چهارشنبه , ۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۶:۵۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 21703
  • ترانزیت بین‌المللی در کما

    ترانزیت بین‌المللی در کما

    با وجود موقعیت ژئوپلیتیک ممتاز ایران و نقش ویژه‌ای که می‌تواند به‌عنوان شاهراه اتصال آسیا و اروپا ایفا کند، عمده ظرفیت‌های ترانزیتی و لجستیکی ایران بالفعل نشده‌است. آخرین آمار رسمی گمرک از عملکرد ترانزیت بین‌المللی ایران ۱۷.۷‌میلیون ‌تن طی سال‌۱۴۰۲ است؛ این در حالی است که این مقدار بر اساس هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه باید تا سال‌پایانی برنامه(۱۴۰۷) به ۴۰‌میلیون ‌تن افزایش پیدا کند. تدبیر برنامه هفتم برای حل و فصل فهرست مطول مسائلی که باید برای تحقق این هدف به آنها ورود کرد، پیش‌بینی ساختاری تحت‌عنوان ستاد ملی ترانزیت به ریاست رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور است. با وجود وعده وزیر راه و شهرسازی در زمان جلب رای‌اعتماد، هنوز این ستاد به‌طور رسمی تشکیل نشده و مسائلی از قبیل زیرساخت‌های ناکافی، مشکلات ناشی از تحریم، ضعف پایانه‌‌‌‌‌‌های مرزی و... که بر عملکرد کریدوری ایران اثر سوء دارد، معطل تصمیمات موثر از سوی یک ساختار بالادستی چابک با ضمانت اجرای قوی مصوبات است.

    ایران به‌دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد، می‌تواند مسیر ترانزیتی بسیار مهمی در منطقه باشد، اما چالش‌هایی نظیر زیرساخت‌های ناکافی، مشکلات اداری و مسائل امنیتی مانع از بهره‌‌‌‌‌‌برداری کامل از این موقعیت شده‌است. برخی تحلیلگران سیاسی و اقتصادی در ایران و منطقه نیز معتقدند کریدورهای ترانزیتی ایران در رقابت با کشورهای همسایه ضعیف است. به گفته آنها، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس به دلیل توسعه زیرساخت‌ها و بهره‌‌‌‌‌‌برداری از موقعیت جغرافیایی خود به‌عنوان رقبای ایران در زمینه ترانزیت عملکردی قوی به نمایش گذاشته‌اند. این در حالی است که در ایران بسیاری از جاده‌‌‌‌‌‌ها، راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌‌‌‌‌‌ها در مناطق مختلف نیازمند تعمیر، بازسازی و به‌‌‌‌‌‌روزرسانی هستند. این موضوع باعث کاهش بهره‌‌‌‌‌‌وری و جذابیت مسیرهای ترانزیتی ایران در مقایسه با رقبای منطقه‌ای نظیر ترکیه و امارات شده‌است.

    مشکلات امنیتی نیز یکی دیگر از چالش‌ها به‌ویژه در مناطق مرزی است. مشکلات امنیتی می‌توانند مانع از کارکرد صحیح کریدورها شوند. هرچند تامین امنیت سرفصلی ذیل برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی حمل‌ونقل محسوب نمی‌شود، اما به‌نوعی پیش‌‌‌‌‌‌نیاز توسعه روابط ترانزیتی کشورها و استفاده از ظرفیت‌های کریدوری ایران است. تنش‌های سیاسی با کشورهای منطقه در صورت بروز، به‌طور مستقیم بر کارکرد کریدورهای ایران اثر می‌گذارد. علاوه‌بر موارد فوق، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیز تاثیر زیادی بر توسعه کریدورهای ترانزیتی داشته‌است، چراکه به دلیل تحریم‌ها، شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی تمایل کمتری برای ورود به ایران یا عبور از آن را دارند. تاثیر تحریم‌ها بر ضعف کریدوری ایران فراتر از منزوی‌کردن این کشور در حوزه تجارت بین‌الملل بوده‌است. بر اثر تحریم‌ها شاهد کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در زیرساخت‌ها، افزایش هزینه‌های لجستیکی، رقابت‌پذیری پایین‌تر در‌برابر مسیرهای جایگزین، کاهش اعتماد شرکای تجاری، عدم‌دسترسی به تجهیزات و فناوری، کاهش تعاملات دیپلماتیک و همکاری منطقه‌ای و اختلال در نقش ایران به‌عنوان هاب ترانزیتی هستیم. تحریم‌ها همچنین سبب‌شده سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل مانند بنادر، خطوط ریلی و جاده‌‌‌‌‌‌ها به‌شدت محدود شود و دسترسی ایران به فناوری‌های پیشرفته حمل‌ونقل، ناوگان مدرن و خدمات بیمه دریایی را نیز محدود کرده‌است. یکی دیگر از چالش‌ها نیز رقابت منطقه‌ای است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ ایران در رقابت با کشورهای همسایه برای جلب ترانزیت کالا قرار دارد. برخی از این کشورها، مانند ترکیه و امارات، دارای زیرساخت‌های به‌‌‌‌‌‌روزتری هستند که به جذابیت کریدورهای ترانزیتی آنها افزوده است. همچنین ضعف‌های مدیریتی در هماهنگی بین نهادهای دولتی و بخش‌خصوصی نیز می‌تواند باعث عدم‌بهره‌‌‌‌‌‌برداری کامل از ظرفیت‌های موجود در کریدورهای ترانزیتی شود. علاوه‌بر تمام موارد گفته‌شده، محدودیت‌های جغرافیایی و طبیعی مانند کوه‌‌‌‌‌‌ها، بیابان‌ها و نواحی صعب‌‌‌‌‌‌العبور نیز می‌تواند مشکلاتی برای ایجاد و نگهداری کریدورها ایجاد کند؛ اما نمی‌توان ادعا کرد این موضوع در عدم‌بهره‌مندی از ظرفیت‌های ترانزیتی ایران نقش اساسی داشته‌است.

     مشکلات پایانه‌‌‌‌‌‌های مرزی

    به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، پایانه‌‌‌‌‌‌های مرزی ایران به‌عنوان دروازه‌‌‌‌‌‌های اصلی برای ترانزیت کالا و ارتباط تجاری با کشورهای همسایه و دیگر نقاط جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند؛ این پایانه‌‌‌‌‌‌ها نه‌تنها برای تسهیل تجارت و حمل‌ونقل حیاتی هستند بلکه به‌عنوان نقاط حساس اقتصادی، اجتماعی و امنیتی نیز شناخته می‌شوند، با این‌حال نقاط مرزی به دلیل مشکلات مدیریتی، زیرساختی و فرآیندی با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند که می‌تواند منجر به کندی روند ترانزیت کالا، افزایش هزینه‌ها و در نهایت کاهش رقابت‌پذیری کشور در تجارت‌جهانی شود.



    مطلب پیشنهادی

    مقامات چک، سال‌ها می‌خواستند سدی برای محافظت از رودخانه کلاباوا جنوب پراگ بسازند، این سد مشکلات بسیاری را حل می‌کرد اما به دلیل مشکلات مالی و بوروکراتیک از سال ۲۰۱۸ متوقف شد. اکنون پس از سال‌ها بعد، در عین ناباوری سگ‌های آبی این پروژه را در دست گرفتند و تقریبا یک شبه کار را تکمیل کردند. خبرهای مرتبط «شیطان سیاه» روی آب آمد /فیلم خرس قطبی سفید نیست! خبر بد برای آن‌ها که از عنکبوت و زامبی می‌ترسند / عنکبوت ترسناک زامبی پیدا شد سگ‌های آبی قهرمانان دوست‌داشتنی محیط زیست سگ‌های آبی از ماهرترین مهندسان طبیعت هستند. آنها می توانند سدهای عظیمی را با استفاده از شاخه ها، گل و سنگ بسازند تا جریان آب را کند کنند یا باعث تغییر مسیر آن‌ها شوند. این سازه ها حوضچه هایی را ایجاد می کنند که از آنها در برابر شکارچیان محافظت می کند و دسترسی آسان به غذا را فراهم می کند. این حیوانات با تغییر محیط زیست خود، به ایجاد تالاب‌هایی کمک می‌کنند که از تنوع غنی حیات گیاهی و جانوری پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این، سدهایی که آنها می‌سازند می تواند کیفیت آب را بهبود بخشد، فرسایش را کاهش دهد و حتی اثرات خشکسالی و سیل را کمتر کند. به خاطر مزایایی که آن‌ها ایجاد می‌کنند، اغلب به‌عنوان قهرمان‌های زیست‌محیطی مورد ستایش قرار می‌گیرند، چراکه بیشتر گونه‌های زیستگاهشان از این کار آن‌ها سود می‌برند. در مورد این سد هم گویا این سگ‌های آبی به صورت خانوادگی بیش از حد به این منطقه مهاجرت کردند؛ منطقه‌ای که محافظان و مسئولان مدت‌ها می خواستند سدهای کوچکی بسازند تا منطقه را غرقاب کنند و آن را به تالاب تبدیل کنند. سگ‌های آبی حداقل چهار سد ساخته‌اند؛ آن‌ها این سدها را روی یک خندق کنارگذر ساختند که در اصل توسط سربازان برای تخلیه یک پایگاه نظامی حفاری شده بود. آنچه در گذشته ایجاد کرده بودند، تأثیر منفی زیست محیطی داشت، اما سدهای ساخته شده توسط سگ‌های آبی، بیش از حد به بازسازی این منطقه کمک کرد و موجب تبدیل آن به یک تالاب غنی شد. سگ‌های آبی، یک سد ۱.۲ میلیون دلاری ساختند طبیعت بار دیگر زنده شد بوهومیل فیشر، از آژانس حفاظت از طبیعت جمهوری چک بر این باور است که طبیعت مسیر خود را طی کرده است و این سگ‌های آبی شرایط لازم برای منطقه را یک شبه تغییر داده‌اند. گویا پس انداز تخمینی مقامات چک برای این پروژه حدود ۱.۲ میلیون دلار بود و اکنون می‌توانند با استفاده از آن، این منطقه را به یک مکان طبیعی با پتانسیل گردشگری در جنوب پراگ، پایتخت چک تبدیل کنند. سگ‌های آبی، یک سد ۱.۲ میلیون دلاری ساختند این اولین باری نیست که سگ‌های آبی چنین شگفتی‌هایی ایجاد می‌کنند. در انگلستان، گروهی از سگ‌های آبی که به‌طور مرموزی به یک منطقه رفته بودند، پس از اثبات مزایای زیست‌محیطی خود در آن منطقه، ثابت کردند که لیاقت محافظت شدن را دارند. اکنون، بریتانیا نیز به دنبال ایجاد چندین پروژه برای ایجاد چنین اکوسیستمی است. جمعیت بیش از حد سگ‌های آبی در جمهوری چک در حال حاضر حدود ۱۵۰۰۰ تخمین زده می شود. البته آن‌ها علیرغم کار خوبشان، منتقدانی هم دارند، کشاورزانی که گاهی از قطع درختان شاکی هستند از آن‌ها ناراضی‌اند. اما در این مورد، در اطراف سایت هیچ گونه زمین کشاورزی وجود ندارد. به گفته فیشر به نظر نمی‌رسد که حتی در ده سال آینده سگ‌های آبی چنین مشکلی به وجود بیاورند. سگ‌های آبی، یک سد ۱.۲ میلیون دلاری ساختند

    سگ‌های آبی قبل از مهندسان دست بکار شدند، یک سد ۱.۲ میلیون دلاری ساختند

    مقامات چک، سال‌ها می‌خواستند سدی برای محافظت از رودخانه کلاباوا جنوب پراگ بسازند، این سد …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *