پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۳۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 6013
  • در آشفته بازار شهرداری و شهرسازی در ایران چرا باید منتظر توسعۀ واقعی شهر باشیم؟
    در آشفته بازار شهرداری و شهرسازی در ایران چرا باید منتظر توسعۀ واقعی شهر باشیم؟

    در آشفته بازار شهرداری و شهرسازی در ایران چرا باید منتظر توسعۀ واقعی شهر باشیم؟

    برزن نیوز: یکی از مهمترین عوامل موفقیت یا عدم موفقیت طرح‌ها و برنامه‌ها، دیده شدن و به بازی گرفته شدن بازیگران و کنشگران درگیر است. این بازیگران و کنشگران به واسطه منافع، ابزارها، خواسته و روش‌هایی که دارند می‌توانند تاثیرات غیرقابل کنترل و پیش‌بینی نشده‌ای برای طرح‌ها به همراه داشته باشند. در مصاحبه‌ای که توسط نظرآنلاین با دکتر ناصر براتی صورت گرفت، پرسیده شد که نقش بازیگران و کنشگران در عدم تحقق پذیری طرح جامع شهری چیست و از دیدگاه ایشان جایگاه بازیگران مهم در این تعامل به چه شکل است.

    براتی : پایۀ طرح‌های به اصطلاح جامع از اول غلط و کژ نهاده شده است. بنابراین با تمام تلاش‌های صورت گرفته مشکلش حل نشده و نخواهد شد. ما بریک مدار غلط قرار گرفته‌ایم که اصالت ندارد و در ذات خود انحرافی و مخرب است. طرح‌های جامع رویکردی تک‌بعدی و ساده‌انگارانه داشته است. ما برای توسعه شهرهایمان ابتدا هدف، سیاست و برنامه درست و سازنده و قابل ارزیابی و پایش نیاز داشتیم و بعد از آن باید به ظرف و کالبدی می‌اندیشیدیم که آن اهداف و برنامه می باید در آن ظرف تحقق می یافتند و شکل میگرفتند. اگر نیک و عاقلانه بنگریم کنار گذاشتن اصل هدف و برنامه و قبل از هر چیز پرداختن صرف به کالبد و فیزیک شهر واقعا مضحک و نابخردانه است. فکر کنید کسی بخواهد از مغازه دوغ بخرد و از خانه با خود آبکش برداشته باشد!

    در این میان، جایگاه مدیریت‌شهری بین بازیگران و کنشگران را هم لطفا بفرمایید:

    براتی : وقتی مدیریت شهری را در ایران کنار ماجرای فوق بگذاریم تیر خلاص بر مغز توسعه واقعی شهری خواهد خورد. مدیریتی که نه سنتی است و نه مدرن! مدیریت شهری در ایران نوعی تیولداری اهدایی دولت است که هم کلنگی است، هم شخصی و هم غیر تخصصی و غیر مسئولانه که به شکلی آمرانه و از بالا به پایین و با روش خان‌سالارانه اعمال می‌شود و ساکنان شهر، به‌عنوان رعیت منفعل، هیچ نقش جدی‌ای در آن ایفا نمی‌کنند.

    حال سؤال عوض شده و تبدیل میگردد به: در این آشفته بازار شهرداری و شهرسازی در ایران چرا باید منتظر توسعۀ واقعی، همه‌جانبه و فراگیر فضاهای شهری باشیم؟



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *