پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۴۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 12212
  • حوزه راهداری باید از شکل تصدی گری خارج شود
    حوزه راهداری باید از شکل تصدی گری خارج شود

    حوزه راهداری باید از شکل تصدی گری خارج شود

    «محمد اسلامی» وزیر راه  و شهرسازی در نشست علنی سه شنبه مجلس در پاسخ به سوال نماینده ساری و میاندرود علی بابایی کارنامی گفت: بالغ بر ۲۰ هزار نفر در مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فعال هستند که ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروها شرکتی یا قراردادی محسوب می شوند که با حضور شبانه‌روزی در راه‌های کشور و به ویژه شرایط اقلیمی بارش کار سخت و طاقت‌فرسایی را تجربه می‌کنند. نیروها در مسیر بهره‌برداری ۳۰۰ هزار پل بزرگ و کوچک، ۳ هزار دستگاه تونل، ۲۲ هزار کیلومتر محافظ جاده‌ای و ۵ هزار کیلومتر روشنایی را به صورت مستمر نگهداری می‌کنند.

    او ادامه داد: شغل راهداری مشکلات سنگینی به دنبال دارد و باید جزء مشاغل حاکمیتی محسوب شود نه تصدی‌گری، چرا که بالغ بر ۹هزار دستگاه ماشین‌آلات برای نگهداری و بهسازی راه‌ها و جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این زمینه تخصص‌های گوناگون‌ و متنوع مورد نیاز است که بسیاری از نیروهای خبره در وزارتخانه به دلیل بازنشستگی دیگر حضور ندارند، بنابراین باید نیروهای جدید تخصصی جذب شوند تا شغل راهداری به شکل حاکمیتی تعریف و از شکل تصدی‌گری خارج شود.

    اسلامی گفت: با حاکمیتی شدن شغل راهداری امکان قرارداد مستقیم با سازمان راهداری وجود دارد، نمی‌توان کار راهداری را پیمان‌سپاری کرد، پیش از این چنین تجربه‌ای داشتیم که در نهایت منجر به فساد شد، با تغییر رویکرد از تصدی‌گری به حاکمیتی ظرفیت‌های بهسازی راه‌ها به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد. مجلس شرایطی فراهم کند تا نیروهای راهداری در قالب کار حاکمیتی مانند پلیس و اورژانس در فرآیند راه‌ها بتوانند به ارائه خدمات خود ادامه دهند.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل کشور و با توجه به تغییرات ساختاری بعد از ادغام وزارت راه و شهرسازی نیاز داریم نیروهای استخدامی که دارای مهارت‌های متنوع هستند استخدام و نسبت به مسئولیت شبانه روزی اقدام کنند.یک بار در هیأت دولت عقد قرارداد مستقیم با نیروهای راهداری تصویب شده بود اما در هیأت تطبیق مصوبات این مصوبه ملغی شد از این رو نیاز داریم از طریق ماده واحده‌ای بتوانیم از مجلس مجوز بگیریم تا فرآیند جذب نیروی انسانی و گزینش افراد دارای مهارت و دانش فراهم شود.

    اسلامی مطرح کرد: با بیان اینکه بالغ بر ۹ هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری در هزار واحد راهداری در سراسر کشور وجود دارند، گفت: با کمبود جدی ماشین‌آلات اختصاصی برای نگهداری و بهسازی راه‌های کشور مواجه هستیم که نیاز داریم با حمایت مجلس راهداری‌های کشور تجهیز شود، چرا که ۶۰ درصد ماشین‌آلات راهداری فرسوده یا عمری بالای ۲۰ سال دارند که باید جایگزین شوند.با شرکت هپکو قراردادی منعقد شد تا بتوانیم ماشین آلات تولید داخل خریداری کنیم اما به دلایل گوناگون این اتفاق نیفتاد.

    اسلامی افزود: باید ساماندهی، تعیین تکلیف نیروهای انسانی و تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات راهسازی رقم بخورد، باید یک بار برای همیشه وضعیت نگهداری از راه‌ها ساماندهی شود تا از شرایط ناهمگون رها شویم.

     



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *