پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۱۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 7249
  • فلات ایران؛ نقطه آغاز جمعیت‌های اوراسیا و مرکز مهاجرت اولیه انسان‌های خردمند
    طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران در شورای توسعه سواحل تایید شد/ مکران منطقه مهم اقتصاد بین‌الملل می‌شود

    طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران در شورای توسعه سواحل تایید شد/ مکران منطقه مهم اقتصاد بین‌الملل می‌شود

    به گزارش برزن نیوز و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «فرزانه صادق‌مالواجرد» از تایید طرح مصوب ویژه مکران که چندی پیش در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شده بود در شورای توسعه سواحل به ریاست معاون اول رییس‌جمهوری خبر داد و گفت: پیرو تصویب طرح ویژه توسعه منطقه ساحلی مکران در دی‌ماه سال ۹۷ در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و تصمیم دولت برای متمرکز کردن مدیریت توسعه سواحل مکران در جلسه‌ای که هفته گذشته در شورای توسعه سواحل مکران به ریاست جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و متشکل از وزرا و روسای سازمان های مرتبط عضو شورا، تشکیل شد این طرح به تایید آن شورا نیز رسید.

    معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در جلسه فوق هم دبیرخانه سابق ستاد توسعه سواحل مکران که در وزارت دفاع مستقر بود و هم معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به صورت جداگانه گزارش طرح را ارایه کردند و طرح مورد تایید شورا قرار گرفت.

    صادق‌مالواجرد تصریح کرد: مقرر شد تا طرح توسعه سواحل مکران به عنوان نقشه راه شورای توسه مکران و دبیرخانه شورا، ملاک عمل قرار بگیرد.

    ارایه طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران در شورای‌عالی آمایش سرزمین

    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران همچنین خاطرنشان کرد: بعد از تایید طرح مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح ویژه توسعه منطقه مکران در شورای توسعه سواحل مکران، مقرر شد تا طرح در شورای‌عالی آمایش سرزمین نیز مطرح شود و پس از تایید در آن شورا به عنوان طرحی که تمامی شوراها و اعضای ذیربط توسعه منطقه مکران بر آن صحه می‌گذارند مبنای سیاست‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های آن منطقه قرار گیرد.

    وی در خصوص ویژگی‌های طرح مصوب توسعه سواحل مکران مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران یادآور شد: بر اساس تصمیم و سیاستگذاری که در سطح کلان برای توسعه سواحل مکران به عنوان منطقه بسیار محروم و در عین‌حال به عنوان منطقه‌ای با پتانسیل‌های فراوان توسعه‌ای اتخاذ شد، مقرر شد تا شورای‌عالی شهرسازی و معماری با همکاری وزارت نفت طرح ویژه منطقه مکران را تهیه کنند که اینکار انجام و در دیماه سال ۹۷ در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید.

    صادق‌مالواجرد گفت: طرح توسعه ساحلی مکران تلاش می‌کند تا رویکرد شبه برون‌زا را دنبال کند که در آن مناسبات بین‌المللی و توسعه، ملاک‌عمل قرار می‌گیرد. در عین‌حال این طرح تلاش می‌کند تا ملاحظات پایین به بالا و توسعه درون‌زا، همچنین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه بنادر، حمل و نقل، نفت و گاز و فعالیت‌هایی از این نوع  در آن رعایت شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: رعایت ملاحظات پایین به بالا و توسعه درون‌زا در اجرای طرح ویژه توسعه سواحل مکران به گونه‌ای رعایت می‌شود که ملاحظات، خواسته‌ها و نیازهای جوامع محلی که در حال حاضر در منطقه زندگی می‌کنند و همچنین جمعیتی که در سال‌های آتی به منطقه افزوده می‌شوند، مدنظر قرار گیرد. همچنین تلاش می‌شود تا در تعامل بین توسعه برون و درون زا هم جامعه محلی از مواهب توسعه راضی باشد و هم کل کشور بتواند از منطقه مکران به عنوان یک منقطه مهم در اقتصاد بین الملل و ژئوپلتیک استفاده و بهره لازم را ببرد.

    به گفته وی، مواهب توسعه برای جوامع محلی شامل اشتغال، درآمد، بهبود کیفیت خدمات عمومی و ملاحظات فرهنگی- اجتماعی است.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *