چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۰۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 8280
  • انتشار کتاب شکل‌یابی فضاهای شهری و بناهای تاریخی مهاباد
    انتشار کتاب شکل‌یابی فضاهای شهری و بناهای تاریخی مهاباد

    انتشار کتاب شکل یابی فضاهای شهری و بناهای تاریخی مهاباد

    شکل‌یابی توسعه فضاهای شهری و بناهای تاریخی توسط اسماعیل سلیمی محقق جوان مهابادی منتشر شده است.انتشار کتاب شکل‌یابی فضاهای شهری و بناهای تاریخی مهاباد

    این کتاب با ۳۱۰ صفحه درچهار فصل شامل جغرافیا، تاریخ، فضاهای شهری و درست شدن شهر و توسعه آن در انتشارات جهاد دانشگاهی تهران به چاپ رسیده و دارای ۱۴۱ عکس رنگی و سیاه و سفید است.

    جلد اصلی کتاب تصویری از مهاباد عصر قاجاریه را نشان می ‌دهد که توسط علیخان والی و حاکم مهاباد در دوران مظفرالدین شاه قاجار تهیه شده و تصویر پشت جلد آن نیز از داخل گوردخمه فقره‌ قا به سمت دشت حاصلخیز شهرویران و شهر مهاباد است.

    این کتاب درواقع حاصل پژوهش رساله پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد اسماعیل سلیمی در رشته باستانشناسی دانشگاه تهران است که با درجه عالی دفاع و به همین خاطر اجازه چاپ به وی داده شده ‌است.

    این محقق جوان به روش میدانی تمام بافت قدیمی شهر مهاباد یعنی خاستگاه نخستین شهر و توسعه آن تا عصرپهلوی اول را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و در بخش کتابخانه‌ای نیز از ۳۰۰ منابع به زبانهای فارسی، کُردی، انگلیسی، عربی، متون عثمانی (ترکی) و روسی بهره گرفته که بر غنای این اثر افزوده است.

    این اثر از مهمترین و بارزترین منابع در ارتباط با شهر مهاباد است که در آن نویسندگان با بینش علمی و دانشگاهی به شکل‌گیری و توسعه‌ شهر مهاباد پرداخته و در مجموع از چهار فصل و بخش مقدمه، نتیجه‌گیری و کتاب ‌نامه تشکیل شده ‌است.

    سال گذشته ۳۰ جلد کتاب از پژوهشگران و نویسندگان مهاباد به چاپ رسیده که در ۱۵ آیین مختلف با حضور دوستداران کتاب و کتابخوانی رونمایی شده ‌است.

    خبرگزاری صدا و سیمای مهاباد



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *