جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۰۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 14578
  • حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه وقوع فساد است
    حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه وقوع فساد است

    حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه وقوع فساد است

    احمد صادقی در سی و هشتمین جلسه شورا رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با اشاره به اینکه حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه برای وقوع فساد است، افزود: ۲۳ درصد درآمد‌های شهرداری از این معاونت تامین می‌شود که مواجهه و مراجعه حضوری مردم به کارکنان ادارات می‌تواند زمینه فساد را فراهم آورد، آسیبی که اگر مهار نشود هیچ حد و مرزی ندارد و علاوه بر سلب اعتماد مردم، موجب کاهش سرمایه اجتماعی شهرداری و شورای شهر می‌شود؛ لذا تنها راه حل این مسئله ایجاد ارتباط قاعده‌مند مبتنی بر سیستم‌های هوشمند بین شهروندان و شهرداری و قطع ارتباط مستقیم بین مردم و کارکنان است.
    وی انتخاب پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران را به عنوان رییس شورای عالی استان‌ها تبریک گفت و ادامه داد: می‌دانید شورای عالی استان‌ها ظرفیت‌های بزرگی دارد که استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها نشده بود و امیدواریم با حضور آقای سروری بتوانیم به نفع مردم سراسر شهر‌ها و به ویژه تهران از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و قوانین و مصوبات که باید در مجلس شورای اسلامی و هیات دولت طرح و در راستای استیفای حقوق شهرداری‌ها و شورا‌ها باشد و از طریق شورای عالی استان‌ها مطرح شود به سرانجام برسد.
    صادقی در ادامه به بیان تذکرش پرداخت و گفت: تذکر من خطاب به شهرداری تهران و حوزه معاونت معماری و شهرسازی و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
    وی ادامه داد: حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه برای وقوع فساد است، ۲۳ درصد درآمد‌های شهرداری از این معاونت تامین می‌شود که مربوط به انواع پروانه‌ها اعم از تخریب، نوسازی و پایان کار می‌شود و در ارتباط مستقیم با تعداد زیادی از شهروندان است؛ لذا مواجهه و مراجعه حضوری مردم به کارکنان ادارات می‌تواند زمینه فساد و سوء استفاده را فراهم آورد و پرسنل و مراجعان را در خطر ابتلا به روابط فساد آلود قرار دهد؛ آسیبی که اگر مهار نشود هیچ حد و مرزی ندارد و علاوه بر سلب اعتماد مردم، موجب کاهش سرمایه اجتماعی شهرداری و شورای شهر می‌شود.
    صادقی افزود: لذا تنها راه حل این مسئله ایجاد ارتباط قاعده‌مند مبتنی بر سیستم‌های هوشمند بین شهروندان و شهرداری و قطع ارتباط مستقیم بین مردم و کارکنان است.
    رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند گفت: پیرو وظایف نظارتی و پیگیری مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در خصوص طرح «چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون‌های داخلی مناطق» به شناسه ۷۳۳۸ در مورخ ۷/۲/۱۴۰۰ باعنایت به مواد صریح این مصوبه و بند‌های ۲ و ۳ و ۹ و ۱۰ ماده چهارم مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در مورخ ۷/۲/۱۴۰۰ به صراحت در خصوص ایجاد شفافیت و هوشمندسازی در درگاه‌های شهروندی و ارائه فرمول محاسبه عوارض نظارت فنی به شهروندان به صورت شفاف و اعلام ضرایب پایه و ضرایب متغیر هر ملک به صورت شفاف می‌بایست ارائه گردد.
    صادقی با بیان اینکه در حال حاضر محاسبه عوارض به صورت دستی (با دخالت و تعیین توسط کاربر) صورت گرفته و به صورت سیستمی هوشمند (بدون دخالت کاربر و از طریق محاسبه سامانه) می‌شود، افزود: این موضوع با ارائه نرخ‌های خارج از فرمول مصوب شورای شهر و به صورت غیر شفاف و بدون درج ریزمحاسبات و مبنا به مالکین و سپس در یک فرایند بسیار نامشخص فرایند اخذ تخفیف و کاهش آن دیده می‌شود.
    وی ادامه داد: از این رو جهت جلوگیری از فساد و رفع ظلم به شهروندان و درآمد شفاف و قانونی شهرداری تهران می‌بایست به فوریت این مصوبه شورای شهر به صورت سیستمی عملیاتی گردد.
    صادقی خاطر نشان ساخت: همچنین مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص «بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا» به شناسه ۶۹۸۳ مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۱۴ و ماده چهاردهم «شهرداری تهران موظف است ظرف مدت شش (۶) ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه نسبت به تکمیل، تأمین و تجهیز بستر کامل خدمات غیرحضوری شهروندان در حوزه شهرسازی و مالی و توسعه درگاه‌های غیرحضوری و کاهش مراجعات حضوری در دفاتر خدمات الکترونیک در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران اقدام نماید.»
    وی افزود: لیکن پس از گذشت بیش از یک سال از این تاریخ تاکنون اقدام موثری در این موضوع صورت نگرفته است و دیده می‌شود تاکنون مراجعات حضوری شهروندان بیش از پیش افزایش یافته است.
    به گفته صادقی حال که تمامی ارکان دولتی در ایران و بیشتر نهاد‌های خدمت رسان در جهان به دنبال توسعه خدمات غیرحضوری و کاهش سفر‌های درون شهری غیر ضرور می‌باشد، بازگشت به روش‌های سنتی و افزایش مراجعه حضوری شهروندان امری ناپسند و اشتباه می‌باشد.
    رییس کمیته شهر هوشمند شورای اسلامی در ادامه خواستار رسیدگی فوری به این موضوع شد.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *