دوشنبه , ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۳:۵۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 21173
  • در رسانه / مناسب سازی شهری؛ بستری برای تردد بی دغدغه توانخواهان در رسانه / مناسب سازی شهری؛ بستری برای تردد بی دغدغه توانخواهان
    معلولین

    در رسانه / مناسب سازی شهری؛ بستری برای تردد بی دغدغه توانخواهان در رسانه / مناسب سازی شهری؛ بستری برای تردد بی دغدغه توانخواهان

    مناسب سازی تنها در فضای شهری و معابر خلاصه نمی‌شود بلکه می‌طلبد سیستم حمل ونقلی و همچنین فضای ساختمان‌های اداری و خدماتی نیز برای استفاده این افراد  مناسب سازی شود.

    در آذربایجان غربی بیش از ۵۲هزار نفر معلول وجود دارد و نیاز است که برای رفاه حال این افراد فضاهای شهری و عمومی بیش از گذشته مناسب سازی شود، هرچند اقداماتی در این خصوص انجام شده است اما در واقعیت شاهد این هستیم که افراد معلول با مشکلات بسیاری در تردد مواجه هستند.

    بهناز یکی از شهروندان ارومیه ای که بدلیل بیماری مادرزادی از ۱۰ سالگی با ویلچر در سطح شهر جابجا می شود افزود: از وقتی روی ویلچر نشسته‌ام از وسایل حمل ونقل عمومی به‌دلیل سخت بودن سوار شدن ‌استفاده نکرده‌ام.

    وی با اشاره به اینکه قبلا ساختمان‌های اداری به هیچ عنوان مناسب تردد افراد معلول نبودند، اظهار کرد: الان فقط در ورودی ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها و پاساژها محلی برای تردد افراد معلول در نظرگرفته شده و در داخل ساختمان‌ها فقط باید از آسانسور استفاده کرد و اگر آسانسور به هر دلیل کار نکند با مشکل مواجه خواهیم شد.

    وی در خصوص وضعیت معابر شهری نیز افزود: متاسفانه فقط برخی پیاده روها مناسب استفاده هستند و برخی وقت‌ها مجبوریم به‌خاطر اینکه با مانع برخورد نکنیم از کنار خیابان عبور کنیم که این خود بسیار خطرناک است.

    محمد رضا نوجوان ۱۷ ساله که دارای معلولیت در ناحیه پا است  نیز  افزود: مدرسه ما به هیچ عنوان برای افرادی با شرایط من مناسب نیست بطور مثال من وقتی دبستان بودم کلاس من طبقه دوم بود مادرم مجبور بود هر روز من را به زحمت به کلاس ببرد و ظهر دوباره همین کار را تکرار کند.

    وی گفت: هرچند در ارومیه برخی ساختمان‌ها و ادارات و حتی پیاده روها برای تردد افراد دارای شرایط خاص مناسب سازی شده اما در شهرستانها کمتر به این نکته توجه شده‌ است.

    وی یادآور شد: هیچ پل عابر پیاده ای برای استفاده معلولان مناسب نیست و در این مورد هم مشکل داریم.

    مناسب سازی ۲۴ دستگاه اتوبوس شهری برای معلولین

    مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: به همت شهرداری ارومیه ۲۴ دستگاه اتوبوس شهری در ارومیه جهت استفاده معلولین مناسب سازی شده است.

    پروین محمد پوری یادآور شد: همچنین در حال حاضر مناسب سازی ایستگاه های اتوبوس شهری ارومیه برای سهولت تردد معلولین در حال انجام است‌.

    وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مددجویان و معلولان استان بیشتر با بانکهای ملی و رفاه در ارتباط هستند تمامی ورودی‌ها و خودپردازهای شعبات این دو بانک در استان و مخصوصا در مرکز استان جهت سهولت استفاده معلولان و افراد کم توان جسمی مناسب سازی شده است.

    رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا افزود: یکی از مشکلات بزرگ برای معلولان در شهرها که مسأله ای به گستردگی بسیاری از شهرهای جهان و از جمله ایران است، مناسب نبودن فضاهای شهری و امکانات عمومی برای استفاده این قشر جامعه است.

    حجت الاسلام محمد خلیل پور با تاکید به اینکه ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی ـ حرکتی مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مهمترین دستورالعمل موجود برای مناسب‌سازی شهرها و ساختمان‌های دولتی، عمومی و خصوصی در ایران است، تصریح کرد: با وجود قوانین مناسب سازی فضای شهری و ساختمان‌های دولتی و شخصی و مراکز تجاری و معابر شهری و حمل و نقل عمومی، بدلیل عدم اجرای کامل این قانون، افراد دارای معلولیت نمی‌توانند به راحتی وارد مجتمع‌های مسکونی و اداری شوند و در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و تردد در معابر شهری با مشکل مواجهه هستند.

    رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار کرد: تمامی دستگاه‌ها از جمله ادارات دولتی، شهرداری، نظام مهندسی و حتی مراکز خصوصی باید در زمینه مناسب سازی شهر و ساختمان ها برای معلولان به وظایف خود عمل کنند.

    به گزارش ایسنا، مناسب سازی محیط شهری و فضاهای عمومی، ادارات و ساختمان ها وظیفه یک نهاد یا یک دستگاه نیست بلکه برای بهبود وضعیت و مناسب سازی و در کل برای ساختن شهری در تراز معلولان، در کنار تخصیص اعتبار و بودجه نیازمند مشارکت و همکاری تمامی نهادها و دستگاه‌ها است و حتی یاری خود مردم را نیز می‌طلبد.



    مطلب پیشنهادی

    حواله فروشی، ثمره شکست نهضت ملی مسکن/ از دبه کردن دولت تا انصراف مردم

    حواله فروشی، ثمره شکست نهضت ملی مسکن/ از دبه کردن دولت تا انصراف مردم

    با گذشت بیش از ۴۸ ماه از پروژه مسکن ملی که قرار بود ۲ ساله به اتمام برسد، اما همچنان نه خبری از تکمیل پروژه است و نه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به مردم گوش به فرمان دولت هستند. از سوی دیگر ارسال پیامک دریافت مبلغ اضافه از متقاضیان از سوی وزارت راه و شهرسازی باعث شده تا بسیاری از متقاضیان نسبت به این طرح انصراف دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *