افشین وزیری اظهار کرد: در حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بهویژه در اداره کل طرحهای توسعه شهری این معاونت، موارد متعددی از مسائل و درخواستها، طرح موضوع و پیگیری میشود که بهطور کلی مقیاس ورود به موارد در سه دسته اصلی طرحهای جامع، تفصیلی و پروژهای (موضوعی-موضعی) قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه هر شهری باید بر اساس طرح و برنامه شکل بگیرد، افزود: شهرسازی و مباحث توسعه شهری بر اساس یک سری برنامهریزیها و اطلاعات هدایت میشود که این طرحها در اداره کل طرحهای توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در قالب چهار دسته اصلی اطلاعات مرتبط با اراضی و پهنهای مشتمل بر نقشههای کاربری اراضی، شبکه معابر و نظام ارتفاعی و دفترچه ضوابط و مقررات ساختمانی و شهرسازی موجود است.
مدیرکل طرحهای توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: برای شهر، محدوده و حریم وجود دارد که بهطور متعارف سه تا پنج برابر مساحت محدوده هر شهری، مساحت حریم آن است، اما در اصفهان مساحت حریم حدود یک و نیم برابر محدوده است.
وزیری با بیان اینکه داخل محدوده شهری، کاربریها وجود دارد، یعنی اراضی دارای کاربری است و اگر قرار باشد خارج از محدوده باشد، پروانهای صادر یا پروژهای اجرا شود، باید تعیین کاربری شود، گفت: سند پهنهبندی داریم و در طرح جامع اصفهان نیز سندی تهیه شده است که حریم شهر اصفهان به تعدادی پهنه و زیر پهنه تقسیم شده است و در هر زیر پهنهای فعالیتهایی را در واقع قابل استقرار تشخیص داده است، یعنی این فعالیتها مصوب نیست که بتوانیم بهصورت مستقیم با درخواست متقاضی یکی از قابلیتها را اختصاص دهیم، بلکه این موارد پیشنهاد مشاور طرح است که برای تصویب باید روال قانونی آن طی شود.
وی ادامه داد: اگر متقاضی اسناد و مدارک را در این خصوص ارائه دهد، با مشاورههایی که منطقه شهرداری درباره نوع درخواست به مالک ارائه میدهد، درخواست متقاضی پس از انجام استعلامات لازم از دستگاههای ذیربط از جمله سازمان جهاد کشاورزی استان، ابتدا در کارگروه امور زیربنایی و سپس در شورای توسعه و برنامهریزی استان مطرح میشود و پس از اینکه درخواست متقاضی در این شورا تصویب شد، با ابلاغ مصوبه به شهرداری تعیین کاربری در حریم شهر اتفاق افتاده است.
روند قانونی تغییر کاربری پلاکهای واقع در محدوده شهری با حریم شهر متفاوت است
مدیرکل طرحهای توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در تغییر کاربری داخل محدوده شهر روال اداری به شکل دیگری است، اضافه کرد: داخل محدوده، کاربریها را داریم و دیگر تعیین کاربری انجام نمیشود، در واقع بر اساس «نقشههای کاربری اراضی» کاربریهای داخل محدوده که برای هر پلاک ثبتی مشخص است و علاوه بر این نقشهها، نقشههای شبکه معابر و نظام ارتفاعی در راستای شهرسازی الکترونیکی در سامانه الکترونیکی نیز بارگذاری شده است و در واقع بر اساس نقشه مشخص میشود.
وزیری اظهار کرد: دسته دوم اطلاعات، «نقشههای شبکه معابر» است که تمام معابر اصلی و فرعی شهری اصفهان اعم از آزادراه، بزرگراه، خیابانهای اصلی، جمع و پخش کننده، فرعیها، بن باز و بنبستها با مشخصات عرض آن در سامانه شهرسازی الکترونیک پیادهسازی شده است؛ در این رابطه نقشههای طرح تفصیلی در مقیاس یک دوهزارم است، اما در نقشه شبکه معابر، بخشی از معابر دارای مقیاس یک پانصدم است که دارای دقت خوب برای بهرهبرداری و اقدامات در منطقه است.
وی افزود: دسته سوم، نقشههای ارتفاعات شهر اصفهان است و در واقع با اطلاعات این دسته مشخص میشود هر پلاک با هر کاربری، چه ارتفاع و طبقهای میتواند داشته باشد و یکی از سه شاخص اصلی اطلاعات حوزه شهرسازی برای هر پلاک در سطح شهر اصفهان است.
مدیرکل طرحهای توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به دسته چهارم یعنی ضوابط و مقررات شهرسازی و ساختمانی گفت: دفترچه ضوابط و مقرراتی داریم که در سال ۱۳۹۰ مصوب و ابلاغ شده است و در این دفترچه اطلاعات و ضوابطی که در صدور پروانه و سایر موارد مرتبط با شهرسازی نیاز است گنجانده شده است.
وزیری گفت: بیشتر طرح و برنامههای اداره کل طرحهای توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در سیستم شهرسازی الکترونیکی (سامانه سرا) وجود دارد و شهروندان نیز میتواند با دسترسی ایجاد شده در سیستم برای آنها اطلاعات مورد نیاز ملک متعلق به خود را مشاهده و دریافت کنند.