سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۲۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 17051
  • آماده شدن طرح کمیسیون عمران برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی
    عملکرد وزارت راه و شهرسازی در صدور مجوز‌ها چگونه بوده است؟

    عملکرد وزارت راه و شهرسازی در صدور مجوز‌ها چگونه بوده است؟

    بنا بر اعلام هیئت مقررات زدایی کسب و کار، وزارت راه و شهرسازی با وجود پایان مهلت قانونی همچنان شروط ۹ مجوز را در درگاه ملی مجوز‌ها بارگذاری نکرده است.

    در این خصوص برخی از افراد متقاضی این مجوز‌ها نکاتی را بیان کرده اند.

    یکی از متقاضیان مجوز باربری آنلاین گفت: مجوز باربری آنلاین جزو مجوز‌های طلایی بود که افراد خاصی حتما باید در خصوص آن نظر می‌دادند. البته برخی از دستگاه‌ها همچنان با رویه‌های داخلی این مجوز‌ها را صادر می‌کنند.

    یکی دیگر از متقاضیان مجوز باربری آنلاین می‌گوید: واقعا در این زمینه سلیقه‌ای برخورد می‌شود اصلا یک نفر مسئول رسیدگی به کل پرونده‌های راه و شهرسازی است مگر چنین چیزی وجود دارد؟

    طبق آمار‌های ارائه شده هیئت مقررات زدایی کسب و کار، دستگاه‌هایی هستند که تاکنون برخی از مجوز‌های خود را به درگاه ملی مجوز‌ها ارائه نکرده اند.

    در همین زمینه رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد موردی را مطرح کرد.

    آقای امیر سیاح گفت: وزارت راه و شهرسازی ۹ مجوز خود را در سامانه بارگذاری نکرده است.

    کدام مجوز های وزارت راه و شهرسازی به درگاه ملی مجوز ها ارائه نشده است؟

    مجوز‌های ارائه نشده وزارت راه و شهرسازی به درگاه ملی مجوز‌ها عبارت از مجوز‌های عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهر و دهکده لجستیک، باربری آنلاین، شرکت حمل و نقل فوق سنگین و ترافیکی خاص، مرکز اسقاط و بازیافت وسایل نقلیه فرسوده، شرکت حمل و نقل فرآورده‌های نفتی، شرکت خود اتکایی راهداری، پلت فرم جابجایی مسافر بین شهری و شرکت امداد خودرو برون شهری است.

    البته معاون دفتر فناوری و ارتباطات سازمان راهداری وزارت راه و شهرسازی این عنوان مجوز‌ها را مطابق با قانون نمی‌داند.

    آقای هومن بزازان گفت: این مجوز‌ها عناوینی هستند که به صورت قانونی تعریف نشده اند به طور مثال  مجوز‌های جداگانه‌ای برای شرکت حمل و نقل صادر نمی‌شود.

    اما رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد می‌گوید وزارت راه مجوز‌هایی را با این عناوین صادر کرده است.

    آقای امیر سیاح گفت: عناوین مختلف شرکت‌های حمل و نقل که در سال‌های گذشته سازمان راهداری مجوز آن‌ها را صادر کرده است اکنون راهداری نمی‌تواند آن‌ها را قبول نداشته باشد.به طور مثال اخذ بارنامه برای باربری‌های آنلاین مشکل متقاضیان این حوزه است.

    یکی از متقاضیان مجوز بارنامه می‌گوید: از سال ۹۶ پیگیر بودیم که بتوانیم مجوز صدور بارنامه را از سازمان راهداری اخذ کنیم، ولی تاکنون متاسفانه موفق نشده ایم.

    در همین خصوص معاون دفتر فناوری و ارتباطات سازمان راهداری وزارت راه و شهرسازی نکته‌ای را بیان کرد.

    آقای بزازان گفت: چیزی به نام باربری آنلاین در سامانه‌ها از آن تعریفی نداریم به طور کلی یک کد است که بعد از این که بابرنامه صادر می‌شود شرکت‌های حمل و نقل موظف هستند از ما دریافت کنند تا بر سند همکاری تاییدی باشد.

    در حالی که متولی اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار مجوز باربری آنلاین را نه یک کد رهگیری بلکه مجوز کسب و کار می‌داند.

    در همین خصوص آقای امیر سیاح گفت: باید مجوز باربری آنلاین را راهداری صادر کند البته اگر تعلل بیش از این رخ دهد درگاه ملی مجوز‌ها بر اساس قانون عمل خواهد کرد.

    در نهایت این را باید گفت که اگر وزارت راه و شهرسازی یا هر دستگاهی به قانون صدور مجوز‌های کسب و کار و مجموعه آن پایبند نباشد بنا بر وعده وزیر اقتصاد مجوز‌های معطل مانده از طریق درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار صادر می‌شوند.

    آقای احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: از ابتدای دی ماه اولین صدور مجوز‌های جایگزین توسط خود درگاه ملی صورت خواهد گرفت.

    اما در کل عملکرد وزارت راه و شهرسازی در صدور مجوزهای کسب و کار چگونه بوده است؟

    ۳۳۲۶۷ درخواست مجوز به وزارت راه ارسال شده است

    بر اساس آخرین وضعیت منتشر شده از صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوز‌ها، از ابتدای امسال تا تاریخ ۱۱ آذر ۳۳۲۶۷ درخواست مجوز به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است.

    از مجموع مجوز‌های درخواست شده از وزارت راه و شهرسازی ۱۲۸۲۵ مجوز تایید و صادر شده، ۶۵۱۰ مورد قابل تایید نبوده است. همچنین ۸۷۳ درخواست در فرآیند صدور قرار دارد، ۱۱۳۱۸ درخواست دیگر در حال بررسی اولیه است و ۷۷۴۰ مجوز نیز تاخیر در فرآیند بررسی را به ثبت رسانده است.

    بر این اساس وزارت راه در میان ۲۲ دستگاه پایش شده، رتبه ۱۴ دستگاه‌ها در صدور مجوز را به خود اختصاص داده است.

    به گفته کارشناسان قانون تسهیل صدور مجوز‌ها به دنبال رفع موانع اداری زائد از سر راه متقاضیان کسب و کار و سهولت در صدور مجوز‌های مورد نیاز آن‌ها است. موانعی که گاهی دستگاه‌ها با مقاومت‌های خود تمایلی به رفع آن ندارند مقاومت های که به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده است.

    باشگاه خبرنگاران جوان



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *