یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۲۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 17428
  • اقتصاد درون‌زای شهری تنها راه استفاده از ظرفیت‌ها
    اقتصاد درون‌زای شهری تنها راه استفاده از ظرفیت‌ها

    اقتصاد درون‌زای شهری تنها راه استفاده از ظرفیت‌ها

    مهدی طغیانی بعد از ظهر امروز در همایش اصفهان، توسعه گردشگری، اقتصاد پایدار در اتاق بازرگانی استان اصفهان، اظهار داشت: برگزارکنندگان این مراسم سپاس‌گزاریم که جلسه‌ای پیرامون مسئله بسیار مهم گردشگری در شهرها به ویژه شهرهای ما که در منطقه فلات مرکزی فرصت‌ها و منابع بسیار غنی در این حوزه دارند تدارک دیدند.

    وی با اشاره درآمد کشور از محل مالیات و فروش نفت در سال آینده عنوان کرد: اگر بخواهیم در سال ۱۴۰۲ درآمدهای کشور را از جهت درآمد مالیاتی و گمرکی جمع بزنیم، کشور سال آینده حدود ۸۲۰ هزار میلیارد تومان از جمع این دو رقم درآمد خواهد داشت؛ به علاوه درآمد حاصل از فروش نفت و گاز که عدد پیش‌بینی شده در این حوزه حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است.

    نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: جمع این ارقام حدود ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کشور در سال آینده است.

    وی با اشاره به برآورد هزینه‌های جاری کشور در سال آینده بیان کرد: اعتبارات جاری هزینه‌ای کشور در سال آینده ۱۴۵۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود و این یعنی ما هر آن چه درآمد از محل فروش نفت و گاز و گمرک و مالیات داشته باشیم باید به شکل هزینه‌ای و جاری خرج کنیم.

    طغیانی اضافه کرد: جبران خدمات کارکنان و تامین کسری صندوق بازنشستگان اعداد عجیبی است و نزدیک به هزار میلیارد تومان فقط در این باره گزارش شده است.

    وی تصریح کرد: زمانی صحبت از این بود که نفت را از ثروتی در زیر زمین به ثروتی در روی زمین تبدیل کنیم تا بتوانیم جواب آیندگان را بدهیم و بگوییم که این ثروت به زیرساخت، راه، بهداشت و درمان، بنادر و غیره تبدیل شده است، اما در حال حاضر متاسفانه منابع ما فقط به شکل جاری و هزینه‌های معمول در حال از بین رفتن است.

    نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری ما در سال‌های اخیر همواره منفی بوده است، گفت: الان ما به فروش اموال و دارایی و واگذاری سهام دولت و فروختن اوراق دل بسته‌ایم و از طریق در صدد تامین نیازهای عمرانی هستیم، در سال آینده حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از این محل‌ها برای امور عمرانی دیده شده است.

    وی افزود: مجموع ارقام حاصل از فروش اموال و واگذاری شرکت‌های دولتی در سال آینده ۲۱۴ هزار میلیارد تومان است در حالی که امسال جمع این دو عدد حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده و به نظر می‌رسد که رساندن این عدد به ۲۱۴ هزار میلیارد تومان محقق نشود.

    طغیانی با تاکید بر خلق اقتصاد درون‌زا در شهرها عنوان کرد: انتظار ما از دولت برای توسعه‌گری با این اعداد و ارقام بسیار دشوار به نظر می‌رسد؛ بنابراین افرادی که در حوزه مدیریت شهری فعالیت می‌کنند باید از اقتصاد شهری برون‌زا به سمت اقتصاد درون‌زا حرکت کنند و شهر باید با خلق ثروت درآمدی برای مدیریت شهری و توسعه زیرساخت فراهم کند.

    وی با بیان اینکه ما هیچ گریزی از حرکت به سمت اقتصاد درون‌زا در شهر نداریم، گفت: تجربه‌ای که در دنیا وجود دارد و دارایی‌های ما مثل زیرساخت‌های گردشگری نشان می‌دهد که لازم نیست از صفر شروع کنیم و می‌توانیم با این داشته حرکت خود را شروع یا شتاب ببخشیم.

    سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویژگی‌های گردشگری در شهر و استان اصفهان تصریح کرد: شهر اصفهان یک گنجینه و موزه است و جای‌جای این شهر در دنیا سرآمد است، این تنها به ابنیه مشهور آن مربوط نمی‌شود، بلکه شهر اصفهان داشته‌هایی دارد که حتی اهالی این شهر هم کمتر از آن اطلاع دارند.

    وی ادامه داد: علاوه‌بر آن در مطالعه پیرامون شرق استان اصفهان دیدیم که سه محور گردشگری بسیار متنوع و غنی از سمت محور سیستان، کوهپایه، نائین، میانه، زیار و جرقویه وجود دارد و هر کدام از آنها ظرفیت بسیار دیدنی هستند که کمتر روی آنها سرمایه‌گذاری شده است.

    طغیانی در ارتباط با وظایف مدیریت شهری در این حوزه بیان کرد: وظیفه مدیریت شهری و افراد مسئول در این حوزه، مفهومی تحت عنوان نظام واسطه‌گری نوآور است، ما منبعی داریم که باید فاصله آن تا ایجاد ارزش پر شود و کار مسئولان شهری واسطه‌گری در این حوزه است نه مداخله چرا که منابع امکان این کار وجود ندارد.

    وی افزود: مدیران شهری آنقدر مسئولیت دارند که تامین این منابع و پرداختن به این امور فراتر از طاقت آنها است، اما می‌تواند با واسطه‌گری یا کمک به ایجاد یک نهاد واسطه‌گر که وظیفه آن کمک به شکل‌گیری فعالیت‌های نوآورانه در حوزه گردشگری است، در کارآفرینی در این حوزه نقش داشته باشد.

    نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آن که باید از این ظرفیت استفاده کند مدیریت شهری نیست، بلکه خود مردم هستند و وظیفه مدیریت شهری تسهیل‌گری است.

    وی اضافه کرد: وظیفه دیگر مدیریت شهری توسعه دانش و بروز کردن دانش فعالان این حوزه و نیز شکل‌دهی به بازار آن است؛ معرفی این ظرفیت به شکل برند شهری و بسیج منابع به عنوان وظیفه کارکردی واسطه‌گری از دیگر وظایف مدیریت شهری است‌.

    طغیانی ادامه داد: مدیریت شهری در حوزه ساختارها باید امر شکل‌دهی به یک شبکه، تامین زیرساخت‌ها با کمک مردم و نهادسازی‌های مفید و موثر در این حوزه را انجام دهد.

    وی خاطرنشان کرد: باید به سمت اقتصاد درون‌زا در شهرها برویم تا از داشته‌هایمان استفاده بیشتر و بهتری داشته باشیم و در نهایت به افزایش ثروت و ایجاد ارزش در شهرها و بهبود معیشت و کسب‌ و کار مردم برسیم.



    مطلب پیشنهادی

    این مالکان منتظر تماس دولت باشند

    این مالکان منتظر تماس دولت باشند

    مقامات وزارت راه و شهرسازی گزارش «رهگیری، شناسایی و اقدام» در فرآیند اخذ مالیات از خانه‌های خالی را اعلام کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *