شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 10809
  • مسیر ناهموار تا «شهر دوستدار کودک»/شهرهای رقیب به شاخص نزدیکترند
    مسیر ناهموار تا «شهر دوستدار کودک»/شهرهای رقیب به شاخص نزدیکترند

    شهری برای کودکان

    شهر به همان اندازه که باید جایی برای رشد اقتصادی، توسعه عمرانی و پیشرفت فن‌آوری باشد و به همان اندازه که باید فضاهایی برای راحت خیال شهروندان داشته باشد، باید بستری برای بالیدن نسل‌های آینده و کودکان امروز داشته باشد. شهری که در آن سهم کودکان ادا نشود، موجودی است ناقص‌الخلقه که نمای آن کَریه و باطن آن نامبارک است؛ از این رو، “شهر دوستدار کودک” تنها یک اصطلاح یا عنوان نمایشی نیست، اطلاق این نام در واقع جواز ایجاد آرمان‌شهری است که مدیران آن به نقش کودکان در حفظ دستاوردهای پیشینیان و پیشرفت آینده اهمیت می‌دهند.

    سمنان، شهری در حاشیه کویر مرکزی ایران است که مسئولان آن در اندیشه دست یافتن به استانداردهای شهر دوستدار کودک هستند.

    نیازهای کودکان در کانون توجه مدیریت شهری

    سید محمد ناظم رضوی، شهردار سمنان در خصوص استانداردهای شهر دوستدار کودک، می‌گوید: شهر دوستدار کودک، شهری است که در آن تامین نیازهای کودکان در کانون توجه قرار دارد و مسئولان آن تلاش می‌کنند تا شهر در راستای مناسب‌سازی و بسترسازی کالبدی و اجتماعی برای فعالیت کودکان و رفع نیازهای آنان توسعه یابد تا همانند سایر شهروندان و منطبق با نیازهایشان در شهر زندگی کنند.

    او می‌افزاید: شهرداری سمنان با ایجاد اداره شهر دوستدار کودک ذیل معاونت معماری و شهرسازی و سایر سازمان‌ها، انجام مجموعه فعالیت‌های منسجم و هدفمندی را در جهت نیل به شاخص‌های شهر دوستدار کودک آغاز کرده است.

    شهردار سمنان تاکید می‌کند: پیرو جلسه کمیته ملی هماهنگی شهر دوستدار کودک که در سیزدهم خرداد ۹۹ در وزارت کشور و در چارچوب همکاری‌های مشترک این وزارتخانه با یونیسف برای اجرای ابتکار جهانی شهرهای دوستدار کودک در ایران برگزار شد، پس از بررسی نتایج ارزیابی شهرهای متقاضی پایلوت شهر دوستدار کودک، ۱۲ شهر بر اساس ارزیابی عملکردانتخاب شد که یکی از آنها سمنان بود.

    ناظم رضوی اظهار می‌کند: ساخت و نصب المان کودک در میادین و فضاهای شهری، برگزاری کارگاه‌های مجازی جهت آموزش و فرهنگ سازی نگهداری فضای سبز شهری به کودکان و نوجوانان با همکاری مهدهای کودک و مدارس، احداث پارک تخصصی کودک و نوجوان منطبق با استانداردهای مختصدکودکان، طراحی و احداث سرویس‌های بهداشتی ویژه کودکان معلول، طراحی و احداث اتاق مادر و کودک در فضاهای عمومی پرتردد مانند ترمینال، شهربازی و پارک‌ها از جمله مؤلفه‌های پیشنهادی مدیریت شهری جهت تحقق شهر دوستدار کودک است.

    او از انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک شهرداری سمنان با سایر دستگاه‌ها در این زمینه خبر می‌دهد و می‌گوید: از جمله این موارد می‌توان به انعقاد تفاهم نامه با سازمان بهزیستی برای ساماندهی و ایجاد مرکزی برای نگهداری کودکان خیابانی و امضای معاهده‌نامه با مرکز بهداشت و درمان شهرستان و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

    تلاش برای احقاق حقوق کودکان معلول

    شهردار سمنان با اشاره به بالا بودن آمار کودکان معلول در این شهر و ضرورت تأمین حقوق آنان، عنوان می‌کند: شهرداری سمنان در این زمینه اقدامات مهمی کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها، تعبیه امکانات برای استفاده ایمن و دسترس‌پذیر بودن فضاهای شهری برای آن‌هاست.

    به گفته ناظم‌رضوی مناسب سازی پارک‌ها و پیاده‌روهای سمنان با همکاری معاونت‌های فنی و امور زیربنایی و خدمات شهری، سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری در دستور کار قرار گرفته است.

    او با اشاره به راه‌اندازی اولین مزرعه کودک در باغ راه نی کیژه، ایجاد سامانه اینترنتی شهر دوستدار کودک و ایجاد کتابخانه تلفنی رنگین کمان در شهر سمنان، خاطرنشان می‌کند: پارک هوشمند کودک در سازه کروی، مرکز تخصصی کودک و خانواده کارن با رویکرد آموزش فلسفه برای کودکان در شهربازی سیمرغ از جمله دیگر مکان‌های اختصاص یافته برای کودکان این شهر اخلاق است.

    شهردار سمنان میزان اعتبار اختصاص یافته به طرح دوستدار کودک در سال جاری را معادل یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال عنوان می‌کند و می‌گوید: علاوه بر این هر یک از سازمان‌های شهرداری نیز بخشی از بودجه سالانه خود را به فعالیت‌های ویژه شهر دوستدار کودک اختصاص می‌دهند.

    شهردار سمنان در خصوص برنامه‌های مدیریت این شهر در سال ۹۹ برای تحقق اهداف شهر دوستدار کودک، اظهار می‌کند: احداث کافه کتاب بوستان آبشار، راه اندازی اولین مزرعه کودک، بروزرسانی محتوای سامانه اینترنتی دوستدار کودک، بهسازی تعدادی از پارک‌های سطح شهر از جمله پارک کودک و پارک آبشار، تهیه اطلس کودکان شهر و احداث پارک تخصصی کودک و نوجوان از جمله این برنامه‌هاست.

    به گفته ناظم‌رضوی مدیریت شهری سمنان قصد دارد در سال ۹۹ طرح‌های احداث اتاق مادر و کودک در فضاهای عمومی شهری، فراخوان ایجاد المان‌های شهری در راستای شهر دوستدار کودک شامل دیوارنگاره، آبخوری، ایستگاه اتوبوس و نیمکت، احداث و تجهیز مرکز بازی‌های کامپیوتری و آموزش علوم به کودکان و نوجوانان، اجرای طرح نقاشی دیواری در سطح شهر و دیوارنگاره‌های فرهنگی و هنری ویژه کودک، اختصاص یکی از خانه‌های قدیمی مرمت شده به عنوان خانه عروسک‌ها یا اسباب بازی و احداث رصدخانه در پارک کوهستان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برگزار کرده و بازار فروش محصولات کودکان را یک روز در هفته در محوطه فرهنگسرای امید خانواده شهرداری دایر کند.

    سمانه محمدیان، رئیس شهر دوستدار کودک شهرداری سمنان نیز در خصوص فواید اجرای الگوهای شهر دوستدار کودک، می‌گوید: کودکان آینده‌سازان جامعه و مهم‌ترین سرمایه اجتماعی کشور هستند، بنابراین باید اسباب تامین آرامش و تربیت مناسب آنان فراهم شود.

    او تاکید می‌کند: در این زمینه از جمله اقدامات که در دستور کار شهرداری سمنان قرار گرفته است می‌توان به آماده سازی شهر برای مشارکت کودکان در طرح‌های مرتبط با این گروه سنی، برگزاری جشنواره‌های مختلف برای آنان، آماده کردن شهر متناسب با نیازهای آنان و ایجاد فضای سبز همسو با علاقه کودکان اشاره کرد.

    تقدیر یونسیف از شهر دوستدار کودک

    اظهارات شهردار سمنان در حالی مطرح می‌شود که عباس آل‌بویه، نایب رئیس شورای اسلامی این شهر و رئیس شورای اسلامی استان سمنان با اشاره به جمعیت جوان شهر مرکز این استان، می‌گوید: سمنان شهر اخلاق است و بیشتر جمعیت آن را رده سنی کودک، نوجوان و جوان تشکیل می‌دهد و به همین دلیل و برای ایجاد فرصت مناسب جهت خدمات رسانی و پرورش اجتماعی خوب این رده سنی به عنوان شهر دوستدار کودک نامگذاری شد که امیدواریم بتوانیم نقشی در تأمین نیازهای اولیه کودکان، نوجوان و جوانان داشته باشیم.

    او با بیان اینکه کودکان و نوجوانان پیوند دهنده نسل گذشته و آینده هستند و برای رشد و پرورش آن‌ها باید زیرساخت‌ها فراهم شود، تاکید می‌کند: باید زمینه رشد جسمی، فکری و روحی کودکان فراهم شود و بستر تربیت اجتماعی آنان ایجاد شود.

    رئیس شورای اسلامی شهر سمنان با اشاره به تقدیر یونیسف از خدمات شهرداری این شهر به دلیل ایجاد زیرساخت‌های مناسب و برنامه‌های پیشنهادی و اقدامات شده در این زمینه، اظهار می‌کند: توجه و تقدیر یونیسف به دلیل آن بوده که تمام سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری سمنان و دستگاه‌های متولی تلاش کرده‌اند از لحاظ نرم‌افزاری کارهای نو و خوبی را برای کودکان انجام دهند.

    آل‌بویه با اشاره به طرح‌های عمرانی اجرا شده با هدف تحقق شعار شهر دوستدار کودک، می‌افزاید: در پارک‌ها و معابر و مکان‌های عمومی برای تردد و استفاده بهتر کودکان و افراد معلول مناسب سازی خوبی شده است.

    او با تاکید بر ضرورت به سر انجام رسیدن پروژه‌های نیمه تمام شهر دوستدار کودک در سمنان تا پایان سال ۹۹، تصریح می‌کند: شهرداری و شورای شهر سمنان تلاش می‌کنند تا با ایجاد شفافیت و نظم و انضباط در امور مالی در این امر مهم، آن را به سرانجام رسانند.

    پیوندی مبارک برای کودکان

    از سوی دیگر به گفته نرجس درخشنده، سرپرست اداره بهزیستی سمنان، این اداره با شهرداری سمنان برای تحقق اهداف شهر دوستدار کودک تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده و در حال حاضر مشارکت قابل توجهی جهت کاهش میزان کودک آزاری و همچنین بسترسازی مناسب به منظور حضور کودکان معلول در سطح شهر در حال انجام است.

    او ارتقای کیفی فضای شهر، ساماندهی کودکان کار و خیابانی و برنامه ریزی جهت ارتقای سلامت خانواده‌های کودکان کار و اتباع خارجی را از دیگر اهداف این مشارکت می‌داند و می‌افزاید: آموزش مهارت‌های زندگی به خانواده کودکان کار و کاهش سایر آسیب‌های اجتماعی در حوزه کودک و همچنین تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی کودکان در شهر سمنان جزو اصلی‌ترین برنامه‌های اداره بهزیستی و مدیریت شهری است.

    سرپرست اداره بهزیستی سمنان با بیان اینکه سازمان بهزیستی متولی ارائه آموزش پایه به کودکان زیر سن دبستان است، عنوان می‌کند: مهدهای کودک تحت نظارت این سازمان است و در این راستا از جمله همکاری انجام شده با اداره شهر دوستدار کودک شهرداری سمنان، ایجاد و افزایش فرصت پویایی و نشاط و آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش مسائل فرهنگی و مذهبی به کودکان بوده است.

    او اظهار می‌کند: سال گذشته در راستای تحقق بخشی از اهداف شهر دوستدار کودک برای ۶۰ کودک کلاس‌های تقویتی دایر شد و ۳۰ نفر از خانواده‌ها نیز از کلاس‌های هنری و توانمندسازی خانواده بهره‌مند شدند، ۳۳ نفر از کودکان بازمانده از تحصیل نیز از خدمات این مرکز در راستای امور مربوط به تحصیل استفاده کردند و ۵۰ کودک در کلاس شنا و فوتبال با همکاری شهرداری سمنان به مدت دو ماه آموزش دیدند.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    خیابان‌ها به‌عنوان فضاهایی پویا در شهرها درواقع استخوانبندی شهری را تشکیل می‌دهند براین اساس باید به گونه‌ای ایمن و بهینه طراحی شده و آسایش شهروندان را فراهم کنند. حال آنکه امروز در بیشتر شهرها به‌دلیل ادغام مدهای حمل‌و‌نقلی در خیابان‌ها امکان بهره‌برداری همگان‌ از این فضاهای عمومی به‌صورت ایمن فراهم نیست به طوری که امروز در بسیاری از خیابان‌های شهری شاهد مشکلاتی همچون تأخیر، ازدحام شدید، کمبود ظرفیت در معابر شهری و درنهایت عدم رضایت شهروندان هستیم که در این بین معابر شهری همدان به‌ویژه رینگ مرکزی آن از این قاعده مستثنی نیست. حال آنکه برای حل این مشکل موضوع پیاده‌راه‌سازی این 6 خیابان طبق قوانین بالادستی از سال‌ها قبل در دستور کار مدیریت شهر بوده یعنی پیاده‌راه‌سازی رینگ نخست شهر همدان ازجمله طرح‌هایی است که به‌منظور حل مشکلات ترافیکی و رونق گردشگری از سال ۸۴ مصوب شده و حتی در طرح تفصیلی سال 86 نیز به لزوم اجرای این طرح تأکید شده اما به‌دلایل مختلف عمل به اجرای آن نهایتاً بعد از 11 سال تأخیر در سال 95 با پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی و سپس میدان امام و خیابان اکباتان کلید خورد. پیاده‌راه‌سازی این خیابان‌ها علیرغم مزیت‌های فراوان مشکلات عدیده‌ای را در هر دو محور ایجاد کرد؛ برای مثال به‌دلیل نداشتن پیوست اجتماعی، فرهنگی و ترافیکی در پیاده‌راه بوعلی به‌دلیل استقرار مراکز پزشکی، شاهد به مضیقه افتادن بیماران به‌ویژه افراد کم‌توان بودیم و یا اینکه این پیاده‌راه خود به محوری مناسب برای تردد موتورسوران بدون اعمال هیچگونه محدودیتی بدل شده، البته بگذریم از سایر مشکلاتی که تحمیل بار ترافیکی این پیاده‌راه به سایر خیابان‌ها و معابر همجوار و کوچه و پس‌کوچه‌های شهر تحمیل کرد. درخصوص خیابان اکباتان نیز حرف برای گفتن در مورد عدم پیوست‌نگاری فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مسائل مترتب بر آن بسیار است اما بنا به مجال اندک تنها به یک وجه آن‌هم عدم توجه به بافت و کاربری‌های موجود در این خیابان اشاره می‌کنم که نهایتاً منجر به بازگشت ون به پیاده‌راه و درواقع هدررفت هزینه‌کرد چندمیلیاردی شد. اخیراً در مباحث مرتبط با حوزه شهرسازی یکی از روش‌هایی که جهت ارتقای کیفیت زندگی در شهر مطرح می‌شود، ساخت خیابان کامل جهت ارتقای وضعیت شبکه معابر است که طی چند هفته اخیر با مطرح شدن پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان بارها از زبان کارشناسان به‌عنوان طرح جایگزین پیاده‌راه‌سازی صرف شنیده‌ایم. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا درخصوص خیابان کامل و خصوصیات آن با دانش‌آموخته دکترای معماری از دانشگاه نیوکاسل انگلستان، معاون پیشین وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت‌‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید: محمدسعید ایزدی؛ با بیان اینکه اجرای خیابان ‌کامل را می‌توان یک رویکرد متأثر در حوزه شهرسازی قلمداد کرد، گفت: در چرایی مطرح شدن این رویکرد باید بگویم در دوره‌ای فرض بر این بود که خیابان باید در سیطره خودرو قرار گیرد و در آن‌ها حرف نخست را خودرو می‌زد. وی ادامه داد: از این دوره می‌توان به‌عنوان دوره متقدم یاد کرد که در آن شهرها اسیر تردد خودرو و حمل‌ونقل توسط آن‌ها بودند. وی با تأکید بر اینکه با آسیب‌زا بودن این رویکرد به‌تدریج توجه به حضور انسان در فضاهای شهری به‌ویژه خیابان‌ها و تغییر نقش آن‌ها به یک فضای اجتماعی در دوره‌های مختلف افزایش یافت تاحدی که پیشنهاد پیاده‌راه‌سازی و توجه صرف به پیاده‌محوری در دنیا مورد توجه قرار گرفت، اذعان کرد: این رویکرد نیز در حال حاضر در دنیا مورد نقد قرار گرفته و واژه «خیابان برای همه» جایگزین آن شد. این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه در خیابان برای همگان سهم قائل می‌شوند، اذعان کرد: در این معبر سواره، پیاده و گروه‌های جمعیتی با توجه به نقش‌های مختلف حضور دارند. ایزدی ادامه داد: آنچه امروز در دنیا از آن به‌عنوان خیابان کامل یاد می‌شود طرح کاملی است از سیاست اخیر؛ یعنی در خیابانی که برای همه است برای رسیدن به یک دسترسی امن، جذاب و راحت (پیاده، دوچرخه، خودرو، حمل‌و‌نقل عمومی)، می‌بایست زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد. وی با تأکید بر اینکه در این رویه توجه صرف به پیاده و سواره کنار گذاشته شده و دنبال‌کنندگان این رویکرد معتقدند از این طریق امنیت معابر ارتقاء یافته و در عین حال هزینه‌های حمل‌و‌نقل‌کاهش می‌یابد، اظهار کرد: از طرفی از این طرح به‌عنوان جایگزینی برای خودروهای شخصی یاد می‌کنند که قادر است بنا به زیرساخت‌هایی که در آن تعبیه می‌شود مردم را به پیاده‌روی دعوت کند. این کارشناس حوزه شهر با تأکید بر اینکه این رویکرد حس مکان را در کاربران شهری افزایش داده و منجر به افزایش ارزش املاک مجاور می‌شود، افزود: این در حالی است که در دو شکل افراطی سواره و پیاده‌محوری، کاربران و واحدهای صنفی اطراف این معابر به هر حال آسیب می‌دیدند. ایزدی ادامه داد: اما وقتی در ساعاتی از روز امکان باراندازی و تردد حمل‌و‌نقل عمومی و اضطراری وجود داشته باشد و افراد پیاده نیز با امنیت در معبر تردد کنند، همگان قادر خواهند بود از این سیاست برد-برد استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد همکاران بنده در دانشگاه بوعلی نیز از این سیاست برد- برد که می‌توان به‌عنوان رویکرد خیابان کامل از آن یاد کرد در ارائه پیشنهاد برای خیابان باباطاهر استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: درخصوص 6 خیابان منتهی به میدان امام حدود 30 سال است که پژوهش می‌کنم به طوری که حتی در زمان استانداری آقای خرم، به همراه آقای مهندس نصری و خانم مشایخ، راجع به تعیین تکلیف این 6 خیابان در طرح محور تاریخی_ فرهنگی همدان کار پژ وهشی ‌کرده و به‌دنبال راهکار بودیم، حتی اعتقاد استاندار وقت برای حل گره ترافیکی موجود در رینگ مرکزی، ایجاد روگذر و زیرگذر بود. وی با اشاره به اینکه امروز راه‌حل‌های جایگزین بسیار منطقی‌تری هست و فقط نکته‌ای که در ارائه این راه‌حل‌ها به آن توجه نمی‌شود تفاوتی است که به لحاظ بافت و کارکرد بین 6 خیابان وجود دارد یعنی فکر می‌کنم برای مثال هر راه حلی که برای خیابان اکباتان پیدا کردیم را می‌توانیم به چند خیابان بعدی نیز تسری دهیم گفت: نکته این است که گرچه این 6 خیابان همگی به رینگ نخست و میدان امام (ره) منتهی می‌شوند اما نقش‌ها و کارکردهای آن‌ها و حتی صنوف پیرامونی و استفاده‌کنندگان از این معابر باهم متفاوت است. این دانش‌آموخته دکتری مرمت شهری با اشاره به اینکه حتی مبدأ و مقصد این معابر نیز باهم متفاوت است، اذعان کرد: به همین دلیل ما نوعی تقسیم‌بندی را در پژوهش‌هایمان مد نظر قرار دادیم که منطبق با آن قرار شد اگر دو قطب اصلی محورهای فرهنگی و تاریخی همدان یعنی تپه هگمتانه و آرامگاه بوعلی‌سینا را از طریق پیاده‌راه‌سازی اکباتان و بوعلی به‌عنوان خیابان‌های راهبردی به یکدیگر وصل کرده و این معبر را یک محور ویژه قلمداد کرده و از چهار خیابان بعدی جدا کنیم؛ می‌توان برای سایر خیابان‌ها نیز دو به دو برنامه ارائه کرد. ایزدی با اشاره به اینکه این خیابان‌ها قابلیت این را دارند که به‌عنوان پشتیبان باهم کار کنند، تشریح کرد: یعنی خیابان‌های تختی و شهدا باهم و خیابان شریعتی و باباطاهر، البته درخصوص خیابان شریعتی باید گفت این معبر نسبت به باباطاهر ماهیت گردشگری بیشتری داشته و در عین حال خیابان باباطاهر دارای ماهیت خدماتی و پشتیبانی بیشتری است. وی با تأکید بر اینکه خیابان شهدا نیز دارای ماهیت پشتیبانی است، اذعان کرد: در این بین خیابان تختی نیز ماهیت دسترسی به محلات و افق بالادست خود را دارد. وی، افزود: با این وجود باید این معابر به‌صورت کمکی دو به دو برای تأمین بخشی از دسترسی سواره بافت مرکزی عمل‌ کنند یعنی‌ نمی‌توانیم سرتاسر این خیابان‌ها را پیاده‌راه کرده و حتی خیابان کامل درنظر بگیریم؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد درخصوص خیابان باباطاهر تا یک مقطعی یعنی تا کوچه اسکندری (انتهای زرگرها) می‌توان خیابان کامل را اجرا کرد. این مرمت‌گر شهر با تأکید بر اینکه این خیابان کامل را نباید به ادامه خیابان باباطاهر تعمیم داد، گفت: حتی برای مقطع عنوان‌شده یعنی از میدان تا انتهای بازار زرگرها که قابلیت پیاده‌محور کردن آن وجود دارد نیز باید دسترسی‌های خدماتی، پشتیبانی و اضطراری پیش‌بینی شود تا بتوانند از این عرصه حمایت کنند. ایزدی با بیان اینکه منطبق با سابقه پژوهشی که درخصوص مطالعه این خیابان‌ها دارم تأکید می‌کنم که ادامه ایجاد خیابان کامل در مقاطع بعدی این معبر منجر به متضرر شدن کسبه و در عین حال سایر کاربران خواهد شد، گفت: درواقع در خارج از مقطع عنوان‌شده ایجاد پیاده‌راه و حتی خیابان کامل، به نفع بافت و محیط اطراف خیابان باباطاهر نیست. مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد یک خیابان کامل با تأکید بر تحرک افراد، به جای خودروها از تحرک و جابه‌جایی پشتیبانی می‌کند و بدین ترتیب، با تعیین اولویت‌ شیوه‌های جابه‌جایی که تردد پیاده و دوچرخه در اولویت نخست هستند، تمام شیوه‌های حمل‌ونقل را به‌صورت اصولی و تعریف نقشه‌ای خاص درهم می‌آمیزد که این مهم خود از ایمن بودن معبر پشتیبانی می‌کند؛ البته چنانکه گفته شد این نخسه برد-برد شهری در مسیر حل معضل ترافیکی و حفاظت داشته‌های تاریخی می‌بایست منطبق با ظرفیت و کاربرد معبر و محور تعریف‌شده به اجرا درآید تا کمترین آسیب را به محیط پیرامونی وارد کرده و درنهایت منجر به رضایتمندی در کاربران ازجمله کسبه و شهروندان عادی شود.

    خیابان کامل سیاست برد-برد مدیریت شهری همدان

    دانش‌آموخته دکتری مرمت شهری درخصوص پیشنهاد مطرح برای خیابان باباطاهر و تبدیل آن به خیایان کامل گفت: اجرای این طرح به‌مثابه به‌کارگیری یک سیاست برد- برد است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *