شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۰۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 20774
  • نخاله‌هایی که دیگر مخرب نیستند
    طرحی برای کاهش دفن مصالح ساختمانی/ توجه صنعت ساختمان به اصل «واسازی» بنا

    نخاله‌هایی که دیگر مخرب نیستند

    موضوع آلودگی محیط زیست در شهرهای بزرگ و مشکلات مربوط به آن از چالش‌های مطرح شده در بسیاری از جوامع بوده بنابراین همواره اهتمام بر این است که عواملی که باعث ایجاد این آلودگی‌ها در محل زیست انسان‌ها می‌شود مورد شناسایی و بررسی و در نهایت رفع قرار بگیرند.

    نخاله ساختمانی، مخرب محیط زیست

    یکی از عوامل موثر بر آلودگی‌های محیط زیست به ویژه در کلانشهرها پدیده شهرنشینی و به دنبال آن تولید مصالح ساختمانی است که در سال‌های اخیر سهم بسیار زیادی را به خود اختصاص داده و به آلودگی‌های زیست محیطی فراوانی نیز منجر شده است.

    انتشار گرد و غبار ناشی از عملیات ساختمانی در مناطق مختلف، پخش آلودگی شیمیایی ناشی از تولید مصالح ساختمانی، آلودگی ‌های گازی و ذرات معلق پخش شده در هوا که ناشی از حمل و نقل مصالح ساختمانی به محل‌های موردنظر است در کنار تولید زباله‌های ساختمانی از جمله موارد عمده آلودگی‌های زیست محیطی تحت تاثیر صنعت ساختمان است.

    نخاله هایی که دیگر مخرب نیستند

    تولید روزانه ۲۸ تا ۳۰ هزارتن خاک و نخاله ساختمانی در تهران

    پایتخت کشور به عنوان شهری پرجمعیت که روز به روز به آن اضافه می‌شود روند صعودی را در تولید نخاله‌های ساختمانی طی می‌کند.

    مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران می گوید: روزانه ۲۸ تا ۳۰ هزارتن خاک و نخاله ساختمانی در شهر تولید می‌شود که این نخاله‌ها به مواردی گفته می‌شود که در حین انجام کارهای عمرانی مثل تعمیرات منزل (نوسازی)، تخریب ساختمان، احداث راه، گودبرداری و حفاری به وجود می‌آید.

    رضا محمدی افزود: نخاله‌های ساختمانی از موادی مثل خاک، سنگ، بتن، کاشی، ماسه، سیمان، فلز، آجر، قیرگونی، تکه‌های چوب، میخ و سیم تشکیل شده‌اند. در گذشته آن‌ها را درون چاله‌های بزرگ حفاری شده دفن می‌کردند اما امروزه به دلیل آسیب‌هایی که مدفون شدن نخاله‌ها در زمین داشتند آن‌ها را به کارخانه‌های بازیافت می‌برند.

    بازیافت نخاله‌های ساختمانی با کمک کارخانه خاک گرفته

    در کلانشهر تهران هم از سال ۱۳۹۷ برای رهایی از شر زباله‌های ساختمانی از کارخانه‌های بازیافت کمک گرفته می شود تا چندی پیش نخاله‌ها و پسماندهای عمرانی و ساختمانی در سه کارخانه مجتمع آبعلی جمع‌آوری می‌شد اخیرا نیز همزمان با نودمین شنبه امید و افتخار از یک کارخانه دیگر در این مجتمع رونمایی شد که در سالیان گذشته بلااستفاده مانده و درحال خاک خوردن بود اما اکنون با کمک بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.

    طبق صحبت‌های سکینه بدرلو معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران برای راه‌اندازی این کارخانه در سال ۹۶ جذب سرمایه‌گذار صورت گرفته بود و سال ۹۸ نیز اقدامات لازم انجام شد، اما در نیمه دوم سال گذشته این کارخانه وارد مرحله بهره‌برداری شد.

    پرویز سروری نایب‌ رییس شورای شهر تهران نیز درخصوص افتتاح کارخانه بازیافت زباله بیان کرد: این کارخانه سال‌ها بدون استفاده بوده و به دلیل چند مشکل کوچک راه‌اندازی نشده بود که از مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند برای پیگیری جهت رفع مشکلات آن قدردانی می‌کنیم.

    نخاله هایی که دیگر مخرب نیستند

    ظرفیت کارخانه جدید افزایش خواهد یافت

    با افتتاح چهارمین کارخانه بازیافت نخاله‌ ساختمانی در منطقه چهار پایتخت حدود ۱۰ هزار تن از ۳۰هزار تن نخاله ساختمانی استحصال می‌شود که با راه‌اندازی این کارخانه در فاز اول ظرفیت بازیافت سه هزار و ۳۰۰ تن نخاله را دارد و در ادامه تا میزان هشت هزار تن در روز از مجموع ورودی پسماند ساختمانی مجتمع آبعلی و دپوهای موجود از سالیان گذشته را خواهد داشت.

    با توجه به اینکه میانگین ورودی این نخاله‌ها بیش از ۱۰ هزار تن در روز است، بناست تا ظرفیت این مجموعه برای خدمت‌رسانی بیشتر در آینده افزایش پیدا کند.

    مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران در این خصوص معتقد است که با توجه به اهداف زیست‌محیطی سازمان مدیریت پسماند و قراردادهای موجود، توانایی بالقوه بازیافت نخاله‌های ساختمانی و عمرانی تا ۱۴ هزار تن در روز و به صورت بالفعل تا ۲۰ هزار تن در روز از مجموع بار ورودی و دپوهای سالیان اخیر ایجاد خواهد شد.

    تولید ۸ هزار تن شن و ماسه در کارخانه جدید

    فاز اول این کارخانه شامل تولید انواع شن و ماسه دانه بندی شده از محل دپوهای پسماند ساختمانی در مجتمع آبعلی بوده که با تکمیل در فازهای بعدی پروژه تولید آسفالت، بتن و سایر محصولات بتنی به میزان بالاتر از مقدار پیش بینی شده در قرارداد انجام خواهد شد. به گفته مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران احداث، نصب و راه‌اندازی، نگهداری و راهبری کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی و عمرانی به روش B.o.o است.

    نخاله هایی که دیگر مخرب نیستند

    ناگفته نماند که این کارخانه، قابلیت تولید شن و ماسه تا هشت هزار تن را دارد که ارزش اولیه سرمایه‌گذاری آن ۱۷۰میلیارد تومان است.

    مزایا و کاربرد کارخانه‌های بازیافت نخاله‌های ساختمانی

    به گزارش ایرنا، آن‌طور که پیداست بازیافت مصالح ساختمانی علاوه‌ بر اینکه به پاک شدن محیط زیست شهروندان کمک می‌کند فواید اقتصادی نیز در پی دارد.

    با توجه به فناوری‌هایی که فرآیند بازیافت این نخاله‌ها استفاده می‌شود می‌توان نیاز به تولید مصالح را کاهش داد و مجدد این نخاله‌ها را به چرخه مصرف بازگرداند. در کنار استفاده دوباره از این زباله‌های عمرانی کاهش هزینه‌های دفع زباله، صرفه جویی در هزینه مصالح اولیه و ایجاد بازار کار از دیگر مزایای احداث و یا راه‌اندازی کارخانه‌های بازیافت است.

    همچنین با زیباسازی و مدیریت پسماندهای شهری، شاهد زیبایی دوچندان محیط زندگی‌مان خواهیم بود. این مسئله در دوره ششم مدیریت شهری مورد توجه ویژه قرار گرفته و امید است که در آینده شاهد مزایای وجود این چهار کارخانه در پایتخت باشیم.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

    نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *