شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴:۰۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 16013
  • مجتمع نزدیک منارجنبان تهدیدی برای آن محسوب نمی‌شود
    مجتمع نزدیک منارجنبان تهدیدی برای آن محسوب نمی‌شود

    مجتمع نزدیک منارجنبان تهدیدی برای آن محسوب نمی‌شود

     در کشور برخی مناره‌ها قابلیت تکان خوردن دارند که به اصطلاح به آن‌ها منارجُنبان می‌گویند؛ منارجنبان یکی از بناهای تاریخی اصفهان است که قدمتی چند صدساله دارد و یکی از معروفترین منارجنبان‌های ایران یکی در اصفهان است.

    اخیرا اما، ساخت یک مجتمع تجاری تفریحی در نزدیکی این بنای ارزشمند، نگرانی دغدغه‌مندان را برانگیخته است؛ مسؤولان می‌گویند وجود مدارس مخروبه اطراف منارجنبان چهره خوبی نداشته و از سنوات گذشته تصمیم برای ساخت این مجتمع گرفته و اکنون اجرایی شده است.

    اگرچه سید سلمان قاضی‌عسگر، شهردار منطقه ۹ اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفته بود: جای نگرانی نیست و حریم‌های درجه ۱، درجه ۲ و درجه ۳ براساس ابلاغیه‌ها رعایت شده و ارتفاع مجتمع مورد تایید میراث است، اما دغدغه فعالان حوزه میراث همچنان به قوت خود باقی است.

    مردم باید از طراحی شهرداری آگاه شوند تا حساسیت کاهش پیدا کند

    در این خصوص محمود محمدی، عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در این طرح بنا بوده یک مجتمع تجاری تفریحی در فاصله بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری منارجنبان ساخته شود، البته در دنیا مرسوم است ماکتی ساخته شود و در اختیار مردم قرار گیرد که  مردم از آن استفاده کنند، اگر شهرداری روی بنر، طرح ساخت این مجتمع را بزند، مردم آگاه شده  و تا حدودی حساسیت‌ها را کاهش می‌دهد.

    وحید مهدویان، معاون شهرسازی شهرداری اصفهان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان بیان کرد: طبق قوانین و مقررات و روال قانونی که وجود دارد هرگونه طراحی و ساخت و ساز باید در چهارچوب حفظ هویت بنای تاریخی و با تایید میراث فرهنگی باشد و طبق این چهارچوب ساخت و سازها انجام شود.

    ساخت و ساز در چهارچوب ضوابط است

    وی افزود: منارجنبان به عنوان یک بنای تاریخی حریم تاریخی مصوب دارد و بنایی که نزدیکی منارجنبان در حال ساخت است در حریم منارجنبان است، اما این به معنای آن نیست که زمینی که در حریم یک بنای تاریخی هست، نباید در آن هیچ ساخت و سازی انجام شود و ساخت و ساز می‌تواند در چهارچوب ضوابط و مقررات میراثی و تأیید میراث باشد.

    مهدویان با اشاره به اینکه در  سنوات گذشته طرح‌های مختلفی داده شده و رفت و برگشت‌های زیادی انجام شده است، گفت: از این زمین گاهی به عنوان  پارکینگ باز استفاده می‌شد و نخاله جمع شده بود و طرح‌ها در شهرداری و میراث فرهنگی چکش‌کاری شد و در نهایت بعد از طی مراحل قانونی در شهرداری، میراث فرهنگی و مراجع قانونی در وزارت میراث فرهنگی، طرح معماری‌اش (ضابطه ساخت و ساز با هویت محل) به تصویب رسید.

     تخلفی در ساخت و ساز گزارش نشده

    معاون شهرسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه این طرح  تا سال ۹۹ مراحل قانونی را طی کرد، خاطرنشان کرد: طرح  از نظر نوع معماری، مصالح، فضاها و ارتفاع به تصویب رسید و به استناد نقشه‌های مصوب، پروانه ساخت و ساز صادر شد و در حال حاضر ساخت و ساز طبق نقشه پیش می‌رود.

    وی ادامه داد: اگر کاری مغایر مصوبات انجام شود، شهرداری طبق ماده ۱۰ قانون حمایت از مرمت و احیای بنای تاریخی، طبق تخلف مازاد بر پروانه، تخریب بنای مازاد بر پروانه را خواهد گرفت، ولی فعلا بر اساس رفت و برگشت‌های زیادی که شده و براساس آن ساخت و ساز دارد انجام می‌شود، هنوز تخلف مازاد بر پروانه با آن نقشه‌های بالادستی انجام نشده که بخواهیم اقدامی برای جلوگیری از ساخت و ساز انجام دهیم.

    مهدویان با اشاره به اینکه هر پروانه‌ای صادر می‌شود، علاوه بر طراح ناظر معماری، سازه، برق و مکانیک در پروانه قید شده که وظیفه نظارت بر ساخت و سازها به عهده دارند، اظهار کرد: یک نظارت عالیه‌ای  بر کلیه ساخت و سازها وجود دارد که برعهده اداره کل راه و شهرسازی است و براساس قانون ۳۴ و ۳۵ نظام مهندسی مصوب سال ۷۲ نظارت عالیه بر کلیه ساخت و سازهای شهری از جمله این ساختمان به عهده اداره‌کل راه و شهرسازی است.

    معاون شهرسازی شهرداری اصفهان افزود: اداره‌کل راه و شهرسازی از کلیه ساختمان‌های در حال احداث، بازدید می‌کند؛ اگر تخلفی مازاد بر ضوابط یا مازاد بر پروانه رویت کرد، بلافاصله برای جلوگیری ساخت و ساز به شهرداری و  دستگاه‌های قضایی برای جلوگیری از ساخت و ساز نامه می‌زند که در این زمینه هنوز نامه‌ای از طرف راه و شهرسازی نیامده که این پروانه را مغایر ضوابط و مقررات گزارش دهد تا بر اساس آن برخورد انجام دهیم.

    مجتمع نزدیک منارجنبان تهدیدی برای منارجنبان نیست

    وی درخصوص نگرانی دغدغه‌مندان اذعان کرد: ارگ جهان‌نما یا برخی بناها خلاف ضوابط که برای آن‌ها پروانه صادر شده بود، نقشه‌اش به تایید میراث فرهنگی نرسیده بود؛ وقتی بنا مازاد بر ضابطه ساخته شود، این تهدید به وجود می‌آید که ثبت جهانی و بناهای تاریخی به خطر بیفتد، اما مجتمعی که کنار منارجنبان در حال ساخت است، ۱۰.۵ متر ارتفاع دارد که به اندازه یک ساختمان دو طبقه است و  بر این اساس مراحل قانونی‌ آن تایید شده و تهدیدی را متوجه منارجنبان نمی‌کند.

    مهدویان اضافه کرد:  با هماهنگی میراث فرهنگی تصمیم گرفتیم بنای منارجنبان را ساماندهی کنیم؛ بنای منارجنبان در حاشیه خیابان است و زمینی در حدفاصل مجتمع و بنای منارجنبان وجود دارد که هرکس از آنجا رد شود می‌بیند وضعیت خاکی آن جا مناسب چنین بنایی نیست.

    معاون شهرسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با مدیرکل میراث فرهنگی صحبت کردیم که بتوانیم یک پارک شهری به عنوان  فضاسازی شهری حدفاصل این بنا و دیوارهای منارجنبان ایجاد کنیم که درصورت تأیید میراث، شهرداری این موضوع را اجرا می‌کند./ فارس



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *