شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴:۴۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 5393
  • انجمن خیرین حفاظتگر میراث فرهنگی و لزوم توجه خیرین
    انجمن خیرین حفاظتگر میراث فرهنگی و لزوم توجه خیرین

    انجمن خیرین حفاظتگر میراث فرهنگی و لزوم توجه خیرین

    برزن نیوز: ایران زمین از اولین مراکز شکل گیری تمدن بشری و مدنیت اجتماعی انسان بوده است و تمدن را به ازای تاریخ بشری نمایندگی نموده است. هریک از پادشاهان و حکام تاریخی و خوانین محلی در مدت زندگانی شان آثار مختلفی در زمینه های شهرسازی، معماری، هنرهای وابسته و همچنین درسایر زمینه های هنری، چون شعر، خط وکتابت، موسیقی و طرب، تزئینات البسه، ظروف و به طورکلی، مجموعه ای نفیس ازمیراث ملموس و ناملموس بشری را ازخود به جای نهاده اند،که امروزآن را درکلیت”میراث فرهنگی ایران”می دانیم.

    با توجه به تعدد کمی وکیفی این آثار که در نقاط دور و نزدیک و در داخل و خارج ایران قرارگرفته، باید یک وزارتخانه به وسعت بسیار بزرگ برنگهداری، حفاظت این آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند مبادرت داشته باشد، درحالی که اکنون سازمانی کوچک و کم توان به نگهداشت این میراث، مشغولیتی نسبی دارد. درحالی که در بسیاری ازکشورهای حتی کوچک وکم سابقه جهان، شاهد فعالیت وزارتخانه ای مجزا تحت عناوینی چون”وزارت گردشگری و میراث تاریخی”و یا”وزارت توریسم”هستیم که به صورت تخصصی به حفاظت از میراث فرهنگی، تاریخی وکسب درآمد ملی ازطریق جذب توریست مشغول اند و از محل تامین و جذب گردشگران اقتصادی پایدار و سبز دارند.

    بنابر تعدد بسیار بالای میراث فرهنگی کشورمان امروز شاهد عدم کنترل دقیق، کاهش سطح کیفیت حفاظت از میراث و همچنین حفاری های غیرمجاز با هدف سرقت منابع تاریخی کشورمان توسط سودجویان داخلی وخارجی و سرقت آثار و اشیای تاریخی و انتقال این میراث به کشورهای دیگر و نمایش این آثار در حراجی ها هستیم. درحالی که می توان با تمرکز بر میراث فرهنگی و توجه به لزوم حفاظ و مرمت آنان زمینه های جذب گردشگران بسیار برای دیدار از این جاذبه ها را در داخل کشور عزیزمان مهیا کنیم. فارغ از ایرادگیری به دستگاه دولتی و حاکمیتی نسبت به بی توجهی به این میراث ارزشمند، بر عهده سمن ها (سازمان های مردم نهاد غیردولتی) است تا با مطالعه و با همکاری سازمان میراث فرهنگی وگردشگری و با یاری رسانی، ضمن مطالبه خواست هایشان در این زمینه، سهمی هر چند کوچک در این زمینه داشته باشند، زیرا وضعیت به حدی نگران کننده و بحرانی است که می شود برای همیشه از داشتن این میراث ارزشمند محروم شویم. روزی نیست که یکی از آثار ارزشمند معماری گذشته کشورمان زیر باد، برف، باران و زلزله های گاه و بیگاه تخریب نشوند. روزی نیست که حتی آثار ارزشمند معماری معاصر شهرهای کشورمان دست خوش بازی های برخی مالکین بی علاقه و سودجوایان نشود و به محاق نابودی نروند.

    آلات موسیقی، دستگاه ها و الحان موسیقایی کشورمان یکایک درحال تصاحب توسط کشورهایی نو ظهور درهمسایگی و دور دست اند و البته برای این سرقت های فرهنگی از چند سال قبلتر، برنامه ریزی های جدی صورت گرفته بود است. لباس های محلی، بازی های محلی، خوراک و فرهنگ های محلی درگوشه وکنارکشورمان، تحت هجوم فرهنگ های تازه ظهور ناچسبنده و تمرکزگرایی سیاسی یکایک به فراموشی می روند. درتمام عرصه های مختلف فرهنگی شاهد هجوم خاموش پدیده”یغما رفتگی”و”خود فراموشی”هستیم.

    حال وظیفه ما ایرانیان چست؟ ما، هموطنان و سمن های ما چه توانی دارند؟!

    بسیاری از هموطنان هستند که در مجامعی مانند”جامعه خیرین مدرسه ساز” و “جامعه خیرین نظام سلامت” و “مجمع خیرین بیمارستان ساز” فعالیت های خیر دارند و منشاء خدمات ارزشمندی چون؛ ساخت مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها و سایرخدمات اجتماعی بوده اند و البته ضمن ارضای درونی و آرامش روحی، نسبت به خواستگاه های ملی و معنوی خودشان نیز ابراز تعهد کرده اند. میزان بسیار بالای نذورات و امور خیر هموطنان درکشورمان، نشان دهنده این است که درکنار تلاش”دستگاه دولتی” و “سازمان میراث فرهنگی و گردشگری”، هستند شهروندانی که تمایل دارند در بخش های میراث فرهنگی نیز فعالیت های داوطلبانه خیریه داشته باشند.

    با همت جمعی از معماران، مرمتگران، فعالان مدنی و کنشگران میراث فرهنگی، چندی است که “انجمن خیرین حفاظتگر میراث فرهنگی” که سازمانی مردم نهاد، غیردولتی و غیرانتفاعی است، با هدف تسهیل گری و محیا نمودن زیرساخت های “امرخیر” در زمینه مرمت و حفاظت از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس بنیان نهاده شده است.

    این انجمن مردمی سعی دارد تا با جذب همیاران و خیرین علاقه مند درحوزه میراث فرهنگی، گامی موثر در زمینه حفاظت و نجات سرمایه های فرهنگی-تاریخی سرزمینمان بردارد تا به این امید دیگر شاهد تخریب و نابودی سرمایه های تاریخی و فرهنگی کشور عزیزمان نباشیم. بنابراین”انجمن خیرین حفاظتگر میراث فرهنگی” با اهداف زیر فعالیت می نماید:

    ارتباط و عامل با نهادهای خیریه عمومی، خصوصی و عموم مردم در جهت تدوین مقررات و قوانین این حوزه برای شناسایی موضوعات و طرح های نیازمند اقدامات نیکوکارانه؛اعتماد سازی، تشویق و ترغیب

    و جذب کمک های نقدی و غیرنقدی آنان ضمن نظارت بر نحوه انجام اقدامات نیکوکارانه وصیانت از اهداف خیرین؛تدوین برنامه و مدیریت اجرایی میان خیرین و متولیان آثار میراث فرهنگی در راستای تسهیل گری و ایجاد هماهنگی میان عوامل اقدامات نیکوکارانه.

    اما امر خیر فرهنگی چیست؟

    امر خیر فرهنگی می تواند هر اقدام نیکوکارانه برای حفاظت، نگهداری و مرمت آثار تاریخی کشورمان باشد. از رهگذر و مسافری که درخیابان و در سفر متوجه تخریب اثری هنری یا تاریخی می شود و آن را تا حد توان خود گزارش و اطلاع رسانی می کند تا کمک دانش آموزان و دانشجویان علاقه مند ومسئولیت پذیر هنر، از همکاری مهندسین، معماران و مرمتگران که در مجموعه های حقیقی وحقوقی (شرکت ها و نهاد های مختلفی) و در مسیر حفاظت و مرمت این آثار ارزشمند به یاری انجمن می آیند. از شخصیت های محبوب ملی و بین المللی کشورمان که در این زمینه احساس مسئولیت ملی دارند و البته نهادهای اقتصادی و فرهنگی در بخش دولتی و یا خصوصی که علاقه مند به کمک های مادی و معنوی هستند و مسئولین ذیربط کشوری که می توانند یاری دهنده باشند و همچنین ازکمک سرمایه داران علاقه مند به میراث فرهنگی کشور در داخل وخارج ازکشور، تا مجموعه های تولیدی و صنعتی، فعالان حوزه رسانه در هر یک از حوزه های موثر میراث فرهنگی ملموس و نا ملموس می توانند، یاری گران ما برای نجات سرمایه های ارزشمند تاریخی و فرهنگی وطنمان باشند.

    به امید آنکه با یاری هم وطنان دلسوز و علاقه مند به میراث فرهنگی کشور عزیزمان گامی بزرگ برای جلوگیری از نابودی میراث فرهنگی ایران زمین برداریم.

    *محمد اسدی



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *