بر اساس پژوهشهای تاریخی، انسان در آغاز عصر نوسنگی برای در امان بودن از گرما و سرما و برف و باران و گزند جانوران، «پناهگاه» و آلونک میساخته است. در این زمان هنوز تخصص در حرفه ها شکل نگرفته بود. اما در هزاره ششم قبل از میلاد که تک تک خانه ها در پاره ای از بخش های ایران پدید آمد و آجر نیز در هزاره سوم قبل از میلاد ساخته شد، افراد خاصی از انسان، به ساختن خانه و کاشانه روی آوردند که شاید بتوان آن ها را در تاریخ، نخستین بنّایان و معماران برشمرد. معماران همواره در تاریخ جایگاهی خاص داشتهاند. واژه عربی معمار که صیغه مبالغه فرهنگی دارد به معنای بسیار عمارتکننده است.
معماری را باید فرصتی دانست برای شناخت انسان از محیط پیرامون خود، معماری را باید آفرینش مکانی دانست که بر پایه باور و اندیشه است برای رفع نیاز٫ معماری هنر سازماندهی فضاست و این هنر از راه ساختمان بیان میشود. برخی نیز معماری را هنر ساختن و هدف کلی آن را محصور کردن فضا برای استفاده بشر تعریف میکنند. عدهای نیز به معماری به عنوان هنر محصور کردن فضا جهت استفاده بشر مینگرند. اما در کلامی کلی، معماری یعنی تبدیل ذهنیت به کالبد عینی در قالب فرم، محتوا و عملکرد.
در نگاهی کلی می توان هم عامل محیط را در شکلدهی به معماری مؤثر دانست و هم عامل انسانی یا به بیانی دیگر مخاطب معماری. توجه به محیط از آن جنبه مهم است که بستر طراحی به عنوان عاملی هویت بخش به معماری میتواند و باید مطرح باشد. همچنین تأمین امنیت و آسایش مردم جامعه به عنوان مخاطبان معماری نیز بسیار مهم است و می تواند به عنوان یکی از عوامل شکلدهنده معماری به عنوان پاسخ به نیاز مردم مطرح باشد. با توجه به دو عامل مذکور جایگاه توجه به «مهندسی ارزشی» و «مهندسی فرهنگی» در وظایف معماران مشهود است. چرا که معماری در بستر شهرها شکل خود را می یابد و آینده ساختوسازهاست که سیمای شهرها را رقم میزند، لذا جایگاه معماری در این میان جایگاهی ارزشی است. ارتقای کیفی سیمای شهرها فقط توجه به آینده ساختوسازها نیست. ماده ۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به تقویت و توسعه فرهنگ و ارزشهای ایرانی اسلامی در معماری و شهرسازی، ترویج اصول معماری و شهرسازی و رشد آگاهی عمومی نسبت به آن و مقررات ملی ساختمان و افزایش بهرهوری، حمایت از مردم به عنوان بهرهبرداران از ساختمانها و فضاهای شهری و ابنیه و مستحدثات عمومی و همچنین رشد و اعتلای مهندسی در کشور به صورت آشکار، اشاره کرده است. در این میان توجه به جایگاه «رشته معماری» در میان سایر رشته های هفت گانه مهندسی، مهم تر می باشد. چرا که معمار با خلاقیت خود فضای را خلق می کند و باید توجه معمار به خلق فضا در راستای ارتقای کیفیت سکونتگاههای انسانی و محیط زیست باشد. بنابراین توجه به جایگاه «مهندسی ارزشی» و «مهندسی فرهنگی» دو مقولهای است که در سازمانهای نظام مهندسی باید مورد اهمیت بیشتر قرار گیرد.
از سویی دیگر باید برای توجه عموم مردم و متخصصان به معماری و مهندسی در ایران کوشید و زمینه حمایت و مشارکت بیشتر دستگاههای اجرایی جهت ارتقای طراحی و کیفیت ساختمانها را فراهم نمود.
روز معمار مبارک.
*رئیس گروه تخصصی معماری و نایب رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور