقدند؛ هزینه ساخت بزرگراه باید در قسمت حمل و نقل عمومی هزینه شود. باید مشخص شود، آیا ایجاد بزرگراه با توجه به هزینه-فایده اقتصادی و ‌اجتماعی به صرفه است و در نتیجه با این محاسبات توقف ایجاد بزرگراه در دستور کار قرار گیرد و هزینه آن به حمل و نقل عمومی اختصاص یابد.

    در دی ماه ۱۳۹۵ علیرضا جاوید هزینه ساخت بزرگراه صدر را ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *