پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۳۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 14602
  • یادداشت سوم : پیشنهاد تشکیل انجمن صنفی کارکنان شرکت های مهندسان مشاور
    گفتگویی پیرامون کارزار درخواست رسیدگی به وضعیت کارکنان و شرکت های مهدسان مشاور

    گفتگویی پیرامون کارزار درخواست رسیدگی به وضعیت کارکنان و شرکت های مهندسان مشاور

    برزن نیوز: با آغاز به کار کارزار درخواست از سازمان برنامه و بودجه کشور برای رسیدگی به وضعیت کارکنان و شرکت های مهندسان مشاور بخش خصوصی سوالاتی پیرامون این کارزار شکل گرفت که گزارشگر برزن نیوز به بررسی بیشتر این کارزار پرداخته است.

    از روز بیستم دی ماه ۱۴۰۰ در سایت کارزار درخواستی از سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر شده است برای رسیدگی به وضعیت شرکت های مهندسان مشاور و کارکنان. به همین بهانه با یکی از نویسنده های این کارزار مصاحبه ای ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید:

    لطفاً درمورد ایده اولیه و چگونگی شروع این کارزار توضیح دهید.

    شرکت های مهندسان مشاور شاید بیشتر از یک دهه است که به اشکال و دلایل مختلف دچار مشکلاتی هستند که طبیعتاً گریبان کارکنان این شرکت ها را هم گرفته. ما که خودمان از کارکنان همین شرکت ها هستیم و مشکلات را به طور کامل و از نزدیک لمس کرده بودیم، از مدتها پیش در مورد چرایی و چگونگی این مشکلات و راه حل های ممکن باهم صحبت می کردیم. تقریباً ده روز پیش بود که ایده راه اندازی کارزار به ذهنمان رسید و بر اساس گفت و گوهای قبلی متنی تنظیم کردیم. با تعدادی از همکاران هم مطرح کردیم که استقبال آنها هم مشوق ما شد.

    هدف این کارزار چیست؟

    در ابتدا سعی کردیم مشکلات کارکنان شرکت ها را از مسایل خود شرکت ها جدا کنیم و بیشتر مشکلات کارکنان را مطرح کنیم. به هرحال طی یک دهه اخیر معیشت کارکنان شرکت های مشاور که از گذشته با سختی مواجه بوده، با بحرانی جدی تر روبرو شده. بسیاری از این کارکنان حقوق معوقه ۳، ۶ یا بعضاً ۱۰-۱۲ ماهه را تجربه کرده اند. تعداد زیادی از نیروهای فنی شرکت ها طی این مدت به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند، بسیاری تغییر شغل داده یا بیکار شده اند. آنهایی هم که هنوز تاب ماندن بر سر کارشان را آورده اند، به شدت ناراضی هستند. ادامه این وضعیت دیگر امکان پذیر نیست. همین تعدادی که باقی مانده اند هیچ آینده روشنی با توجه به وضعیت موجود نخواهند داشت.

    ولی عنوان کارزار به شرکت های مهندسان مشاور اشاره دارد!

    اول این را بگویم که عنوانی که ما انتخاب کرده بودیم، دقیقاً «درخواست از سازمان برنامه و بودجه کشور برای رسیدگی به وضعیت کارکنان و شرکت های مهندسان مشاور بخش خصوصی» بود اما متاسفانه ویراستارهای سایت کارزار دچار سوتفاهمی در نام «شرکت های مهندسان مشاور» شدند و با این فکر که واژه مهندسان در ترکیب مهندسان مشاور اشاره به کارکنان شرکت ها دارد، ظاهراً با هدف کوتاه تر کردن عنوان کارزار، واژه کارکنان را حذف کرده اند. درمورد این مسئله با پشتیبانی سایت درحال هماهنگی هستیم تا درصورت امکان اصلاح شود.

    برگردیم به موضوع کارزار. وقتی شروع به نوشتن متن کردیم، دیدیم مشکلات کارکنان و شرکت های مشاور بسیار در هم تنیده است. درواقع بخشی از مشکلات ناشی از روابط کارگر و کارفرماست که قاعدتاً ربطی به سازمان برنامه و بودجه ندارد. البته این سازمان احتمالاً با تدابیری در جریان احراز صلاحیت مشاوران می تواند در این زمینه ایفای نقش کند. در متن هم بخشی از تاکید ما بر اجرای کامل مولفه های نظام اجرایی و فنی مربوط به همین موضوع است که درصورت به نتیجه رسیدن کارزار، حتماً پیگیری خواهد شد. اما بخش هایی که به سازمان برنامه مربوط است عمدتاً مشکلات مشترک شرکت ها و کارکنانشان است.

    به هر حال نتیجه این شد که از طرف شرکتها و کارکنانشان به طور مشترک بنویسیم و به این ترتیب مشکلات هر دو را مطرح کنیم. چون مثلاً وقتی شرکتی مدتها از کارفرما دریافتی نداشته باشد و مجبور باشد هر ماه بیمه و مالیات کلیه کارکنان و پروژه ها را پرداخت نماید قاعدتاً جایی برای پرداخت به کارکنان باقی نخواهد ماند و به همین ترتیب مشکلات رابطه کارفرما با شرکتهای مشاور به کارکنان آنها منتقل میشود. جدای از این، یکی از مهمترین مشکلات کارکنان، همین بلاتکلیفی پروژه ها و کارهای تکراری و بدون توجیه منطقی است که از سوی کارفرما درخواست میشود که کارکنان شرکت های مشاور، نمی‌توانند نسبت به این مسائل هم بی توجه باشند و فشار مضاعفی از این ناحیه بر آنها وارد می‌آید. در نظر بگیرید که ماه ها حقوق دریافت نکردید و زندگی عادی شما دچار مشکل شده، کارفرما هم از شما درخواست های بی منطقی دارد که بارها تکرار شده و به دلایل فنی قابل انجام نیست! میزان فشار به نیروهای فنی و مهندسی که در شرکت ها هستند از این ناحیه هم کم نیست. به خصوص که این جا بین ترجیح منافع شخصی خودشان و خروج از فعالیت بی ثمر فنی، با در نظر گرفتن منافع جامعه و به نتیجه رساندن پروژه ها (به قیمت ضرر خودشان و از دست دادن فرصت های بهتر کاری) دچار تناقض می شوند!

    بخشی از مشکلاتی که در این متن مطرح شده آن چنان برای خواننده روشن نیست

    سایت کارزار برای انتشار متن کارزار محدودیت‌هایی دارد که به طور مثال تعداد پاراگراف ها بیشتر از ۳ یا ۴ پاراگراف و ترجیحاً متن از یک صفحه بیشتر نباشد. به همین علت و به خصوص وقتی که ما خواستیم هم مشکلات مشاوران را بگوییم، هم علتش را بیان کنیم، هم مشکلات ناشی از آن را برای کارمندان و کارکنان مطرح کنیم و در نهایت  پیشنهادهایی هم ارائه بکنیم، نتیجه این شد که همه چیز به طور خیلی خلاصه و خیلی موجز باید بیان می شد. به این علت تا حدودی می‌پذیریم که بعضی از عنوان ها و بعضی از جملات خیلی روشن نیستند، اما در کل فکر می‌کنیم به خلاصه ترین شکل ممکن موضوع را مطرح کردیم و پیشنهادهای خودمان را هم ارائه کردیم. قاعدتاً وقتی که به مرحله رسیدگی و بررسی موضوع برسیم از نظر همه همکاران و مشاوران که علاقه داشته باشند در این فرآیند به ما کمک بکنند استفاده خواهیم کرد و موضوع را به طور مشروح و کامل به سازمان برنامه بودجه ارائه خواهیم کرد. همه این ها مشروط به موفقیت کارزار در جمع آوری امضا به تعداد مناسب است تا بتوان براساس آن، درخواست را به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرد.

    تقریباً یک روز از شروع کارزار گذشته موفقیت آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

    خیلی بهتر از آن چیزی که فکر می کردیم اتفاق افتاد. ارزیابی اولیه ما این بود که مدتی طول می کشد تا شروع کارزار به اطلاع همکاران برسد و امضاها جمع آوری بشود. اما در روز اول نزدیک به ۵۰۰ امضا جمع آوری شد که این در نوع خودش و با توجه به اینکه هیچ هماهنگی قبلی برای این امر نشده بود خیلی قابل توجه است. البته ما انتظار داشتیم که از سوی شرکت‌های مشاور و بزرگانی که در این زمینه فعال هستند و ما به نحوی به آنها اطلاع رسانی کرده بودیم و نظرات آنها را هم خواسته بودیم، حمایت بیشتری انجام می‌شد و امضای بیشتری از آنها دریافت می‌ کردیم! اما در مقابل از تعدادی از کارشناسان نهادهای کارفرمایی هم امضا دریافت کردیم که بسیار جالب بود. یک نکته مهم دیگر برای جمع آوری امضا این بود که متوجه شدیم برخی از کارکنان شرکت های مشاور امید چندانی برای ایجاد تحول نمی دیدند و بعضاً با توجه به سابقه‌ای که از برخوردهای نامناسب قبلی شرکت های مشاور با کارکنان در ذهنشان بود، حتی امتناع می‌کردند از امضای کارزار! این حتی فراتر از مشکلات معیشتی موجود بود و نشان می دهد که شرکت های مشاور برای حل مشکلاتشان به چیزی فراتر از تغییرات در پروژه ها و دریافتی هایشان از کارفرما نیاز دارند. تغییر رویکرد شرکت ها و جلب نظر کارکنان برای ادامه فعالیت این شرکت ها از اهمیت خاصی برخوردار است که مدیران این شرکت ها نباید از آن غافل شوند. وقتی یک مجموعه از جلب حمایت کارکنان برای دریافت حقوق خودش ناتوان باشد مطمئناً در کارش نواقصی وجود دارد که باید به فکر حل آنها بود. امیدواریم این کارزار شروعی هم باشد برای تغییرات اساسی تر در خود مشاوران و توجه بیشتر آنها به کارکنانشان.

    در انتها اگر توضیح تکمیلی دارید بفرمایید.

    لازم است همین جا از کسانی که تاکنون این کارزار را امضا کرده‌اند تشکر کنیم و از سایر همکاران و دوستان دعوت کنیم که کارزار را امضا کنند. ما در حد وسع خودمان تلاشمان را برای اثربخشی هر چند کوچک و محدود انجام می دهیم و امیدواریم که با کمک همکاران اثربخشی این اقدامات بیشتر شود.

    لینک شرکت در کارزار



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *