جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۵۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 6202
  • ژئوپارک
    بزرگ ترین ژئوپارک دنیا در غرب ایران +تصاویر

    بزرگ ترین ژئوپارک دنیا در غرب ایران +تصاویر

    برزن نیوز: در شرق استان ایلام و غرب کوهپایه کبیرکوه از سلسله جبال زاگرس، شهر تاریخی ۱۴۰۰ ساله‌ای قرار دارد که متعلق به دوره‌ی ساسانی است. این شهر تاریخی به نام‌های دره شهر یا سمیره نیز معروف است اما در حقیقت اسم این شهر ماداکتو می باشد، ماداکتو به سرزمین مادها یا جایی که مادها سکونت می کنند، اطلاق می شود.

    اولین شهر عیلامی ها که به‌صورت جدیدتر، ایلام خوانده می‌شود، دره شهر بوده‌ است. عیلام نام یک تمدن در منطقه‌‌ی بزرگی در جنوب غربی فلات ایران است که در پایان هزاره سوم قبل از میلاد وجود داشته است و دره شهر پایتخت عیلامیان بوده‌ است. عیلامیان که در دوره باستان حاکمان کوه‌های لرستان بودند؛‌ دره رودخانه و راه بزرگ ارتباطی منطقه و مرز شمالی را تصرف و بناهای مستحکمی در آن بنا نهادند که ماداکتو پایتخت دوم آنان از آن جمله است. این منطقه پس از حمله آشور رو به ویرانی رفت و در زمان هخامنشیان از دوران اوج و رونق آن کاسته و دیگر اهمیت گذاشته را دارا نبود. اما تجدید حیات این شهر در زمان اشکانیان و ساسانیان بسیار آباد و پر رونق بوده است.

    این شهر باستانی مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هکتار دارد و با نام‌های متعددی چون ماداکتو، مهرجان‌کده و مهرگان‌کده شناخته می‌شود. از ویرانه‌هایی که از این شهر باقی مانده می‌توان آثار شهرسازی که در زمان ساسانیان رایج بوده را به راحتی مشاهد نمود.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *