سه شنبه , ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۲:۲۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 9314
  • شهرداری باید متولی اصلی محیط زیست در پایتخت باشد
    شهرداری باید متولی اصلی محیط زیست در پایتخت باشد

    بررسی وضعیت مدیریت پسماند در روزهای کرونایی

    یکی از سازمان‌های مرتبط با شهرداری که این روزها در کنار فعالیت دستگاه‌های دیگر از جمله بهداشت و درمان در مقابله با ویروس کرونا فعال است، سازمان مدیریت پسماند شهرداری است که هر روز با پسماندهای عفونی و غیر عفونی مواجه هستند.

    پاکبان ها نیازمند حمایت در برابر کرونا

    یکی از قشرهایی که در روزهای شیوع ویروس کرونا، خطر انتقال آنها را تهدید می‌کند، پاکبان‌ها در سطح شهر هستند.

    بیشتر مردم، با تفکیک زباله در خانه و بسته‌بندی کامل و به دور از خطر، میتوانند هوای پاکبانها را در این روزهای کرونایی داشته باشند.

    پاکبان ۵۲ ساله شهرکردی که ۹ سال سابقه فعالیت در این شغل را دارد، به خبرنگار ایرنا می‌گوید: در این شرایط حساس، پاکبانان نه تعطیلی دارند و نه می‌تواند دورکاری داشته باشند، بلکه با رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس، وظیفه خود را جدی‌تر و با تمام توان پیش می‌برند.

    علی‌مراد ادامه می‌دهد: از طرف شهرداری شهرکرد، تمامی امکانات لازم شامل دستکش و ماسک در اختیار مامورهای شهرداری قرار گرفته است، ولی مشکل همکاری نکردن برخی از مردم در خصوص مسائل بهداشت فردی در سطح جامعه است.

    این پاکبان توضیح داد: برخی از شهروندان دستکش‌ها، ماسک و دستمال کاغذی مصرفی خود را در جوی آب و معابر شهر رها می‌کنند که این خود می‌تواند هم برای پاکبان‌ها و هم سایر شهروندان خطرآفرین باشد.

    این پاکبان در خصوص اینکه آموزش لازم درباره مبارزه با ویروس کرونا دیده است یا خیر؟می‌گوید: ابتدای شیوع ویروس کرونا، مجموعه شهرداری کلاس‌های آموزشی را برای همه کارکنان، پاکبان‌ها و راننده‌ها برگزار کرد و در این کلاس‌ها به پاکبان‌ها آموزش‌های لازم را داد ،که چگونه در مقابل پسماندهای عفونی از خود مراقبت کنند، همچنین ضرورت استفاده از ماسک و دستکش را در این روزها برای پاکبانها تشریح کردند.

    ضرورت آموزش مدیریت پسماند خانگی از سوی شهرداری

    مریم یکی از شهروندان شهرکردی که از مسئولان شهرداری در خصوص آموزش ندادن مدیریت پسماند خانگی گلایه داشت، می‌گوید: شهرداری شهرکرد برنامه‌ای برای آموزش شهروندان در این مدت در خصوص تفکیک پسماندهای خانگی در روزهای کرونایی نداشته است، هرچند سهم شهرداری در مقابله با این ویروس مطلوب است.

    این شهروند در ادامه توضیح داد: شهرداری می‌توانست نکات بهداشتی و ضرورت‌ها و بایدها و نبایدها را در خصوص این تاثیر پسماند و این بیماری به صورت پیامک و یا بیلبورد در سطح معابر شهری نصب کند، که اینها به نوبه خود، در آموزش شهروندان تاثیرگذار بود.

    مریم، به لزوم آموزش مدیریت پسماندهای خانگی اشاره کرد و گفت: خیلی از شهروندان نمی‌دانند در این مدت چگونه باید پسماندهای خانگی خود را تفکیک و جمع‌آوری کنند، که شهرداری می‌توانست در این مدت آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها درباره مدیریت پسماندهای خانگی خود بدهد و آنها را آگاه کند.

    برنامه مدون مدیریت پسماند در روزهای کرونایی

    سرپرست سازمان مدیریت پسماند  شهرداری شهرکرد، با اشاره به اهمیت حفظ سلامت تمام شهروندان، گفت: حساسیت‌های سازمان برای اقدامات پیشگیرانه در این دوره افزایش پیدا کرده است.

    مصطفی جعفری در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: اقدامات اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا به کارکنان اداری و شاغلان در پایگاه‌های انتقال پسماند، داده شده است،

    جعفری، توجه به سلامت مجموعه خدمات شهری و پاکبانان که در خط مقدم برای پاکیزگی و بهداشت محیط شهری تلاش می‌کنند، را بسیار ضروری ارزیابی کرد و افزود: در این راستا توجیه و آموزش‌های پاکبانان و بازآموزی نحوه صحیح جمع‌آوری پسماندها و همچنین تجهیز نیروهای خدماتی به ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده صورت گرفته است.

    سرپرست سازمان مدیریت پسماند  شهرداری شهرکرد، در خصوص جداسازی پسماند از مبداء نیز گفت: برای کاهش خطر ابتلای کارگران، خطوط تفکیک زباله و فرآیند تفکیک زباله تعطیل شد و هیچ‌گونه تفکیکی صورت نمی‌گیرد.

    جعفری اظهار داشت: پسماندهای جمع‌آوری شده در سطح شهر و بیمارستان‌ها، بلافاصله با اصول درست و علمی جهت جلوگیری از گسترش ویروس کرونا دفن می‌شوند.

    سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد در ادامه گفت: زباله‌های خانگی در شرایط حاضر می‌تواند برای فعالان بخش مدیریت پسماند و مردم عادی خطرناک‌تر از زباله‌های بیمارستانی باشد، زیرا زباله‌های بیمارستانی محدود است و بی‌خطر سازی شده‌اند، این در حالی است که زباله‌های خانگی به مقدار زیاد تولید شده و ظرفیت بی‌خطرسازی آنها در سطح شهر وجود ندارد.

    سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اظهار داشت: در این میان ممکن است فرد آلوده‌ای به ویروس کرونا در منزل باشد و آلودگی از طریق زباله‌ها منتقل شده و زباله‌گَردهایی که بدون استفاده از دستکش و ماسک و مواد ضدعفونی کننده، زباله‌ها را برداشت می‌کنند به این ویروس مبتلا شوند.

    جعفری گفت: اماکن و محوطه‌هایی که به سازمان اعلام می‌شود، نیاز به ضدعفونی و گندزدایی دارند،به سرعت ضدعفونی و گندزدایی می‌شوند.

    وی اعلام کرد: درباره تفکیک زباله‌های منازل بیماران نیز باید گفت، شهرداری به طور تقریبی همه پسماندهای شهری را همانند پسماندهای عفونی دفن می‌کند، به این صورت که بلافاصله به سایت انتقال داده می‌شوند و با یک لایه آهک پوشانده و بعد از دفن در زیر خاک دوباره لایه خاکی روی این زباله‌ها، به طور کامل آهک‌پاشی می‌شود.

    سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد، در خصوص دفن زباله‌های شهری و بی‌خطرسازی نیز گفت:پوشش زباله‌های خانگی در سایت‌های دفن پسماند به محض ورود خودروهای حامل زباله به سایت به صورت آنی انجام می‌شود.

    این مسئول شهرداری شهرکرد گفت: زباله‌های خانگی با توجه به حجم بالا و نبود دستگاه‌های بی‌خطرساز مخصوص زباله (اتوکلاو) این زباله‌ها با آهک پوشش داده می‌شوند و زیر حدود ۲ متر خاک دفن و سپس آهک پاشی می‌شود.
    وی، در خصوص دفن زباله‌های عفونی، توضیح داد: ۲ شرکت در این خصوص برای دفن زباله‌های عفونی با همکاری مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند، که زباله‌های عفونی پرتودهی و اتوکلاو می‌شوند و پس از بی‌خطرسازی در ترانشه‌های مخصوص سایت دفن پسماند با نظارت مرکز بهداشت دفن می‌شوند.

    وی، در پاسخ به این سوال که آیا از فعالیت زباله‌گَردها در این روزها جلوگیری می‌شود؟ نیز گفت: شهرداری در حد توان خود در قالب گشت هایی، اقدام به جمع‌آوری این افراد می‌کند و بخصوص گشت‌های شبانه‌ای نیز به همین منظور دارد، ولی با توجه به اینکه بیشتر این افراد در شمار معتادان متجاهر هستند، نیروی انتظامی با همکاری دستگاه قضایی در قالب ماده ۱۶ از توان، جدیت و اختیارات بیشتری در برخورد با این افراد را دارند.

    به گفته وی، برخورد با این افراد با همکاری نیروی انتظامی، بهزیستی، دستگاه قضایی و فرمانداری در دستورکار قرار گرفته است و همچنین برای جلوگیری از ورود زباله‌گَردها به سایت دفن پسماند، تمام راه‌های ورودی اصلی و فرعی به این مکان مسدود شده است و زباله‌ها در کمترین زمان ممکن دفن  و روی آن‌ها با آهک پوشش داده می‌شود.
    سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد در رابطه با فعالیت انبارهای ضایعات برای خرید و فروش زباله‌های خانگی در ایام شیوع کرونا ویروس، گفت: فعالیت تمامی مراکز خرید و فروش زباله و ضایعات در شرایط فعلی ممنوع است.

    به گفته وی، فعالیت تمامی مراکز خرید و فروش زباله و ضایعات در شرایط فعلی در کلان شهرها ممنوع است و فهرست ۲۳ مرکز خرید و فروش ضایعات در شهرکرد تهیه و جهت انجام اقدامات لازم به فرمانداری ارسال شده است.

    به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

    شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

    منبع: ایرنا



    مطلب پیشنهادی

    پاک‌ترین کشورهای جهان در ۲۰۲۴ کدامند؟

    پاک‌ترین کشورهای جهان در ۲۰۲۴ کدامند؟

    دانمارک، انگلستان، فنلاند، مالت، سوئد، لوکزامبورگ، اسلوونی، اتریش، سوئیس و ایسلند پاک‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴ هستند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *