جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۱۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 17046
  • راه اندازی سامانه جامع " خدمات مهندسان شهرساز " و بهره برداری از خدمات مهندسی شهرسازی در استان تهران
    راه اندازی سامانه جامع " خدمات مهندسان شهرساز " و بهره برداری از خدمات مهندسی شهرسازی در استان تهران

    راه اندازی سامانه جامع ” خدمات مهندسان شهرساز ” و بهره برداری از خدمات مهندسی شهرسازی در استان تهران

    در راستای راه اندازی سامانه جامع ” خدمات مهندسان شهرساز ” و بهره برداری از خدمات مهندسی شهرسازی در استان تهران برزن نیوز  گفتگویی با سرکار خانم دکتر الهام امینی ، عضو هیات مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در رشته شهرسازی داشتی تا باهدف و سازوکار اجرایی این سامانه بیشتر آشنا شویم.

    برزن نیوز:  خانم دکتر امینی در مورد شکل گیری “سامانه خدمات مهندسان شهرساز”  توضیح بدهید

    _ واحد شهرسازی سازمان از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ در راستای اجرای بخشنامه ۵۶۳۲۶/۴/۹۲ مورخ ۲۸/۱۰/۱۳۹۲ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران، موضوع اجرای مقررات ملی بندهای ۴-۷ فصل دوم، بند ۱۸-۱-۳ فصل پنجم ،  بند ۱۹-۱-۴ فصل ششم مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و طی مکاتبات رسمی با ریاست سازمان و برگزاری جلسات کارشناسی با ریاست کمیسیون دفاتر نمایندگی، مدیر واحد فناوری اطلاعات سازمان و شرکت مجری طرح،  اقدام به برنامه ریزی، طرح ریزی و راه اندازی سامانه هوشمند خدمات مهندسان شهرساز نمود.

    برزن نیوز: هدف از تشکیل این سامانه چه می باشد؟

    این سامانه با اهدافی چون عدالت محوری، شفافیت، کارآمدی، تامین منافع اعضای سازمان، اعتماد سازی، احقاق همه جانبه حقوق شهروندی و هوشمند سازی  برنامه ریزی و شکل گرفت. در کنار این موارد با توسعه سامانه یکپارچه الکترونیک سازمان، تسهیل و تسریع در انجام امور متقاضیان، نظارت موثر، ایجاد شفافیت مالی و دریافتی های سازمان از باب ارائه خدمات، پیاده سازی خواهد شد.

    برزن نیوز:افراد به چه صورت به این سامانه دسترسی دارند:

    سامانه “خدمات مهندسان شهرساز” به آدرس   www.shahrsazan.tceo.ir (سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، قسمت خدمات الکترونیک) طراحی و راه اندازی شده است و با هماهنگی به عمل آمده با کمیسیون امور دفاتر نمایندگی سازمان، از آبان ماه سال جاری در کلیه دفاتر نمایندگی به صورت هوشمند و بدون اعمال سلیقه قابل دسترس می باشد.

    برزن نیوز: در مورد فرآیند انجام کار سامانه  بیشتر توضیح می دهید:

    فرآیند انجام کار در سامانه مذکور بدین صورت است که در گام اول، کارفرما، به منظور دریافت خدمات فعال مهندسی شهرسازی (طرح های تفکیک اراضی شهری و روستایی، طرح های برنامه ریزی انطباق کاربری اراضی شهری و روستایی شامل تغییر کاربری، افزایش تراکم، توده گذاری و …)، به سامانه مراجعه و اطلاعات ملک خود را ثبت می نمایند. واحد شهرسازی  (مستقر در دفتر مرکزی سازمان) تقاضای دریافت خدمات را تایید و سپس حق الزحمه پروژه مشخص و از طریق ارسال پیامک به کارفرما اطلاع رسانی می گردد. مالک پس از پرداخت حق الزحمه به حساب سازمان، به سامانه مراجعه و مهندس شهرساز مورد نظر خود را انتخاب و در این گام برای مهندس شهرساز، ۴۸ ساعت زمان در نظر گرفته شده است تا انجام خدمات مذکور را تایید و پذیرش نماید. مهندس شهرساز پس از تایید و پذیرش کار ، فرم تعهد را تکمیل و گزارش کارشناسی- تخصصی مربوطه را حداکثر ۱۵ روز در سامانه بارگذاری می نماید. واحد شهرسازی گزارش را بررسی و در نهایت پس از تایید گزارش، کار وارد مرحله اخذ تاییدیه ریاست سازمان و سپس آماده ارسال برای ریاست کمیسیون ماده ۵ استان شده و فرآیند انجام کار به پایان می رسد.

    برزن نیوز: اگر سخن دیگری در باره این سامانه دارید، در پایان بفرمایید:

    واحد شهرسازی سازمان از زمان آغاز به کار دوره نهم هیأت مدیره امید آن دارد زمینه توزیع عادلانه فرصت های شغلی که اصلی ترین هدف استفاده از سامانه خدمات مهندسان شهرساز است را اجرایی نموده و علاوه بر صیانت از حقوق مهندسان شهرساز، از تضییع حقوق شهروندان نیزجلوگیری به عمل آورد.

    لازم به ذکر است گردشکار تنسیق خدمات مهندسی شهرسازی، کنترل صلاحیت و ظرفیت، محاسبه تعرفه، آخرین بخشنامه ها و اطلاعیه های مرتبط در سامانه تعبیه شده است.

    در نظر است کلیه اقدامات هوشمند و بدون مداخله انسانی و دریافت سیستمی نظریات کارشناسی مهندسان شهرسازی انجام و امکان طراحی و نظارت و ارزیابی پروژه ها بر مبنای رشته تخصصی انجام گیرد. تسریع در فرآیند رسیدگی به درخواست های کارشناسی، افزایش نظارت پذیری، کنترل و دقت در اجرای فرآیندها، حذف کامل استفاده از کاغذ، کاهش چشمگیر مراجعات حضوری مخاطبان خدمات و اعضای محترم و افزایش سرعت در ارائه خدمات به شهروندان و مخاطبان از مزایای دیگر سامانه هوشمند خدمات مهندسان شهرساز است.

    شایان ذکر است خانواده بزرگ شهرسازی استان تهران با شعار تخصص گرایی، عدالت عمومی و شفافیت سازی با بیش از ۱۰۰۰ نفر کارشناس متعهد و متخصص در سراسر استان، در تحقق هوشمندسازی فعالیت ها و خدمات در همکاری با ارگان های ذی­ربط همواره مشغول خدمات رسانی به عموم شهروندان استان تهران و اعضای محترم سازمان بوده و به شماره ۴۲۷۰۷۴۳۰-۰۲۱ پاسخ به هرگونه سوال در این ارتباط هستند.

    خبرنگار: مصطفی محمودی



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *