شنبه , ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۷:۵۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 21312
  • شهرهای پایدار از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند؛ این شهرها توانایی تأمین نیازهای حال و آینده ساکنان خود را با حفظ محیط زیست، جوانی اقتصادی و عدالت اجتماعی ترکیب می‌کنند؛ این مفهوم از نظریه توسعه پایدار ناشی می‌شود و به‌دنبال ایجاد فضایی است که در آن نسل‌های آینده نیز قادر به استفاده از منابع طبیعی باشند. پنج اصل کلیدی برای تحقق شهرهای شامل کاهش اثرات زیست‌محیطی، بهینه‌سازی مصرف انرژی، ایجاد فضاهای عمومی جذاب و کارآمد، توسعه حمل و نقل پایدار و ترویج عدالت اجتماعی وجود دارد که بر اساس گزارش سال ۲۰۱۶ سازمان جهانی بهداشت (WHO)، این اصول می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی شهری و کاهش بیماری‌ها کمک کنند. شهرهایی همچون کپنهاگ، بارسلونا و سنگاپور به‌عنوان الگوهای موفق شهرهای پایدار شناخته می‌شوند؛ کپنهاگ به‌عنوان نخستین شهر جهان که هدف آن تبدیل به یک شهر کربن‌خنثی تا سال ۲۰۲۵ است، با سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه‌سواری، موفق به کاهش کربن خود شده است و بارسلونا نیز با ایجاد فضاهای سبز و تشویق به استفاده از حمل‌ونقل عمومی، کاهش ترافیک و آلودگی هوا را تجربه کرده است. اگرچه تجارب موفق وجود دارد، اما چالش‌های زیادی در مسیر توسعه پایدار وجود دارد؛ یکی از مهم‌ترین چالش‌ها تأمین مالی برای پروژه‌های پایدار است؛ بر اساس گزارشی از بانک جهانی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های عظیم در زیرساخت‌های پایدار برای تحقق اهداف توسعه پایدار به‌شدت احساس می‌شود، همچنین تغییرات اقلیمی و نابرابری‌های اجتماعی به‌عنوان موانع مهم مطرح است. مشارکت فعال شهروندان در فرایند برنامه‌ریزی شهری یکی از ارکان شهرهای پایدار است؛ بر اساس تحقیقی که در نشریه «Community Development» منتشر شده است، مشارکت اجتماعی می‌تواند به افزایش اعتماد به دولت و بهبود کیفیت تصمیم‌گیری کمک کند، این مفهوم تأکید دارد که ساکنان باید در تصمیمات مؤثر بر زندگی خود نقش داشته باشند و نسبت به شهر خود احساس تکلیف کنند. در دنیای امروز که با چالش‌هایی همچون تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت و کاهش منابع طبیعی روبه‌رو هستیم، این مدل از شهرنشینی به نیازی ضروری تبدیل شده است، زیرا شهرهای پایدار الگویی نوین در برنامه‌ریزی شهری است که تلاش دارد تعادلی میان توسعه اقتصادی، حفاظت از محیط زیست و رفاه اجتماعی برقرار کند. شهرهای پایدار، گام‌های بلند برای نجات زمین در طراحی این شهرها تأکید ویژه‌ای بر مدیریت منابع طبیعی و استفاده از فناوری‌های نوین برای کاهش مصرف انرژی و آلودگی‌های زیست‌محیطی وجود دارد؛ از جمله مؤلفه‌های اصلی این شهرها می‌توان به حمل‌ونقل عمومی کارآمد، بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، ساختمان‌های سبز و مدیریت هوشمند پسماند اشاره کرد. کارشناسان بر این باور هستند که گسترش شهرهای پایدار نه‌تنها به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک می‌کند، بلکه به‌طور حتم موجب تقویت اقتصاد محلی و ایجاد فرصت‌های شغلی نیز خواهد شد؛ در این شهرها تلاش می‌شود تا از فناوری‌های پیشرفته برای مدیریت منابع آب و انرژی استفاده شود و با کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، اثرات زیست‌محیطی کاهش پیدا کند. نمونه‌های موفق شهرهای پایدار در جهان نشان می‌دهد که با برنامه‌ریزی هوشمندانه و استفاده از رویکردهای جامع، می‌توان چالش‌های کلیدی شهرنشینی مدرن را به فرصت‌هایی برای توسعه پایدار تبدیل کرد؛ در این شهرها شبکه‌های گسترده حمل‌ونقل عمومی، مسیرهای دوچرخه‌سواری و فضاهای سبز شهری با کیفیت بالا نشان‌دهنده توجه به نیازهای شهروندان و محیط زیست است. با توجه به اهمیت توسعه پایدار، کارشناسان توصیه می‌کنند که شهرهای ایران نیز باید با برنامه‌ریزی اصولی و سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های سبز، گامی جدی در مسیر پایدارسازی زیرساخت‌های شهری بردارند که در این راستا به‌کارگیری الگوهای جهانی و توجه به ویژگی‌های بومی، می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند و آینده‌ای بهتر برای نسل‌های آینده رقم بزند، این در حالی است که ایران با تمام زیبایی‌ها و شهرهای تاریخی ارزشمندی همچون اصفهان بزرگ، در دهه‌های اخیر با مشکلات جدی در حوزه توسعه شهری و محیط زیست روبه‌رو شده است. شهرهای پایدار، گام‌های بلند برای نجات زمین اقدامات انجام شده برای پایداری شهر اصفهان را نباید نادیده گرفت محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این‌باره به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: شهر پایدار، شهری است که زیست‌پذیر باشد و امکان توسعه، سکونت و زندگی را فراهم کند. وی با بیان اینکه شهری که از مخاطرات و تزلزل‌های زیست‌محیطی در امان نباشد، نمی‌تواند پایدار محسوب شود، می‌افزاید: برای دستیابی به این هدف، ابتدا باید محیط زیستی قابل اسکان و زیست‌پذیر ایجاد کرد و پس از آن به مسائل فرهنگی پرداخت. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وضعیت کلان‌شهر اصفهان تصریح می‌کند: اصفهان در حال حاضر با چالش‌هایی نظیر آلودگی هوا و جریان محدود آب روبه‌رو است؛ این مسائل حیاتی باید با همکاری مردم و نهادهای تصمیم‌گیر تأثیرگذار حل شود، چراکه بدون آب و هوای مناسب، امکان زندگی طولانی‌مدت در هیچ شهری وجود ندارد. نورصالحی با اشاره به موضوع مدیریت منابع آب و فاضلاب عنوان می‌کند: باید مطمئن شویم حتی یک قطره آب نیز از دست نمی‌رود و منابع محدود آب به حداکثر استفاده می‌رسد، همچنین در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، اصفهان گام‌های مؤثری برداشته است. وی با تاکید بر لزوم توجه به تمام مولفه‌ها برای پایداری شهرها ادامه می‌دهد: در حال حاضر حدود ۱۰ درصد انرژی موردنیاز شهر از طریق انرژی خورشیدی تأمین می‌شود، اما طبق برنامه‌ریزی این میزان باید تا سال ۱۴۱۰ به صددرصد برسد. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید می‌کند: حرکت به سوی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و بهره‌گیری از انرژی طبیعی، نظیر خورشید، نیازمند اولویت‌دهی و تلاش بیشتر است و برای تحقق این هدف باید تمام توان مدیریتی، انسانی و مالی شهر به‌کار گرفته شود. نورصالحی با تأکید بر اینکه اقدامات خوبی در مسیر پایداری شهری انجام شده است، بیان می‌کند: نباید این اقدامات را نادیده گرفت، اما حجم چالش‌ها به حدی است که نیازمند فعالیت‌های چند برابر بیشتر از شرایط عادی هستیم؛ رفع این مشکلات و دستیابی به پایداری، همکاری همگانی و تلاش همه‌جانبه را می‌طلبد. وی خاطرنشان می‌کند: با برنامه‌ریزی و اقدامات مؤثر، می‌توان آینده‌ای زیست‌پذیر و پایدار را برای اصفهان و نسل‌های آینده رقم زد. شهرهای پایدار، گام‌های بلند برای نجات زمین شهرنشینی پایدار کلید توسعه آینده شهرها است علی‌محمد ظهرابی، دکترای برنامه‌ریزی شهری در این‌باره با بیان اینکه جهان در طول دهه‌های اخیر شاهد رشد شتابان شهرنشینی بوده است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۰، جمعیت شهرنشین از ۸۰۰ میلیون نفر (۲۹.۶ درصد جمعیت جهان) به چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر (۵۶.۲ درصد) رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۶.۷ میلیارد نفر (۶۸.۴ درصد) برسد که این تغییرات سریع، پیامدهای گسترده‌ای برای شهرها به‌همراه داشته است. وی می‌افزاید: شهرنشینی هرچند موتور اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود و بستر ایجاد شغل و کاهش فقر است، اما با چالش‌های جدی از جمله آلودگی هوا و ترافیک همراه بوده است؛ این معضلات شهرها را از جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی تحت فشار قرار داده و بسیاری از کلان‌شهرها از جمله اصفهان را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. دکترای برنامه‌ریزی شهری عنوان می‌کند: افزایش جمعیت شهری و مهاجرت به شهرها تحولات کالبدی، اجتماعی و اقتصادی را به‌ویژه پس از جنگ جهانی دوم با بحران‌های شهری نظیر آلودگی، ازدحام و کاهش کیفیت زندگی به اوج رسانده است، بنابراین رویکردهایی نوین برای مدیریت شهرها و توسعه پایدار آن یک اقدام ضروری است. ظهرابی با بیان اینکه در واکنش به این تحولات مفهوم «شهرنشینی پایدار» به‌عنوان پاسخی به بحران‌های ناشی از رشد شهرنشینی و کاهش کیفیت زیست‌پذیری مطرح شده است، ادامه می‌دهد: این رویکرد در کنار مفهوم «تاب‌آوری شهری»، به‌دنبال کنترل نبود قطعیت‌های محیطی و پیش‌بینی رفتارهای غیرخطی است. وی خاطرنشان می‌کند: شهرنشینی پایدار بر این اصل استوار است که شهرها بتوانند کیفیت زندگی را در ابعاد اکولوژیکی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بهبود ببخشند، بدون اینکه منابع طبیعی یا آینده نسل‌های بعدی را به خطر بیندازند، بنابراین شهرهای پایدار اغلب با نام «شهرهای قابل زیست» (Liveable Cities) نیز شناخته می‌شود. برای دستیابی به شهرنشینی پایدار باید طرح‌های توسعه استراتژیک بر پایه اصول پایداری در شهرها تدوین شود دکترای برنامه‌ریزی شهری بیان می‌کند: برای سنجش میزان پایداری شهری، شاخص‌های چندبعدی همچون طرح جامع منطقه‌ای و اهداف زیست‌محیطی، اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی، کیفیت زندگی، توجه به سلامت، دسترسی به فضاهای سبز، آموزش، بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، تقویت نقش مردم در فرایندهای تصمیم‌گیری شهری در نظر گرفته شده است. ظهرابی می‌گوید: اصفهان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کلان‌شهرهای ایران با رشد شتابان شهرنشینی و کمبود زیرساخت‌های لازم دستخوش مشکلات متعددی شده است؛ مسائلی نظیر آلودگی، ازدحام جمعیت و کاهش کیفیت زیست‌پذیری، توسعه پایدار این شهر را دشوار کرده است؛ کارشناسان معتقدند بخش زیادی از این مشکلات ناشی از کمبود ظرفیت اجرایی و مدیریتی، نه خود شهرنشینی است. وی با اشاره به آینده شهرنشینی پایدار خاطرنشان می‌کند: سیاست‌گذاران معتقدند برای دستیابی به شهرنشینی پایدار، باید شهرها طرح‌های توسعه استراتژیک بر پایه اصول پایداری را تدوین کنند؛ شاخص‌هایی نظیر کیفیت هوا، بهره‌وری انرژی، عدالت زیست‌محیطی و آموزش از عواملی است که در این طرح‌ها باید لحاظ شود. دکترای برنامه‌ریزی شهری می‌افزاید: توسعه شهری پایدار نه‌تنها راهکاری برای مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی و اجتماعی است، بلکه مسیری برای اطمینان از آینده‌ای بهتر برای شهرها و نسل‌های آینده است، بنابراین هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگری، نیاز به همگرایی سیاست‌گذاران، مدیران شهری و شهروندان برای ساختن شهرهایی پایدار و زیست‌پذیر احساس می‌شود. شهرهای پایدار، گام‌های بلند برای نجات زمین به گزارش ایمنا، شهرنشینی پایدار پاسخی ضروری به چالش‌های پیچیده اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی است که با رشد سریع شهرنشینی در سراسر جهان، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه همچون ایران پدید آمده است؛ این رویکرد بر ایجاد تعادل میان توسعه شهری و حفاظت از منابع طبیعی، کاهش آلودگی‌ها و بهبود کیفیت زندگی شهروندان تمرکز دارد. شهرهای پایدار تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، حکمرانی هوشمند و مشارکت شهروندان، محیطی فراهم کنند که هم‌زمان پاسخگوی نیازهای حال و آینده باشد؛ در ایران رشد جمعیت شهری و تمرکز فعالیت‌ها در کلان‌شهرها، مشکلاتی همچون تراکم جمعیت، ترافیک، آلودگی هوا و کاهش فضای سبز را به همراه داشته است و در این شرایط حرکت به سوی شهرنشینی پایدار می‌تواند به کاهش فشارهای زیست‌محیطی و ارتقای عدالت اجتماعی کمک کند. با تدوین و اجرای طرح‌های توسعه استراتژیک که بر پایداری تاکید دارد، شهرهای ایران می‌توانند ضمن تقویت زیرساخت‌ها و بهبود کیفیت زندگی، از تخریب منابع طبیعی جلوگیری و بستری برای توسعه متوازن و عادلانه فراهم کنند.
    آینده شهر اصفهان در ۲۵ سال آینده چگونه خواهد بود؟

    شهر در عطش ارتفاع

    در سال‌های اخیر، با تشدید مداوم مشکل کمبود مسکن در کشور، طرح‌هایی برای رفع این مشکل از سوی دولت ارائه شد. ازجمله مهم‌ترین سیاست‌ کشور که باهدف تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه اتخاذ شد، طرح نهضت ملی مسکن بود که تحت قانون جهش تولید مسکن در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت. طرح‌های نهضت ملی مسکن جدیدترین سیاست دولت برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد جامعه است که در گستره حدود ۱۴۰۰ شهر و هزاران روستا انجام می‌شود. مسکن مهر در دولت‌های پیشین با سیاست ساخت عمودی در زمین‌های غیرمسکونی تحت عنوان ایجاد شهرهای جدید، قدم به عرصه گذاشت و حالا پس از گذشت بیش از یک دهه همان طرح در حال اجراست با این تفاوت که برای تامین زمین طرح جهش ملی مسکن، سیاست توسعه افقی و الحاق زمین‌های حاشیه به شهرها در دستور کار قرارگرفته است. تجارب شهرسازی نشان می‌دهد که پیچیدن نسخه‌ای واحد برای همه استان‌ها، شهرها و کلان‌شهرها تجربه مناسب و خوشایندی نیست. از سوی دیگر وضعیت زیست‌محیطی و زیرساختی کلان‌شهر و سایر شهرستان‌های اصفهان نیز با توسعه افقی همخوانی نداشته و پس از اجرای طرح، کمبودها و نواقص خود را نشان می‌دهد.

    سهم اصفهان از توسعه افقی

    سرلک،مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی از بررسی، تصویب و ابلاغ ۵۴ هزار هکتار اراضی به محدوده شهر‌ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طی دولت سیزدهم خبر می‌دهد. به گفته او شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در راستای تامین زمین سیاست‌هایی را در شورای عالی تدوین کرد که این سیاست‌ها شامل استفاده از ظرفیت‌های درونی شهرها، الحاق به محدوده، واگذاری زمین و شهرک‌سازی بود. استفاده از ظرفیت‌های درونی شهر‌ها با بسته تشویقی شهرسازانه توسط شورای عالی تدوین و ابلاغ شد که هم‌اکنون در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری در حال اجرا است. همچنین بسته تشویقی دیگری برای سایر پهنه‌های شهری تصویب شد و بر اساس آن اختیاراتی به کمیسیون ماده ۵ استان‌ها داده شد که آن بسته تشویقی ابلاغ‌شده و در حال اجرا است. او تاکید می‌کند که در تمامی الحاقاتی که طی دولت سیزدهم برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن انجام شد بررسی‌های کارشناسی طی چندین مرحله انجام و در دولت سیزدهم درمجموع ۵۴ هزار هکتار به محدوده شهر‌ها الحاق شد. از این حجم توسعه سهم اصفهان چقدر است؟

    آن‌گونه که مهر به نقل از قاری قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اعلام کرده، در طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای فاقد یا کمبود زمین به‌منظور تأمین زمین موردنیاز متناسب با متقاضیان حائز شرایط این طرح، تاکنون الحاق اراضی به محدوده شهری به میزان بیش از  هزار و ۷۰۰ هکتار زمین ابلاغ‌شده و یا در آستانه ابلاغ است و  علاوه بر این، بالغ‌بر ‌هزار و ۵۰۰ هکتار زمین هم در مراحل مختلف فرآیند الحاق قرار دارد. به‌عبارت‌دیگر برای تامین زمین موردنیاز مسکن ملی ۳۲۰۰هکتار به مساحت شهرهای استان اضافه می‌شود.

    محمد بنائیان، معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان هم نام شهرهایی که تاکنون در معرض توسعه افقی قرارگرفته‌اند را اعلام کرد. به گفته او در سال ۱۴۰۰، زمین به ۹ شهر استان اصفهان الحاق شد که شهرهای دهق، نایین، ورزنه، محمدآباد، نصرآباد، نیک‌آباد، فرخی و دهاقان ازجمله این شهرها هستند. سال ۱۴۰۱ نیز به ۲۹ شهر استان شامل نطنز، دهاقان، تیران، اردستان، مهاباد، فریدون‌شهر، چرمهین، نوش‌آباد، ابوزیدآباد، برزک، جوشقان، مشکات، کامو و چوگان، خور، فرخی، بوئین و میاندشت، ورزنه، محمدآباد، تودشک، نیک‌آباد، کرکوند و چند شهر دیگر زمین الحاق شد. امسال نیز طرح‌ها و موضوع الحاقات برای شهرهای زرین‌شهر، آران و بیدگل، شهرضا و بهارستان که جزو شهرهای دارای بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت هستند، در مراجع در حال بررسی است.علاوه بر بررسی طرح‌های الحاق زمین به محدوده شهرهای دارای بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت از ابتدای سال جاری تاکنون نیز الحاق اراضی برای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای چادگان، رُزوه، زواره و کاشان انجام‌شده و تا مرحله تعیین کاربری این اراضی پیش رفته است. او توضیح می‌دهد که برای تامین و الحاق اراضی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان، طرح‌های موجود ابتدا در کارگروه امور زیربنایی موردبررسی قرار می‌گیرد و پس از تصویب در مراجع ذی‌ربط، طرح زمین‌های الحاقی در کمیسیون ماده ۵ ارائه و بررسی می‌شود. با توجه به اینکه استان اصفهان و شهرستان‌های آن اسناد بالادستی مانند طرح‌های جامع و سند آمایش سرزمین داشته و سند جامع شهر اصفهان نیز در مرحله دوم بررسی و تدوین قرار دارد، توسعه افقی شهرهای استان با کدام اسناد بالادستی مطابقت داده‌شده و در کدام سند اجازه توسعه افقی شهرهای استان داده‌شده است.

    اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان سابقه طرح‌های توسعه شهری اصفهان پس از انقلاب اسلامی را منتشر کرده است. در اکثر این طرح‌ها نامی از توسعه افقی شهر برده نشده و همواره با ایجاد شهرهای جدید همانند شاهین‌شهر و بهارستان، سرریز جمعیتی را به این مناطق منتقل کرده است.

    طبق این تحقیق بیش از ۶ دهه است که طرح‌های توسعه شهری به شکل امروزی برای کلان‌شهر اصفهان تهیه می‌شوند به‌طوری‌که از دهه ۳۰ شمسی تاکنون ۶ طرح توسعه شهری شامل: ۳ طرح جامع شهری (طرح‌های کوکس دهه ۳۰، طرح ارگانیک در دهه ۵۰ و طرح جامع در دهه ۶۰) و ۳ طرح تفصیلی که آخرینِ آن‌ها تهیه طرح بازنگری در طرح تفصیلی اصفهان مصوب سال‌های ۹۳ و ۹۴ است، برای این شهر تهیه‌شده است.  در این دوران فرایند شتابان تحولات در داخل و حاشیه شهرهای بزرگ از سویی زمینه تهیه طرح جامع منطقه اصفهان را که از زمان تهیه نخستین طرح جامع اصفهان (۱۳۳۷) مورد تأکید قرارگرفته بود فراهم ساخت، از دیگر سو و متکی بر مطالعات طرح جامع منطقه اصفهان توسعه شهر خصوصاً به‌صورت متصل، محدودشده و سرریز جمعیت آن به شهرهای اقماری شاهین‌شهر و بهارستان انتقال یافت.

    طرح جامع دوم بر پایه وضعیت موجود شهر و اصول انقباضی مطرح شد که عدم توسعه متصل شهر از طریق حفظ و تثبیت اراضی زراعی در حوزه پیرا شهری را موردنظر قرار داد. طرح‌های توسعه شهری اصفهان از سال ۱۳۳۷ به دلایل متعدد نتوانسته‌اند به شناخت واقعی و همه‌جانبه از مسائل اصلی شهر دست‌یافته و اهداف توسعه پایدار شهری را محقق کنند و به همین دلیل بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۷ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تحت عنوان «اتخاذ رویکرد نوین در تهیه طرح‌های جامع شهری» از طرف شورای عالی شهرسازی و معماری به‌عنوان یکی از پنج شهر آزمونه کشور برای تهیه برنامه توسعه شهری با رویکرد نو انتخاب شد که هنوز به نتیجه کامل نرسیده است.

    در حال حاضر استان اصفهان با داشتن ۱۱۴ شهر از بزرگ‌ترین نظام سکونتگاهی و شبکه شهری در بین استان‌های کشور برخوردار است. ۹۸ شهر استان مشمولِ نظام تهیه طرح‌های جامع شدند که همه آن‌ها دارای طرح جامع مصوب و ابلاغی هستند. از مجموع این ۹۸ شهر مصوب، ۱۷ شهر استان اصفهان دارای طرح بازنگری جامع بودند که برای ۱۴ شهر مصوب و ابلاغ شد و طرح جامع شهرهای نطنز و نایین در مرحله تهیه و طرح جامع شهر مبارکه در مرحله تصویب و ابلاغ است.

    از مهم‌ترین طرح‌های فرا شهری استان می‌توان به طرح جامع منطقه‌ای اصفهان در دهه ۶۰، طرح‌های جامع نواحی مرکزی، غرب، شمال شرق و جنوب استان اصفهان در دهه ۷۰ و ۸۰، طرح مجموعه شهری و سند آمایش سرزمین استان در دهه ۹۰ اشاره کرد.

    در هیچ‌یک از طرح‌های جامع قدیم اصفهان، توسعه افقی شهر توصیه نشده و به نظر نمی‌رسد سایر شهرهای استان به‌خصوص صنعتی‌ها و آن‌ها که در حاشیه کویر واقع‌شده‌اند به‌واسطه وضعیت زیست‌محیطی، توسعه افقی نسخه مناسبی برایشان باشد.

    نسخه واحد نپیچید

    کارشناسان بازار مسکن براین باورند که با الحاق اراضی به مناطق مسکونی هر استان می‌توان مشکل مسکن اقشار مختلف را حل کرد و متقاضیان مسکن را صاحب‌خانه کرد. در این میان تنها ضرورت دارد تا به امکانات رفاهی و اولیه مناطق مسکونی همچون آب، برق، گاز، مراکز درمانی و خرید توجه داشت و شرایط رفت‌وآمد را برای مردم تسهیل کرد. باور کارشناسان حوزه مسکن این است که با توسعه افقی شهرها می‌توان قیمت مسکن را کاهش داد و از تورم موجود در این بازار کاست. اما طرح الحاق به محدوده شهر در شهرسازی، به معنای گسترش محدوده یک شهر است. این طرح ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله افزایش جمعیت، افزایش نیازهای شهریان و یا افزایش فعالیت‌های اقتصادی ارایه شود. با اجرای این طرح، محدوده شهر می‌تواند به‌صورت رسمی گسترش یابد و این امر می‌تواند تغییراتی در برنامه‌ریزی شهری و شهرسازی داشته باشد.

    طرح الحاق به محدوده شهر در شهرسازی نیازمند بررسی دقیق و سیاست‌های مدون است. این طرح نه‌تنها باید با رعایت مقررات شهرسازی و محیط‌زیست انجام شود، بلکه باید توجه به نیازهای شهروندان فعلی و آینده داشته باشد. همچنین برای اجرای این طرح، ابتدا باید مطالعات جامعی در مورد نیازهای شهری، پتانسیل‌های منطقه، اثرات محیط‌زیست و ترافیک، زیرساخت‌ها و سایر عوامل موثر بر شهر انجام شود تا اثرات منفی احتمالی کاهش یابد و این گسترش برای شهروندان مزیت‌هایی داشته باشد. سپس باید یک برنامه جامع و هماهنگ برای گسترش محدوده شهر تدوین و اجرا شود. این برنامه باید به نیازهای جامعه و شهروندان پاسخ دهد و از مشارکت شهروندان و نهادهای مردمی در فرآیند تصمیم‌گیری استفاده کند. همچنین، باید در نظر گرفت که گسترش شهر به معنای افزایش نیاز به زیرساخت‌های جدید مانند مدارس، بیمارستان‌ها، پارک‌ها و فضاهای عمومی است. بنابراین، برنامه‌ریزی مناسب برای این نیازها نیز باید در نظر گرفته شود.

    درواقع توسعه افقی یا عمودی شهرها تابع میزان هزینه است. باید در مناطق موردنظر بررسی شود که با توسعه شهر چه مواردی از دست می‌رود و چه مواردی اضافه می‌شود.

    در فرایند توسعه افقی، رشد فیزیکی بسیار سریع‌تر از رشد جمعیت و نیاز واقعی شهر اتفاق می‌افتد و شهر دچار گسترش افقی بی‌رویه می‌شود. در صورت نبود برنامه‌ریزی مناسب، از دست رفتن یکپارچگی شهر، تخلیه بافت‌های تاریخی و قدیمی، تراکم اندک بافت‌های شهری، دشواری خدمات‌رسانی به دلیل گستردگی و تراکم پایین جمعیت محلات، افزایش زمین‌های بایر و بلااستفاده، توسعه شهر بر روی اراضی ذخیره‌شده حوزه استحفاظی، مشکلات زیست‌محیطی و احتکار و بورس‌بازی زمین و … ثمره این الگوی رشد هستند. در اصفهان پراکندگی محلات و بافت فرسوده وجود دارد، بنابراین روند توسعه شهر نمی‌تواند افقی باشد.



    مطلب پیشنهادی

    آمار نگران کننده استاندار تهران از مهاجران افغان و پاکستانی در پایتخت

    آمار نگران کننده استاندار تهران از مهاجران افغان و پاکستانی در پایتخت

    محمدصادق معتمدیان در جلسه با رییس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: همگی شاهد …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *