پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۴۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 8073
  • شهرهای جدید فرصتی بالقوه در حوزه شهرسازی هستند/ ضرورت ایجاد محرک توسعه و ارتقای سطح اقتصاد شهری در مجموعه شهرهای‌جدید
    شهرهای جدید فرصتی بالقوه در حوزه شهرسازی هستند/ ضرورت ایجاد محرک توسعه و ارتقای سطح اقتصاد شهری در مجموعه شهرهای‌جدید

    عملیات اجرایی شهر جدید تیس آغاز شد/ تیس پرچمدار نسل نو شهرهای جدید/ گردشگری پایه اقتصادی شهر جدید تیس/ تیس خوابگاه نمی شود

    به گزارش برزن نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌اله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در آیین آغاز عملیات اجرایی شهر جدید “تیس” که صبح امروز، پنجشنبه، چهاردهم آذر ماه در استان سیستان و بلوچستان و منطقه مکران برگزار شد، با اشاره به اینکه حدود ۱۷ سال است که شرکت جدیدی احداث نکرده‌ایم، گفت: شرکت عمران شهر جدید تیس با پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی در دولت و اخذ ساختار آن به‌زودی با دیدگاه‌ها و رویکردهای جدید شروع به کار می‌کند.

    «تیس» پرچمدار نسل نو شهرهای جدید

    وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی بخشی از شهر جدید تیس به مساحت ۶۰ هکتار و اعتبار ۷۰ میلیارد تومان، این عملیات را آغاز احداث شهر جدید تیس خواهد خواند و افزود: پس از سه دهه تجربه ایجاد شهرهای جدید و همچنین تجربیات جهانی اخیر توسعه شهرهای جدید، «تیس» را  پرچمدار نسل نو شهرهای جدید در کشور خواهیم کرد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اولویت‌های شرکت عمران شهرهای جدید در احداث شهر تیس پرداخت و اصل اول در این خصوص را الگوی اجرایی شهر جدید تیس، عنوان کرد و گفت: در نسل اول شهرهای جدید سیاست اجرایی ما بر فروش زمین بود و این اشتباه اولی بود انجام دادیم؛ فروش زمین به شکل‌گیری تکه‌تکه شهرها و تاخیر در اجرای سیاست‌ها منجر شد؛ در شهر جدید تیس اساس کار بر مبنای ارائه محصول نهایی که محله‌سازی و شهرسازی خواهد بود، گذاشته‌ایم و اینگونه کار را پیش خواهیم برد.

    وی با اشاره به اینکه در ابتدای تأسیس این شهر جدید، هیچ رویکردی به کسب درآمد نخواهیم داشت، تصریح کرد: در سال‌های نخست باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد؛ سایر شهرهای جدید به‌عنوان شرکا و همکاران برای فعال کردن ظرفیت در این شهر جدید فعال خواهند شد.

    ارائه الگوی متفاوت از شهرسازی، اصل دومی بود که طاهرخانی برای نسل نو شهرهای جدید برشمرد و خاطرنشان کرد: رعایت اصول توسعه پایدار شهری، انسان‌محوری در احداث شهر، هوشمندی، صرفه‌جویی در مصرف منابع به‌خصوص با کمبود آب در این منطقه و استفاده از انرژی‌های نو از دیگر موضوعاتی است که در طراحی شهر جدید و برنامه‌های اجرایی و عملیاتی آن مد نظر قرار خواهد گرفت.

    پایه اقتصادی شهر جدید تیس نیز گردشگری خواهد بود

    وی در توضیح اصل سوم ایجاد نسل نو شهرهای جدید نیز با بیان اینکه به‌هیچ‌وجه بنا نیست این شهر خوابگاهی و تامین‌کننده اسکان و مکان‌های قعالیتی شهرهای مجاور باشد، عنوان کرد: خوداتکایی و داشتن پایه اقتصادی از رویکردهای اصلی در تأسیس این نسل از شهرها خواهد بود؛ پایه اقتصادی شهر جدید تیس نیز گردشگری خواهد بود و سعی میکنیم همزمان با توسعه فعالیتهای مسکونی توسعه فعالیت‌های گردشگری را مدنظر قرار دهیم و موضوع اسکان با اشتغال شهر همزمان شکل بگیرد و پیش رود.

    مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، انتفاع جامعه محلی را اصل دیگری برشمرد که این شرکت آن را در توسعه بزرگ تیس که مساحت آن حدود چهار هزار هکتار است، دنبال خواهد کرد.

    وی با اشاره به اینکه هیچ طرح و برنامه اجرایی و عملیاتی را بدون پیوست اجتماعی که مستلزم لحاظ اولویت‌ها، دیدگاه‌ها و منافع محلی باشد پیش نخواهیم برد، گفت: معتقدیم که هدف نهایی این طرح باید به ارتقای شرایط زندگی و اقتصادی ساکنان این محدوده منجر شود.

    طاهرخانی، محیط زیست را موضوع مهم دیگری در احداث نسل نو شهرهای جدید از جمله تیس برشمرد و ادامه داد: محیط زیست این محدوده شرایط بسیار حساس و شکننده‌ای دارد و بسیار با ارزش است؛ از این‌رو تلاش می‌کنیم در همه طرح‌ها و برنامه‌هایی که اجرا می‌کنیم، این موضوع مورد توجه خواهد بود تا ضمن برخورد عاقلانه، حداقل مداخلات را در این محیط داشته باشیم و دریا و ساحل این منطقه را به نحو مناسب در اختیار ساکنان و گردشگران قرار دهیم که این مهم نیز از اولویت‌های ما خواهد بود.

    وی در ادامه به جزییات توسعه این شهر جدید اشاره و عنوان کرد: در مرحله اول ۳۰۰ هکتار از اراضی منطقه را آماده‌سازی خواهیم کرد که طراحی‌های تفصیلی آن آماده‌سازی شده است و امیدواریم با حمایت‌های ملی و محلی به نحو مناسب این طرح را اجرا کنیم و در راستای فرمایش مقام معظم رهبری، گنج پنهان منطقه مکران را از حالت بالقوه به بالفعل درآوریم.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    یک دیدگاه

    1. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *