پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 6808
  • چرا؟ برای ما همەش هیچی بە هیچی؟ میشە"
    چرا؟ برای ما همەش هیچی بە هیچی؟ میشە"

    چرا؟ برای ما همەش هیچی بە هیچی؟ میشە”

    برزن نیوز: سلسلە نشستهای مجازی تحت عنوان:  چرا؟ برای ما همەش هیچی بە هیچی؟ میشە” با حضور مسئولین در جامعەی ایلامیان مرکز “جام” برگزار شد.

    در اولین نشست گفتمان سازی ملی – محلی  جلال میرزایی، نمایندەی مردم شریف ایلام، ایوان، شیروان، چرداول و مهران در ساعات پایانی شب مهمان جام بود.

    مبرزایی:  متهم بە کم‌کاری می‌شوم/ مدیران، توپ را بە زمین نمایندە می‌اندازند

    دوشنبە شب مورخ ۱۳۹۸/۵/۱۴ دکتر جلال میرزایی، طی قرار قبلی در جمع جامعەی ایلامیان مرکز “جام” حضور یافت و در صفحه گروە مجازی “جام” با اجرای  احسان عبداللهی، روح‌الله فتاحی و خانم مهین عباسی، پاسخگوی برخی از انبوه سوالات شهروندان تهرانی ایلامی‌الاصل بود کە گزارش این گفتگوی جمعی مجازی بە شرح زیر ارائه می‌گردد.
    یادآور می‌شود کە محور اصلی این گفت و شنود “جنگل های استان” و عملکرد مجمع نمایندگان استان ایلام در دهمین دورە مجلس شورای اسلامی بود و در قالب ۳۱ سوال مطرح گردید کە اهم آنها بە قرار زیر است.

    *یکی از اهداف جامعەی ایلامیان مرکز، ایجاد روحیەی مطالبەگری در نزد شهروندان تهرانی ایلامی‌الاصل در مورد مسایل کشوری، مسایل پایتخت و نیز مسایل غرب کشور و مهم تر از آن مسایل استان ایلام و از سویی دیگر ایجاد روحیەی پاسخگویی در نزد مسئولین کشوری و استانی بە جامعەی ایلامیان مرکز “جام” می‌باشد چرا کە بر این باور هستیم نە برای پایتخت و نە برای استان ایلام از ظرفیت جمعی جامعەی ایلامیان مرکز، آنگونە کە شایستە و بایستە است، بهرەای بردە نشده فلذا ما خود در این رابطە قدم پیش گذاشتەایم و ممنونیم کە شما نیز دعوت ما را اجابت کردید، اگر چە دیر و انتظار داریم کە مراتب انتقاد و گلەمندی ما را بە دو عضو دیگر مجمع نمایندگان استان و حتی نمایندەی ایلامی‌الاصل استان خوزستان، آقای گلمرادی هم ابلاغ نمایید.
    بە عنوان اولین سوال و با توجە بە اینکە یکی از انتقادهایی کە معمولا بر شما وارد کردەاند و دلیل آن همفکر و هم‌جناح بودن شما با دولت و فراکسیون امید مجلس می‌باشد، این است کە شما را وکیل‌الدولە می‌دانند نە وکیل‌المللە، ارزیابی خود شما چیست؟

    -بنده خود را وکیل مردم می‌دانم مردمی با سلایق مختلف، با افکار متفاوت و همین‌طور انتظارات متفاوت و گوناگون. وکیل دولت نیستم اما در مقابل این دولت هم نیستم از رویکردهای دولت بەخصوص در سیاست خارجی، در عرصه فرهنگی دفاع می‌کنم و در حوزه‌ی اقتصادی هم از بعضی سیاست‌ها حمایت اما انتقادات خود را هم دارم، همفکری با دولت باعث نشده که مدیران پوپولیست و شعاری دولت را همراهی کنم و از آنها تمجید نمایم.

    ٭ عملکرد مجمع نمایندگان استان ایلام را چگونە ارزیابی می‌کنید؟

    – معتقدم سطح سیاست‌ورزی بسیار تنزل پیدا کرده و امثال ما به جای تلاش برای حل مسائل، طرح مسائل و مشکلات را مستمسکی برای مطرح کردن خودمان قرار می‌دهیم شما اگر اخبار تریبون مجلس را رصد بفرمایید به غیر از این نخواهید رسید.

    ٭چرا با وجود این همە توانمندی استان، ولی برای سوء مدیریتهایی کە در برخی حوزەها از جملە موضوع صیانت از جنگلهای زاگرس وجود دارد، آمار بالای بیکاری استان، توسعە نیافتگی، سیل و … در طرح سوال از رییس‌جمهور و سایر وزرا نقش شما کم‌رنگ بود؟

    -بنده سوال از رییس‌جمهور را امضا نکردم همینطور به جز چند مورد سوال از وزراء را نیز همچنین استیضاح وزراء را، چون بخش عمده‌ای از آنها برای اصلاح امور نیست.
    استیضاح با بیش از صد امضا اعلام وصول می‌شود. اما در صحن ۶٠ موافق دارد این اعتبار مجلس را خدشه‌دار نموده است.

    ٭مدیریت استان و آتش‌سوزیها،  نظر شما در این باره چیست؟

    – و اما در خصوص آتش‌سوزی‌ها، آمارها در خصوص مساحت آنها متفاوت است ، متاسفانه یکی از ایرادات مدیران ما در ایلام این است که کارهای ناچیز انجام گرفته را توی بوق و کرنا می‌کنند اما وقتی خسارتی وارد می‌شود مثل آتش‌سوزی برای آنکه عملکردشان زیر سوال نرود آن را لاپوشانی می‌کنند می‌دانید چرا ؟ !!!!

    ٭ مدتی و بە شکلی جدی، بحث واگذاری نگهداری جنگلها بە عشایر پیش آمد، با توجە بە وسعت آنها و اذعان دولت بر کمبود امکانات و نیروی انسانی برای نگهداری آنها، آیا موسم تغییر و روزآمدی قوانین و ضوابط و شیوەنامەهای اجرایی در این رابطە پیش نیامدە؟ چقدر در این رابطە کار کارشناسی انجام شدە؟ چە پیگیری و اقدامی کردەاید؟

    – در مورد واگذاری جنگل‌ها و مراتع به دامداران محلی دستورالعملی وجود دارد که منابع طبیعی استان بر اساس آن عمل می‌کند اما بنده به هـیچ عنوان به این مقوله ورود نکرده‌ام و کسی را سفارش نکرده‌ام چون تبعات خاص خودش را دارد و باعث بدبینی می‌گردد، مواردی از نارضایتی هم گزارش نشده که حاکی از بی‌عدالتی باشد و ضرورت مداخله پیش بیاید

    ٭چرا از ظرفیتهای بین‌المللی در موضوع مدیریت بحرانها، بە ویژە از ظرفیت همسایگی با عراق و امکانات آن کشور در پیشگیری و مهار آتش‌سوزیها استفادە نشدە؟

    – از ظرفیت‌های بین‌المللی ما در بحران‌هایی که ابعاد و دامنه آن گسترده بوده نظیر زلزله استفاده نکرده‌ایم اما نکته خوبی است که جای تأمل دارد این را منعکس می‌نمایم

    ٭سرمایەگزاری در حوزەی مدیریت بحران را بە ویژە با وجود اینکە مدیریت بحران کشور از باثبات‌ترین و در عین حال پرانتقادترین حوزەهای مدیریتی کشور بودە، آیا متناسب با این طول عمری، برنامەای پایدار در این رابطە وجود داشتە؟ چرا؟

    – در مورد میزان سرمایه‌گذاری، باید عرض نمایم علی‌رغم اینکه کشور حادثه‌خیزی داریم متناسب با آن در حوزه مدیریت بحران خود را تجهیز نکرده‌ایم و بیشتر تکیه به مشارکت مردمی بوده که البته این راه راهگشا بوده اما سرعت آن پایین بوده

    ٭ همانگونە کە می‌دانیم، آتش‌سوزی تنها مشکل جنگلهای بی‌سامان بلوط در زاگرس نیست، انواع آفات ، ریزگردها، و حتی خطر انقراض سنجاب ایرانی کە گونەای زاگرسی و عامل رشد و حیات جنگلها و مکمل این چرخە از اکوسیستم طبیعی زاگرس است، برای این گونە موارد چە طرح، برنامە و راهکار و تمهیدات اجرایی اندیشیدە شده؟

    -در مورد ریزگردها در سال دوم نمایندگی که بحران ریزگردها را داشتیم دو جلسه در حضور ریاست مجلس با حضور نمایندگان خوزستان و سیستان و بلوچستان با حضور وزرا و روسای سازمان‌های مسئول برگزار شد. در همان جلسه بنده گزارش وضعیت را از مدیران مربوطه در ایلام گرفتم و توضیح داد و علت اختصاص بودجه بیشتر به خوزستان این بود که کانون ریزگردها در آن منطقه قرار داشت، بنابر این تمرکز روی مهار کانون‌ها از طریق قیرپاشی و نیز انتقال آب و رهاسازی آن در دشت‌ها بود حالا خودتان قضاوت کنید اگر جای بنده بودید و گزارش اساتید دانشگاه و کارشناسان محیط زیست را می‌دیدید چه تصمیمی می‌گرفتید، دوستان عزیزم! برخی مسائل واقعا عرصه‌ی زورآزمایی نیست باید واقعیت‌ها را بپذیریم

    ٭چرا برای مشکل پیشگیری از آتش‌سوزیها و نیز واکنش سریع برای اطفاء حریق پس از این همە سالە راە حل دائمی پیدا نکردەاید

    -دوستان عزیز! وظیفه‌ی حفاظت از جنگل‌های استان بر عهده‌ی سازمان مربوطه است این سازمان اگر کمبودی ازحیث امکانات داشته باشد باید ظرفیت نمایندگان استفاده کند باور کنید مدیران ما همین‌ که مسئولیت را می‌گیرند دیگر مراجعه نمی‌کنند برای پیگیری جهت رفع مشکلات، انگار اصلا مشکلی ندارند، بنده دو بار در شورای اداری از مدیران خواهش کردم اما مراجعه‌ای نشد.

    ٭برای جذب امکانات پیشرفتەتر چە اقدامی کردەاید؟

    -سال اول بعد از آتش‌سوزی در ملکشاهی، هم به منابع طبیعی و هم هلال احمر مراجعه کردم برای هلی‌کوپتر ، در زمان آقای مروارید ایشان و آقای پولادی پیگیر بودند بودجه‌ای هم اختصاص دادند که جایگاه و آشیانه را درست کنند اما متاسفانه سازمان‌های مربوطه موفق به خرید هلی‌کوپتر نشدند

    ٭ایلام، دومین ذخایر گاز و سومین ذخایر نفت کشور را دارد، سالیانە دو سە میلیون زائر از مرز مهران تردد می‌کند و این مرز می‌تواند پتانسیل بزرگ توسعەای استان باشد، اکوتوریسم و جاذبەهای گردشگری، منابع آب و خاک و آب و هوای چهار فصل، این همە نیروی انسانی دانش‌آموختە و جوان و این همەی بیکاری، خودسوزی، آمار تورم بالا، عدم برخورداری از امکانات، و … آیا پاسخ بە این حل معمای این پارادوکس یک کلمە نمی‌باشد “سوء مدیریت” و نیز “عدم مطالبەگری ایلامیان”؟ چە ایلامیان ساکن استان و چە خارج استان؟ چرا مشکلات ناشی از عدم وجود اشتغال پایدار در استان لاینحل ماندە است؟ و مصادیق آنها در قالب دە سوال در حوزەی اجرا، تقدیمتان گردید.

    -در مورد سوالات دیگر که مربوط به حوزه اجرا است واقعیت این است که جز موارد معدود آن هم در حوزه راه ، مدیران می‌کنند اما وقتی با انتقاد رسانه‌ها و مردم مواجه می‌شوند توپ را به زمین من نماینده می‌اندازند، و از طریق کانال‌هایی که بە راه انداخته‌اند در فضای مجازی دست به تخریب می‌زنند. حال شما قضاوت کنید که بنده چە کاری می‌توانم انجام بدهم، اگر واکنش نشان بدهم تقابل پیش می‌آید اگر سکوت کنم متهم به کم‌کاری می‌شوم.

    ٭این همە آتش‌سوزی در جنگلهای زاگرس و بە ویژە و با حجم بیشتری در ایلام بە صورت مستمر ادامە دارد، چرا علت و یا علل اصلی آن بە مردم اعلام نمی‌شود؟ چرا برای آنها چارەجویی نمی‌شود؟ بە ویژە وقتی کە ایران این همە دستآوردهای علمی و عملیاتی در عرصەهای گوناگون؟ و چرا جنابعالی دراین رابطە در کنار آتش‌نشانان مردمی حضور نمی‌یابید؟

    -آتش به جان جنگل‌ها می‌افتد بنده به خودم اجازه نمی‌دهم در کنار خاکسترها عکس یادگاری بگیرم و خودم را اینگونه نشان بدهم سیاست‌ورزی الان در کشور ما به این سطح تنزل یافته مسابقه‌ای برای تظاهر به کار نکرده شروع شده و بنده از این فضا بیزار شده‌ام

    ٭ جناب دکتر! پاسی از شب گذشتە و هنوز اغلب سوالهای مطروحە بی‌پاسخ ماندە است.

    – پاسخ به بقیه سوالات را به وقت دیگری وا می‌گذارم.

    ٭ هم‌اکنون کە در آستانەی اتمام دورەی نمایندگیتان هستید، و پس از ۱۰۶۱ روز حضور در مجلس، هم شما و هم دو همکار دیگرتان در مجمع نمایندگان استان ایلام، چرا گزارش عملکرد مستند خود را منطبق بر شرح وظایف یک نمایندە، بە چاپ نمی‌رسانید، انتقادی کە متوجە همەی نمایندگان ادوار مختلف ایلام است؟ و اینکە عملکرد خود در این مدت را چگونە ارزیابی می‌کنید؟

    – ای کاش می‌توانستم بخش عمده انتظارات از خود را برآورده می‌ساختم اما دوستان عزیز تا به اندازه کافی اعتبار کسب نکنید نمی‌توانید در عرصه سیاست موفق شوید راههای کسب اعتبار هم کوتاه نیستند گاهی اوقات هم که با عجله راه میانبر را می‌روید بعد متوجه می‌شوید که خطا کرده‌اید. باید در این مسیر مقاوم و صبور بود.

    ٭در پایان از حضور جنابعالی در نشست مجازی “جام” کە اولین گام تعاملی نمایندگان ایلام در مجلس و اولین رونمایی از پاسخگویی بە آن بخش از مطالبات کە مدنظر جامعەی ایلامیان مرکز می‌باشد، و خاص استان ایلام، کل کشور و بە ویژە ایلامیان تهرانی می‌باشد، تشکر می‌شود.

    – درود ، نشست خیلی خوبی بود برای بار اول، ببخشید مشغلەی کاری باعث عدم حضور مستمر بندە میشە، ولی این قول را از طرف من بە جامعەی ایلامیان مرکز بدهید کە منتظر بخش دوم این نشست باشند ، تا پاسخ به برخی از سوالات باقی مانده و نیز سوالاتی که در حوزه سیاسی و بالاخص عملکرد نمایندگان به صورت عام است و علل ناکارآمدی مجلس را پاسخ بدهم و اگر هم وقت شد در گفت و شنودی رو در رو تر، اینجوور جمع‌ها را در تهران هدفمندتر و منسجمتر ولی پرتکثر انجام بدهید کە بازوی اجرایی و مشورتی و حتی اهرم فشاری باشند هم بر ما نمایندگان مجلس و شورای شهر تهران، چە ایلامی و چە غیرایلامی و هم بر مسئولین ارشد تهران و کشور، چە ایلامی و چە غیرایلامی و اینکە این باب گفتگو و تعامل را باز هم کردەاید کە حلقەی مفقودەی بین همەی ما در تهران و ایلام و همە جای کشور باشد خیلی خوب است، و بهتر اینکە فقط بە ارتباط‌گیری با ایلامیان بسندە نمی‌کنید.

    در پایان این نشست مصطفی بیگی، استراتژی جامعەی ایلامیان مرکز “جام” را ایجاد گفتمان ملی – محلی توسط شهروندان ایلامی‌الاصل و زاگرسی‌تبار ذکر کرد.
    این عضو موسس جام، هدف از این سلسلە نشست‌ها را، ایجاد گفتمان ملی – محلی “مطالبەگرانە” در میان شهروندان تهرانی ایلامی‌الاصل و زاگرسی‌تبار دانست و ابراز امیدواری کرد کە از خلال این نشستهای توسعەمحور، عزم و انسجام لازم برای پیگیری مسایل جمعی این بخش “خود نادیدەانگاشتە شدە” در جامعەی شهروندی پایتخت، بە عنوان بخشی بیست درصدی از آن فراهم گردد و نیز بسترسازی بیشتر برای حضور موثرتر شایستگان آنان بە عنوان اعضا و نمایندگان آیندە در شوراهای شهر و مجلس استانهای تهران و البرز و کلیەی مجامع صنفی و تخصصی و دولتی و خصوصی و عمومی میسر گردد چرا کە در این صورت پیگیری موثرتر امورات ملی و محلی زادگاه و موطن آنان و توسعەی همەجانبەی کشور، منطقەی عمومی زاگرس و شهر و دیار قبلی آنان، ممکن‌تر خواهد گردید و البتە انتظار می‌رود کە نخبەگان و عموم همتباران عزیز این مناسبات “برد – برد” و دوسویە را از همین تهران و همپا و همراە با سایر هموطنان بازتعریف نمایند تا بتوانند طرحی نو دراندازند و بە تسریع در شکل‌گیری صحیح‌تر این روند ضروری و ملی بر اساس توسعەی انسان‌محور و از پایین بە بالا، کمک بیشتری نماید و تهران را بە شهری برای همە” تبدیل کنند، شهری کە بە خودی خود پایتخت اقوام است، کاری کە سایر همشهریان ما در تهران کە زاگرس‌تبار نیستند، خیلی بهتر و بیشتر و همگراتر از ما، در تهران، آن را انجام دادەاند و برای همین موفق شدەاند ولی ما کماکان اندر خم کوچەی پر از غم نوستالژیک ولایت‌گرایی و احیانا تعصبات قومگرایەی کور و یا ذوب شدن در کورەی غم بزرگ پایتخت، همان کوچەی بن‌بست قدیمی ماندەایم و مدام از خودمان و دیگران می‌پرسیم ” ئەڕا؟ هیچمان وە هیچ هەم نەبۊە؟ هێمان / چرا هیچ بە هیچ نمیشە؟ فقط برای ما”



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *