چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 6734
  • فقر نگاه توسعه‌ای به ساخت و ساز مسکونی در استان البرز:
    فقر نگاه توسعه‌ای به ساخت و ساز مسکونی در استان البرز:

    فقر نگاه توسعه‌ای به ساخت و ساز مسکونی در استان البرز

    برزن نیوز: آنچه عایدی ساکنین استان البرز از نرخ رشد بالای جمعیت بوده است سکونتگاه‌های غیر رسمی، بافت‌های فرسوده، ترافیک و افزایش جرائم است. تمام این استان از دو مسئله اساسی در راه توسعه رنج میبرد که نه برنامه‌های توسعه کلان آن در اندازه این سرعت از رشد است و نه مدیریت کلان آن توانایی هدایت این سرعت از رشد را دارد. شهرهای استان شبیه پارچه‌های چهل تکه ای هستند که مردم با رنج‌های بسیار به هم بافته‌اند و مسئولین را مجبور به قبول این رشد کرده‌اند.
    یک نوع از ساخت و ساز را دل شهر کرج، کمالشهر، گرمدره، فردیس محمد شهر ، مشکین‌دشت، ماهدشت و اشتهارد و همه سکونتگاه‌های استان مشاهده می‌کنید که کاملا فارغ از برنامه و با خواست مردم انجام گرفته است یعنی مدیریت کلان اصلا متوجه سرعت رشد نیست وقتی در این استان درخواست ساخت و ساز با تعداد طبقات بالا وجود دارد پس چرا هیچ پاسخی به آنها داده نشده و هر چه ساخته می‌شود به شدت دارای تخلف می‌باشند یا مدیریت کلان به عمد اصرار برای وجود تخلف دارد که هزینه‌های جاری خود را تامین کند یا اصلا درکی از این سرعت ندارد که در هر صورت نگاهی مخرب و واپسگرانه است.
    استانی که در سطح جهانی می‌تواند نقش ایفا کند در حد یک روستا با آن رفتار می‌کنند.
    بناهایی که کاملا هر طبقه آن در مقطع زمانی مختلف ساخته می‌شوند و هر طبقه نیز در زمان شاید یک مدیریت شهری مجوز داده شده است. این مدیریت بجای پاسخ و حمایت از این سرعت رشد دستی فقیرانه و گدا وار به این سرعت دارد و تنها کنار خیابان رشد ایستاده و وگاهی مانعی هم میزند و هزینه‌ای میگیرد ولی کمترین نگاه پیش برنده و سازنده‌ای ندارد.
    باید به این سرعت رشد پاسخ درست داده شود و این نگاه فقیرانه در برنامه های توسعه در استان پایان داده شود. بجای اینکه مانع ساخت شویم بهتر است کنار آنها بایستیم تا ساختمان‌های با کیفیت ساخته شود، استانی که هنوز فاقد ضوابط بلندمرتبه سازی است رشد محدوده شهرها اجباری و بی برنامه رخ می‌دهد. این بی‌برنامه‌گی در همه مسائل استان دیده می‌شود و فقط مربوط به مسئله مسکن نیست.
    باید به ساخت و ساز مسکونی در استان کمک‌های مالی گسترده‌ای داده شود استانی که از نظر نرخ مهاجر پذیری در شرایط متفاوتی است چرا در هیچ ضابطه و برنامه‌ای با کل کشور تفاوتی ندارد این مسئله نشات گرفته شده از نگاه فقیرانه و بزدلانه به رشد در برنامه‌های توسعه‌ای و مدیریت کلان استان است.

     



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *