جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 15995
  • ۲ مانع احیای بافت های فرسوده و سهم صفر درصدی دانش بنیان| ۳۰ درصد پرت انرژی در ساختمان های قدیمی
    ۲ مانع احیای بافت های فرسوده و سهم صفر درصدی دانش بنیان| ۳۰ درصد پرت انرژی در ساختمان های قدیمی

    ۲ مانع احیای بافت های فرسوده و سهم صفر درصدی دانش بنیان| ۳۰ درصد پرت انرژی در ساختمان های قدیمی

    محمد آیینی مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران معتقد است اگر می خواهیم روند نوسازی و احیای بافت های فرسوده سرعت بگیرد باید ارتباط خود با مالکان را چهره به چهره کنیم و زمان ساخت را به قدری کاهش دهیم تا مالکان و ذینفعان مطمئن شوند که در عرض ۶ ماه می توانند جا به جا شوند.

    وی با انتقاد از حضور شرکات های دانش بنیان و فناوری های نو در محدوده بافت های فرسوده می گوید: اگر بتوانیم شرکت های دانش بنیان را وارد عرصه احیای بافت های فرسوده کنیم می توانیم به خوبی با نوسازی ۲.۷ میلیون واحد مسکونی ظرفیت ساخت بیش از ۷.۵ میلیون واحد مسکونی را مهیا کنیم.

    در دنیا از نوسازی شهری به عنوان یک صنعت یاد می شود و شاید در کشور کمتر به آن پرداخته ایم و ظرفیتهای این صنعت کمتر بیان شده است

    آیینی با اشاره به اینکه در دنیا از نوسازی شهری به عنوان یک صنعت یاد می شود و شاید در کشور کمتر به آن پرداخته ایم و ظرفیتهای این صنعت کمتر بیان شده است گفت: در محدوده بافت های فرسوده شهری و سکونتگاههای غیر رسمی و بافتهای فرسوده تاریخی در حال حاضر متاسفانه ۱۶۶ هزار هکتار محدوده مصوب داریم که یک چهارم سطح شهرها می شود و یک سوم جمعیت شهری کشور در این محدوده ها ساکن هستند.

    در محدوده بافت های فرسوده شهری و سکونتگاههای غیر رسمی و بافتهای فرسوده تاریخی در حال حاضر متاسفانه ۱۶۶ هزار هکتار محدوده مصوب داریم که یک چهارم سطح شهرها می شود و یک سوم جمعیت شهری کشور در این محدوده ها ساکن هستند

    وی افزود: ما با بیش از ۲.۷ میلیون بنای ناپایدار مواجه هستیم که نه سازه فلزی و نه سازه بتنی دارند. اگر زلزله ای مثل بم رخ دهد در یک روز ۳۵ هزار جمعیت از هموطنان را از دست می دهیم. متاسفانه در این بناها حدود ۱۰ میلیون جمعیت به طور مستقیم زندگی می کنند و یا در معرض خطر شدید هستند. آنچه که اتفاق می افتد و در حوزه فناوری موضوع مصرف انرژی مطرح است در این محدوده ها بیش از ۳۰ درصد پرت انرژی داریم بنابراین در ساختمان های قدیمی این موضوع می تواند با نوسازی صرفه جویی ایجاد شود.

    با بیش از ۲.۷ میلیون بنای ناپایدار مواجه هستیم که نه سازه فلزی و نه سازه بتنی دارند. اگر زلزله ای مثل بم رخ دهد در یک روز ۳۵ هزار جمعیت از هموطنان را از دست می دهیم

    آیینی تاکید کرد: اگر این ۲.۷ میلیون واحد مسکونی در محدوده بافت های فرسوده نوسازی شود ظرفیت ساخت بیش از ۷.۵ میلیون واحد مسکونی را دارد. سوال این است چه صنعتی می تواند بزرگ تر از این صنعت برای ما سود داشته باشد؟

    مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه به جز اینکه ما بخواهیم زمینی را به شهرها الحاق کنیم و یا خدمات تامین کنیم و مزیت های زیادی این صنعت و این اقدام می تواند داشته باشد خاطر نشان کرد: موضوعی که باید توجه ویژه ای شود این است که در محدوده بافت های فرسوده شهری می توان مسکن در استطاعت را با نیازها و متراژهای متفاوت طراحی کرد. یعنی در این بافت ها امکان طراحی به خوبی وجود دارد. آنچه که تاکنون رخ داده است ۲۱۰ هزار بنای ناپایدار تخریب شده و به جای آن ۶۷۰ هزار واحد مسکونی ایجاد شده است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حال حاضر چون حمایت جدی برای این موضوع صورت نگرفته است و اگر چه در دولت سیزدهم برای اولین بار اعتباری از محل تسهیلات اشتغالزایی ۲۶۰۰ میلیارد تومان داده شد و بانک مسکن هم کمک کرد به همین میزان اضافه کرد و برای ۱۷ و ۳۰۰ واحد مسکونی کفایت می کرد بیش از ۳۰ هزار مورد به بانک معرفی شد. پس این ظرفیت وجود دارد و می تواند این اتفاق شکل بگیرد.

    وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم تغییری در زمان و تحول ایجاد کنیم باید سالی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی احداث کنیم و الان ۶۵ هزار واحد در دست ساخت است. پس این نیازمند یک عزم ملی برای کار است. منتهی چیزی که می تواند به این موضوع کمک کند همین موضوعات استارتاپی و شرکت های دانش بنیان و فناوری های نوین است که می تواند به این موضوع کمک کند.

    وی در پاسخ به این پرسش که چه موانعی برای احیای بافت های فرسوده است گفت: ما برای این صنعت با دو مانع اصلی مواجه هستیم که مانع اول همراه سازی مالکان و ساکنان بافت های فرسوده است. کسانی که در همین پلاک ها و بافت های فرسوده و ناپایدار ساکن هستند و در معرض خطر هستند. اینها در بیش از ۵ هزار محله و بیش از ۲۰۰ هزار کوچه زندگی می کنند و با این روش های معمول نمی توان ارتباط برقرار کرد و حتما باید و لازم است که چهره به چهره با آنها ارتباط برقرار و متقاعد کرد که الان شرایط زندگی در این محله ها مناسب نیست.

    پس با این شیوه های معمول احیای بافت فرسوده انجام نمی شود و برای این کار نیازمند استارتاپ های ویژه ای هستیم تا بتوانند اطلاعات لازم را فراهم کنند

    آیینی ادامه داد: پس با این شیوه های معمول احیای بافت فرسوده انجام نمی شود و برای این کار نیازمند استارتاپ های ویژه ای هستیم تا بتوانند اطلاعات لازم را فراهم کنند. تقاضای ما از این صنعت این است که شرایط را تسهیل کند تا به راحتی بتوانیم وارد منازل مردم و داخل این ۲.۷ میلیون واحد مسکونی برویم. شرکت های مختلف تاسیس شوند تا کار را پیش ببرند. ما نیازمند این فناوری هستیم.

    مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: موضوع دوم و چالش دوم در احیای بافت فرسوده بحث ساخت است. در کنار اقدامات تشویقی که الان تدارک دیده شده است هم در حوزه مالی و شهرسازی است ما انتظار تحقق داریم و این زمانی شکل می گیرد که صنعت به کمک این اقدام بیاید. در حوزه ساخت انتظار داریم سازنده ها علاوه بر حمایت شهرسازانه در زمینه تامین مصالح نهایت همکاری را داشته باشند.

    سازنده ها در شهرستان ها اعلام می کنند که اگر آهن و سیمان را به صورت ویژه در بافت های فرسوده برای ما فراهم کنید شاید به تسهیلات بانکی نیاز نباشد. آنچه که بسیار مهم است این است که سهم شرکت های دانش بنیان در حوزه بافت های فرسوده بسیار پایین و در حد صفر است

    وی افزود: سازنده ها در شهرستان ها اعلام می کنند که اگر آهن و سیمان را به صورت ویژه در بافت های فرسوده برای ما فراهم کنید شاید به تسهیلات بانکی نیاز نباشد. آنچه که بسیار مهم است این است که سهم شرکت های دانش بنیان در حوزه بافت های فرسوده بسیار پایین و در حد صفر است.

    وی خاطر نشان کرد: امید است که شرکت های دانش بنیان به کمک بازسازی و احیای بافت های فرسوده بشتابند و با توجه به هندسه خاص در این بافت ها که پلاک ها در اندازه های مختلف داریم اگر فناوری بتواند دوره ساخت را در بافت های فرسوده از ۱۸ ماه تا ۲۴ ماه معمول به ۶ ماه منتقل کند ما به سرعت می توانیم احیای بافت های فرسوده را عملیاتی کنیم و مردم بتوانند و بدانند که در ۶ ماه واحد مسکونی آنها نوسازی می شود و جا به جا می شوند می توان قدم های مثبتی برداشت./ بازار

     



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *