شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 2813
  • صدور سند مالکیت برای خانه‌های محلات کم‌برخوردار
    صدور سند مالکیت برای خانه‌های محلات کم‌برخوردار

    بازآفرینی شهری فرصتی برای زدودن چهره محرومیت از کردستان

    اعتبارات طرح بازآفرینی شهری تخصیص یافته و یکی از سیاست‏های مهم وزارت راه و شهرسازی با همکاری‎ شهرداری‎ها از نگاه کارشناسان توجه به این موضوع مهم است.
    شهرهای استان کردستان در حال حاضر از معضل بافت‎های فرسوده رنج می‏برند و محرومیت و سرانه درآمدی پایین و بیکاری مزمن هم باعث شده روند نوسازی این بافت‎ها از سوی مردم با کندی پیش برود.
    از این رو می ‏توان گفت یکی از فرصت‎هایی که باید از سوی مسئولان استان کردستان به خوبی مورد بهره‎برداری قرار گیرد استفاده از امکانات و اعتبارات این طرح ملی در استان است.
    یکی از مسائل مهمی که بهمن مرادنیا استاندار کردستان در جلسه شورای فنی استان مورد تاکید قرار داد، استفاده از ظرفیت‎های طرح بازآفرینی شهری برای رفع چهره محرومیت از نقاط شهری استان بود.
    وی با اشاره به بازدیدهایش از چند نقطه در مرکز شهر سنندج از وضعیت خدمات رسانی و بافت‎های مسکونی این مناطق انتقاد کرد و گفت: باید در قالب طرح بازآفرینی شهری به این موضوع توجه شود.
    این طرح با اهداف مهمی همچون توجه به رفع آسیب‎های اجتماعی در مناطق فرسوده شهری، نوسازی مناطق مسکونی این مناطق و ایجاد فضای شهری مناسب مانند فضای سبز و سایر امکانات در دستور کار دولت قرار گرفته و تاکنون بسیاری از مناطق شهری از جمله مناطق جنوبی تهران در این قالب بازسازی شده است.
    شهرهای سنندج و سقز در استان کردستان به باور کارشناسان باید در این حوزه به صورت جدی مورد توجه قرار گیرند.
    یکی از تفاوت‎های مهم این طرح با بازسازی صرف واحدهای مسکونی این است که در بازآفرینی مناطق محروم شهری توجه به مسائل اجتماعی و رفع آسیب‎های اجتماعی از مناطق مورد نظر به صورت ویژه مدنظر قرار گرفته است که کارشناسان از آن به عنوان بازسازی پایدار شهری هم نام می‎برند.
    رویکردهای مرمت و بهسازی شهری در سیر تحول و تکامل خود از بازسازی، باز زنده سازی، نوسازی و توسعه مجدد به بازآفرینی و نوزایی شهری تکامل یافته و در این مسیر، توجه صرف به کالبد جای خود را به تاکید بر ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری داده است.

    **چرا بازآفرینی شهری در کردستان مهم است؟
    براساس تعاریف آکادمیک بازآفرینی شهری نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری است که در نهایت به یک پیشرفت پایداری اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی خواهد انجامید.
    بسیاری از نظریه پردازان توسعه شهری نیاز به فهم بهتری از فرآیند انحطاط و همچنین داشتن یک توافق بر روی آنچه باید به دست آید و چگونگی تلاش برای رسیدن به آن را ضروری دانسته‎اند.
    برخی پروژه‏های نوسازی نگاهی کوتاه مدت، جدا از هم، فاقد عمومیت و پروژه محور دارند و هیچ چارچوب استراتژیک و یکپارچه‌ای برای توسعه‌ مناسب تمام شهر ارائه نمی ‌دهند.
    اما در بازآفرینی شهری به مولفه‏های اجتماعی و کالبدی هم توجه می‎شود و اتفاقا این مساله یکی از نیازهای مهم توسعه شهری در استان کردستان است.
    بافت‏های ناکارآمد شهری پهنه هایی از شهر هستند که در مقایسه با سایر پهنه های شهر از جریان توسعه عقب افتاده و به کانون مشکلات و نارسایی‎ ها تبدیل شده‎اند.
    با این وجود این بافت ها درصد بالایی از جمعیت شهری را در خود جای داده و در عین حال از ظرفیت‏ ها و قابلیت های نهفته بسیاری برای توسعه های آتی درون شهری برخوردار هستند.
    اما پرداختن به بافت های ناکارآمد شهرها و برنامه ‌ریزی برای آنها، جدا از پرداختن به واقعیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نبوده و مستلزم برنامه ریزی دقیق، جامع و واقع گرایانه است.
    در سال های اخیر بازآفرینی شهری به عنوان رویکرد جدید برای بهسازی و نوسازی این بافت ها مطرح شده است.
    با توجه به اینکه عوامل متعددی در بازآفرینی پایدار بافت های ناکارآمد شهری دخیل هستند، نیاز است یک همکاری جدی بین دستگاه‎های اجرایی، شهرداری و بخش خصوصی برای اجرای این طرح در استان انجام شود.
    مناطقی از شهرهای استان کردستان از نظر اقتصادی، ابعاد اجتماعی و زیست محیطی ناپایدار هستند و می‏توان با استفاده از امکانات طرح بازآفرینی شهری بخشی از مشکلات آنها را رفع کرد.



    مطلب پیشنهادی

    نخاله‌هایی که دیگر مخرب نیستند

    نخاله‌هایی که دیگر مخرب نیستند

    زیبایی بصری شهر و کاهش آلودگی‌هایی که زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می ‌دهد از دیر باز مورد توجه شهروندان و مدیریت شهری بوده اما موضوع نخاله‌های ساختمانی از آن دست آلودگی‌های محیطی زیستی است که شهرهای روبه توسعه با آن دست و پنجه نرم می‌کند. در گزارش زیر به بررسی فرآیند بازیافت و چگونگی برخورد با این چالش مخرب پرداخته‌ایم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *