پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۴۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 6038
  • "حوزه شهرسازی" در رتبه اول اخذ رشوه از مردم
    "حوزه شهرسازی" در رتبه اول اخذ رشوه از مردم

    “حوزه شهرسازی” در رتبه اول اخذ رشوه از مردم

     برزن نیوز: مساله دریافت رشوه در شهرداری یکی از چالش‌های حوزه شهری محسوب می‌شود. مجید فراهانی،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در آغازین روزهای فعالیت شورای پنجم، اعلام کرده بود، از یک سوم ارباب رجوع‌ها در شهرداری تهران رشوه دریافت می‌شود، اکنون نزدیک به  دو سال از شروع به کار این شورا می‌گذرد و شهرداری در این مدت با تغییرات مختلفی در بدنه مدیریتی خود روبرو بوده است. حال سوال این است، آیا با وجود شعارهای فسادستیز شورای پنجم به عنوان نهاد نظارتی و تغییر مدیران شهرداری دریافت رشوه در این نهاد کاهش یافته است؟

    مجید فراهانی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اقدامات در شورای پنجم پیگیری مبارزه با تخلفات در شهرداری بوده است، تصریح کرد: از آغاز به کار شورای پنجم سه اقدام مهم برای مبارزه با فساد و دریافت رشوه در شهرداری صورت گرفت و تلاش شد تا از طریق برخورد فرایندی، شفافیت و مکانیزه کردن امور به صورت سیستمی با مفاسد برخورد شود.

    فراهانی در ادامه  با تشریح جداگانه این سه اقدام درباره شیوه عمل برخورد فرایندی تصریح کرد: در برخورد فرایندی چند اقدام اساسی صورت می‌گیرد؛ به این ترتیب که در صورتی که بروز تخلف از مدیر یا کارمندی محرز شود، متخلفان به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد و به صورت قانونی با آنها برخورد می‌شود، همچنین  برکناری مدیران متخلف نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه افزود: در شورای پنجم سعی کردیم تا از طریق شفافیت به عنوان مهمترین شعار این دوره شورا، هر اقدامی که در شهرداری تهران انجام می‌شود  را به اطلاع مردم برسانیم. برای مثال در  انعقاد قراردادها و برگزاری مناقصات، شورا نحوه برگزاری، انتخاب برنده، قیمتی که در مناقصه برنده شده است، زمان پیشنهادی، محتوای کار و شرح خدمات را نه تنها در اختیار شرکت‌کنندگان در مناقصات، بلکه به اطلاع عموم مردم می‌رساند و این اقدام در تمامی حوزه‌های شهرداری، از شهرسازی گرفته تا فنی، عمرانی و خدماتی در حال اجرا است.

    فراهانی با اشاره به اینکه مساله شفافیت یکی از راهبردهای اساسی در شورا است و برای آن کمیته مجزایی تشکیل شده است، گفت: تمامی مصوبات باید پیوست شفافیت داشته باشند و مردم به عنوان صاحبان اصلی شهرداری باید مطلع شوند، عوارض و پولی که در اختیار شهرداری قرار می‌دهند، چگونه هزینه می‌شود.

    وی با بیان اینکه تخلف مسال‌های است که اساسا به صورت پنهان انجام می‌شود، افزود: موضوعی که به صورت آشکار انجام شود که تخلف نیست، در نتیجه مساله نورافکن انداختن بر روی فعالیتهای شهرداری و تحقق شهرداری شیشه‌ای در همه ابعاد و حوزه‌ها یکی از کارهایی است که کمک کرد تا میزان دریافت رشوه در این نهاد کاهش پیدا کند.

    عضو شورای پنجم در ادامه افزود: حرکت کردن به سمت شهر هوشمند و مکانیزه کردن فعالیت‌ها نیز یکی از اقدامات بسیار موثری است که می‌تواند از میزان تخلفات و دریافت رشوه در شهرداری بکاهد. به میزانی که بتوانیم از ابزارهای ICT استفاده کنیم و فعالیت شهری را به صورت آنلاین انحام دهیم و به دنبال تحول دیجیتال در شهر باشیم، به همان میزان در درون شهرداری با تخلفات کمتری روبرو خواهیم شد. در واقع به میزانی که فعالیت‌های درون شهرداری مکانیزه شود، علاوه بر اینکه کارها با سرعت و کیفیت بالاتری انجام می‌شود، فساد کمتری نیز انجام می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه تسهلیگری و افزایش مکانیزم‌هایی که مردم از طریق آن بتوانند گزارش تخلفات را به ما برسانند نیز در کاهش وقوع تخلف و دریافت رشوه از ارباب رجوع موثر است، اظهار داشت: زمانی که مردم بتوانند مشکلات خود را به راحتی منعکس کنند، در کاهش دریافت رشوه موثر خواهد بود. امروز ابزارهای مختلفی هم از طریق سایت‌های اینترنتی و هم از طریق تلفن‌های ۱۸۸۸ و ۱۳۷ وجود دارد و مردم می‌توانند مشکلات و تخلفات رخ داده را منعکس کنند. اعضای شورا نیز مرتبا این گزارشات را دریافت می‌کنند و از طریق ابزارهایی که در اختیار دارند، به صورت تذکر در صحن شورا، یا ارسال نامه به شهرداری، موضوعات را پیگیری می‌کنند.

    فراهانی در ادامه بیان کرد: در شورا طرحی را با عنوان تشویق گزارشگران فساد در درون شهرداری به تصویب رسانده‌ایم تا از کسانی که فسادی را گزارش و معرفی می‌کنند تشویق و حمایت شود. در برنامه توسعه سوم شهرداری و بودجه مصوب نیز پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است تا در صورتی که در درون و بیرون شهرداری از مردم گزارشاتی دریافت شود که به شناسایی فساد منتهی شود، مردم مورد تشویق قرار گیرند.

    وی با بیان اینکه کاهش دریافت رشوه در شهرداری به ارزیابی‌های مداوم نیاز دارد، افزود: شورا باید ارزیابی‌های مداوم و پیوسته درباره دریافت رشوه و فساد در شهرداری داشته باشد تا مشخص شود، این اقدامات تا چه اندازه توانسته است، فضا را در شهرداری سالمتر کند، اگرچه ما هنوز با وضعیت ایده‌آل فاصله داریم.

    فراهانی درباره اینکه طی این مدت چه میزان گزارش مردمی درباره اخذ رشوه دریافت شده است و همچنین درباره میزان کاهش یا افزایش تخلفات گفت: مرتبا دریافت گزارشات مردمی درباره مشکلات شهری و مسائلی که مرتبط با مدیران شهری است را دریافت می‌کنم. علی‌‌رغم مشکلات اقتصادی که امروز در شهر تهران با آن مواجه هستیم، سیر نزولی تخلفات شهرداری در این مدت کاملا مشهود است، اگرچه شیب این کاهش کند است و این مساله مورد اعتراض ما است. باید تلاش شود تا با ابزارهایی که به آنها اشاره کردم، کاهش تخلفات سریعتر رخ دهد.

    عضو شورای پنجم همچنین درباره حوزه‌هایی که درون شهرداری بیشترین دریافت رشوه از شهروندان در آنها گزارش شده است نیز گفت: بیشترین میزان تخلفات از گزارشات مردمی در حوزه شهرسازی رخ می‌دهد و پس از آن خدمات شهری در جایگاه دوم قرار دارند. حوزه فنی وعمرانی شهری نیز در جایگاه سوم اخذ رشوه قرار گرفته است.

    وی در انتها با اشاره به اینکه در این مدت برخی جابه‌جایی‌ها در شهرداری به دلیل تخلفات بوده است، تصریح کرد: برخی تغییر و تحولات در رده‌های بالا و میانی شهرداری به دلیل دریافت رشوه و تخلف در شهرداری بوده است.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *