جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۵۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 15984
  • امروزه شاهد افزایش بی‌رویه تعداد خودروهای تک‌سرنشین در شهرها هستیم که ما را با موضوعات گریزناپذیری همچون آلودگی هوا و ترافیک روبه‌رو کرده است، اما شاید پیشرفت تکنولوژی بتواند فرصتی را فراهم آورد تا با بهره‌گیری از فرهنگ سفر اشتراکی یا همان کارپولینگ، راه‌حلی برای این مسئله پیدا کنیم. سفر اشتراکی یک مفهوم گسترده است که انواع مدهای حمل‌ونقلی از جمله تاکسی اینترنتی، سفر اشتراکی و کارپولینگ را شامل می‌شود و یک روش هوشمندانه برای جابه‌جایی در شهرها است که به اشتراک‌گذاری خودروها بین افراد کمک می‌کند. در حمل‌ونقل اشتراکی معمولاً همکاران یا همسایگان برای انجام سفرهای تکراری و روزمره یا برای یک هدف جمعی با یک وسیله نقلیه مشترک رفت و آمد می‌کنند، در این روش مسافران و رانندگان نقاط مبدا و مقصد را به اشتراک می‌گذارند و هدف استفاده از منابع موجود در جاده است. بهره‌وری از حمل‌ونقل اشتراکی نه‌تنها به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند، بلکه روابط اجتماعی را تقویت می‌کند و به بهبود وضعیت اقتصادی کشورها نیز کمک می‌کند، از این‌رو حمل‌ونقل اشتراکی روشی مؤثر برای کاهش مصرف بنزین است که به حفظ منابع انرژی تجدید ناپذیر همچون بنزین و گازوئیل کمک می‌کند، همچنین با کاهش مصرف سوخت، حمل‌ونقل اشتراکی راهی ساده برای حمایت از جهانی پاک‌تر و دوستدار محیط زیست را ارائه می‌دهد. با پیشرفت فناوری، سرویس‌های حمل‌ونقل اشتراکی در شهرهای مختلف جهان رشد کرده و وجود سرویس‌های رایگان این نوع حمل‌ونقل به شرایط محلی و توسعه اقتصادی هر شهر بستگی دارد، همچنین سرویس‌های حمل‌ونقل اشتراکی در شهرهای مختلف جهان از جمله نیویورک، لس‌آنجلس، لندن، تهران، دوبلین، سیدنی، توکیو و واشنگتن دی‌سی وجود دارد و این شهرها با توجه به نیازها و توسعه خود سرویس‌های مختلف حمل‌ونقل اشتراکی را ارائه می‌دهد. در طرح حمل‌ونقل اشتراکی رانندگان به‌عنوان رانندگان حرفه‌ای یا پیمانکاران مستقل استخدام نمی‌شوند و به‌دنبال کسب درآمد نیستند، همچنین شهروندان می‌توانند خودروهای خود را با یکدیگر به اشتراک گذارند و هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش دهند، این اقدام می‌تواند به بهبود ترافیک، کاهش آلودگی هوا و هزینه‌های حمل‌ونقل کمک کند. حمل‌ونقل اشتراکی؛ آینده‌ای روشن برای ترافیک شهرها تردد غیرضروری خودروها در شهر باید کاهش پیدا کند ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: به‌روزترین دانشی که در حال حاضر در خصوص جابه‌جایی و حمل‌ونقل مورد استفاده شهرهای جهان قرار می‌گیرد، مبتنی بر کاهش تردد و استفاده کمتر از خودروها است. وی با بیان اینکه برای کاهش تردد خودروها در سطح شهر، موضوع سفر اشتراکی از مدت‌ها پیش مطرح شده است، ادامه می‌دهد: شهروندان می‌توانند با روش‌ها و شکل‌های گوناگون از خودروهای اشتراکی استفاده کنند یا خودرو خود را به اشتراک با دیگران شهروندان قرار دهند. رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: این نوع حمل‌ونقل در موضوع دوچرخه وجود دارد و شهروندان می‌توانند با استفاده از دوچرخه و مراجعه به محل‌های پارک دوچرخه، آن‌ها را مورد استفاده قرار دهند و در نهایت دوچرخه را در محل پارک رها کنند. قربانی با بیان اینکه میزان تردد خودروها به‌ویژه در سفرهای غیرضروری باید در سطح شهر کاهش پیدا کند، می‌گوید: شهروندان با معرفی و اعمال سفرهای خود می‌توانند تعدادی همسفر برای خود مشخص کنند تا سفر آن‌ها با یک خودرو صورت گیرد. حمل‌ونقل اشتراکی؛ آینده‌ای روشن برای ترافیک شهرها حمل‌ونقل اشتراکی تنها با منافع اقتصادی امکان رشد ندارد شهاب‌الدین کرمانشاهی، دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه حمل‌ونقل اشتراکی به شیوه‌هایی از حمل‌ونقل گفته می‌شود که در آن‌ها وسیله نقلیه به صورت مشترک بین افراد استفاده می‌شود و برای مدت زمانی محدودی در اختیار یک شخص است، اظهار می‌کند: دوچرخه اشتراکی سابقه خوبی در شهرهای کشور دارد و شهروندان متعددی حدود دو دهه از این نوع حمل‌ونقل استفاده کرده‌اند. وی با بیان اینکه حمل‌ونقل اشتراکی شامل خودروهای شخصی، دوچرخه و سایر وسایل حمل‌ونقل می‌شود، ادامه می‌دهد: گونه‌ای از حمل‌ونقل اشتراکی که در حال حاضر در جهان سابقه چندین ساله دارد، موضوع خودروهای اجاره‌ای است. دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید می‌کند: ریشه حمل‌ونقل اشتراکی، اقتصاد اشتراکی است؛ در این اقتصاد قرار نیست که یک شخص زمانی که هزینه وسیله‌ای را پرداخت کرده است، استفاده دائم از آن داشته باشد. کرمانشاهی می‌گوید: در موضوع خودروهای اشتراکی در بخش معینی از روز یک خودرو به اشتراک گذاشته می‌شود، از این‌رو این موضوع به دلیل کمبود اعتماد میان شهروندان، هنوز رشد خوبی در کشور نداشته است. وی اضافه می‌کند: اغلب وسایل نقلیه با کیفیت بالا از لحاظ سوخت مصرفی و وسایل الکتریکی برای حمل‌ونقل اشتراکی استفاده می‌شود تا به نوعی اثرات زیست‌محیطی را کاهش دهد. بهترین نتیجه استفاده از حمل‌ونقل اشتراکی، صرفه‌جویی اقتصادی ناشی از تملک مربوط به وسایل است دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه کارپولینگ به این معناست که یک شهروند در مسیر خود با چند شهروند دیگر همسفر می‌شود، خاطرنشان می‌کند: حمل‌ونقل اشتراکی موجب کاهش نابرابری می‌شود و دسترس‌پذیری شهروندان به وسایل نقلیه مختلف را افزایش می‌دهد، همچنین بهترین نتیجه استفاده از این نوع حمل‌ونقل، صرفه‌جویی اقتصادی ناشی از تملک مربوط به وسایل است. کرمانشاهی می‌گوید: در حمل‌ونقل اشتراکی گونه‌های مختلفی از حمل‌ونقل در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و این موضوع تنها به خودرو شخصی مربوط نمی‌شود، همچنین شهروندان می‌توانند کیفیت بالاتری از خدمات را با هزینه تملک پایین تجربه کند. وی با بیان اینکه تجربه خوبی از دوچرخه برای موضوع حمل‌ونقل اشتراکی در کشور وجود دارد، ادامه می‌دهد: شیوه دوچرخه اشتراکی می‌تواند رشد خوبی در کشور داشته باشد، اما تنها با منافع اقتصادی امکان رشد ندارد و نیازمند کمک‌های همه‌جانبه است. دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح می‌کند: حمل‌ونقل اشتراکی در مجموع به دلیل صرفه‌جویی در منابع و دسترس‌پذیری شهروندان به تمام وسایل نقلیه یکی از مهم‌ترین گونه‌های حمل‌ونقل است. حمل‌ونقل اشتراکی؛ آینده‌ای روشن برای ترافیک شهرها برای کاهش آلودگی هوای شهر گام برداریم جمشید لقایی، مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: حمل‌ونقل اشتراکی تأثیر بسزایی در تمام موضوعات به‌ویژه در کاهش آلودگی هوا دارد. وی ادامه می‌دهد: موضوع حمل‌ونقل اشتراکی به سایر وسایل نقلیه گفته می‌شود که با سابقه‌ترین گونه این نوع حمل‌ونقل شامل اتوبوس، مترو و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌شود. مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه سنتی‌ترین شکل حمل‌ونقل اشتراکی شامل مترو، اتوبوس، اتوبوس تندرو، تراموا و تاکسی می‌شود، تاکید می‌کند: به‌تازگی موضوع دوچرخه و اسکوتر اشتراکی مطرح شده است که در بسیاری از شهرهای جهان شکل‌های مختلفی از دوچرخه در ایستگاه‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود تا شهروندان استفاده کنند. لقایی با بیان اینکه هرکدام از گونه‌های این نوع حمل‌ونقل با هدف خاصی توسعه پیدا کرده است و به اشکال مختلفی در شبکه حمل‌ونقل تأثیر دارد، اضافه می‌کند: شهروندان برای رفع نیازها و انجام امور روزانه خود نیازمند سفر هستند و با افزایش بهره‌وری این سفرها به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کنیم. مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: به‌طور مثال در طول روز شش میلیون سفر در سطح شهر اصفهان انجام می‌شود، از این‌رو اگر تمام این سفر با خودرو شخصی صورت گیرد، حجم زیادی از خودرو وارد خیابان‌ها می‌شود و ترافیک سنگینی را به‌وجود می‌آورد که با افزایش آلودگی هوا همراه است. به گزارش ایمنا، یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از حمل‌ونقل اشتراکی برای محیط زیست این است که روشی مؤثر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود و علاوه بر این با کاهش تعداد خودروها، فرسودگی جاده‌ها نیز به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند، همچنین شواهد نشان می‌دهد که استفاده از حمل‌ونقل اشتراکی استرس مربوط به رفت‌وآمد را کاهش می‌دهد، زیرا مسافران مجبور به رانندگی نیستند. حمل‌ونقل اشتراکی فرصتی برای استفاده مؤثر از زمان رفت و آمد برای اقداماتی از جمله گوش دادن به کتاب‌های صوتی یا پادکست و لذت بردن از یک سفر آرام را فراهم می‌کند، همچنین این روش موجب کاهش ترافیک، آلودگی هوا و هزینه‌های حمل‌ونقل می‌شود.
    نوع مصرف سوخت و توسعه حمل‌ونقل چالش اصلی آلودگی هوای تهران/ گاز متان آلاینده هوا نیست

    ترافیک تهران هر روز کورتر از دیروز!

    آرزوهای مردم تهران هر روز دارد کوچک و کوچک‌تر می‌شود به طوری که حالا خیلی‌ها آرزو دارند فقط کمی زودتر و بی دردسرتر به مقصد برسند و در ترافیک کلافه کننده شهر گیر نکنند ولی تور ترافیک همچنان پهن است و اعصاب مردم در سیبل؛ ‌زمستان و تابستان هم ندارد و گره کور ترافیک در هر ساعتی از روز در هر منطقه،‌ اتوبان و خیابان،‌ حتی از نوع فرعی‌اش مشغول فرسایش اعصاب مردم و هدر دادن عمر و حیف و میل کردن پول آنها از طریق باک‌های بنزین و استهلاک خودروهاست.

    اما قرار نبود این‌گونه شود و تهران در غرقابه ترافیک بیفتد و مسئولان شهری هم فقط تماشا کنند یا این که پلیس بیاید و به سبک خودش گاهی خودروهای این‌طرف و گاهی آن طرفی‌ها را نگه دارد تا راه کمی باز شود بلکه قرار بود تهران از شهری خودرو محور به پایتختی انسان محور تبدیل شود و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی جزو اولویت‌های اصلی قرار بگیرد تا استفاده از اتوبوس و مترو به‌صرفه‌تر از خودروی شخصی باشد. این قرارها را شهرداران تهران دست‌کم در یک دهه اخیر با مردم شهر گذاشته بودند و با وعده‌اش گوش مخاطبان را نوازش داده بودند اما تا به حال نه‌فقط به قرارها در حوزه ترافیک عمل نشده که حتی ترافیک دست‌های شهر و مردمش را به نشانه تسلیم بالا برده است.

    ترافیک را اگر جزو دردهای مزمن پایتخت و سایر شهرهای بزرگ ایران بدانیم، جای این خوشوقتی هست که برای درمانش نسخه‌های کارآمدی وجود دارد؛‌ همان‌هایی که رهبرانقلاب نیز در دیدار آبان سال گذشته با نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور به آنها اشاره کردند. ایشان از این گفتند که برای رفتن از یک گوشه شهر به گوشه دیگر باید یک ساعت یا بیشتر در خودرو بنشینیم در حالی که برای این گرفتاری، راه حل علمی وجود دارد.اما حتی بعد از این بیانات هم آب از آب تکان نخورد و تهران و زندگی مردمانش همچنان بر مدار ترافیک گشت و می‌گردد تا ببینیم آیا بالاخره این مشکل به‌صورت اساسی حل می‌شود یا خیر؟
    تهران از لابه‌لای آمارهای ترافیک
    تهران از لابه‌لای آمارهای ترافیکی، شهری ترسناک است؛ یک پارکینگ محض در مقیاس‌های غول آسا. این آمارها را ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران ارائه می‌کند؛‌ شخصی که شورا،‌ شهرداری و دولت را مخاطب این پرسش قرار می‌دهد که «بعد از گذشت یک‌سال از آغاز کار مدیریت شهری و دولت جدید برای ترافیک شهر چه کرده‌ایم؟»

    آمارهای او قابل تامل است و به سیطره مطلق ماشین‌ها در خیابان‌ها و گذرگاه‌های تهران از یک‌سو و تلاش برای هرچه قوی‌تر کردن این سیطره اشاره دارد: «در حال حاضر هشت برابر ظرفیت معابر تهران خودروی در حال تردد وجود دارد در حالی که قرار‌است در روزهای آینده ۱۵هزار خودروی جدید هم شماره‌گذاری و وارد چرخه ترافیک کشور شود که سهم تهران از این تعداد ۴۰۰۰ خودروست».

    این ۴۰۰۰خودرو که برای تهران مالامال از ماشین،‌ حکم ۴۰۰۰ قطره آب اضافه برای آن لیوان سرریز شده را دارد به زعم امانی، البته نباید جای افتخار برای خودروسازان باشد، چراکه «در بودجه سال‌۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود ۱۰درصد قرعه‌کشی انبوه خودروها به کسانی تعلق بگیرد که خودروی فرسوده دارند که عملی نشد، در حالی که در حوزه ساخت‌وساز نیز برای هر واحد مسکونی باید حداقل یک پارکینگ پیش‌بینی می‌شد که نشد، به نحوی که اکنون در کمیسیون ماده ۱۰۰ یکی از مسائلی که در همه پرونده‌ها تکرار می‌شود، کسری پارکینگ است.»

    گره ترافیک باز شدنی است

    نه فقط ظرفیت معابرشهر تمام شده بلکه برای نگهداری خودروها پارکینگ هم نداریم و در آینده نه‌چندان دور کوچه‌ها و معابر به پارکینگ خودروها تبدیل خواهد شد. این چرخه باطل تا کی قرار است ادامه پیدا کند؟ آیا دولت در قبال ترافیک تهران مسئولیتی ندارد و آیا قرار نیست قانون هوای پاک را اجرا کند؟

    اینها سؤالاتی است که ناصر امانی می‌پرسد و انگشت نقد را به سمت همه متولیان می‌گیرد،‌ مسئولانی که به‌گفته دکترعلیرضا اسماعیلی،‌ رئیس اسبق پلیس راه کشور و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی اگر اراده داشته باشند در عرض کمتر از پنج سال خیمه سنگین ترافیک در تهران را جمع می‌کنند.

    او از ترافیک اعصاب خردکن این روزهای تهران می‌گوید،‌ ترافیک شهریور ماهی که به‌گفته وی حدود ۱۵‌سال قبل به ماه عسل تهرانی‌ها معروف بود نه مثل حالا شلوغ و پر هیاهو. اسماعیلی می‌گوید البته از یک دهه پیش قابل پیش‌بینی بود روزی خواهد رسید که تهران به شهری ساکن تبدیل شود، چراکه از همان زمان به بعد افزایش خودرو با توسعه معابر تناسبی نداشت؛‌ یک‌جور موازنه خرگوشی و لاک‌پشتی.

    این کارشناس اما می‌گوید این وضعیت حق مردم تهران که به شکل‌های مختلف مالیات و عوارض می‌دهند، نیست بلکه حق‌شان پیاده‌سازی الگوهای علمی موفق برای حل چالش ترافیک است که در شهرهای مختلف جهان به موفقیت ختم شده است. اسماعیلی می‌گوید: یکی از این الگوها،‌ مدیریت سفر با کاهش مراجعات مردم به بخش‌های مختلف دولتی و پیاده‌سازی کامل دولت الکترونیک است. الگوی دیگر، توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به‌ویژه حمل‌و‌نقل پاک و ارزان مثل دوچرخه است که زیرساخت آن در تهران به هیچ عنوان مهیا نیست. پیاده راه ‌سازی هم یکی از روش‌های موثر است به طوری که مردم احساس کنند بدون استفاده از خودروی شخصی هم می‌توانند به کارهایشان برسند و هم از گردش در شهر لذت ببرند.

    این کارشناس در واقع از انسان محور شدن شهر حرف می‌زند که به‌گفته وی محقق نمی‌شود مگر با قرار گرفتن ترافیک تهران جزو سه چالش اولویت‌دار شهر و استراتژی محور شدن پایتخت به‌جای حکمرانی‌های فردی.

    این راه‌حل‌ها را البته پس از دیدار رهبری با نخبگان،‌ جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز در توییتی عنوان کرده و نوشته بود که «توسعه و تقویت زیرساخت‌های شهر هوشمند و ارائه خدمات برخط، توسعه حمل‌ونقل عمومی با رویکرد سریع، پاک، ارزان و در دسترس، همچنین مطمئن، ایمن و یکپارچه، تغییر رویکرد از شهر خودرومحور به شهر انسان‌محور، ترویج پیاده‌روی، نظم‌بخشی و انضباط در تردد خودروها، اصلاح فرهنگ رانندگی و اعمال قوانین سختگیرانه در برخورد با قانون‌شکنان» برای باز کردن گره ترافیک در دنیا جواب داده که جا دارد ما به‌عنوان شهروندان این شهر بپرسیم که مدیریت شهری در یک‌سال اخیر چرا در این جهت حرکت نکرده است؟/جام جم



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *