سه شنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۴۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 9437
  • شکار خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها!
    مالیات خانه‌های خالی در مرحله مطالبه و وصول است

    بالاخره وزیر راه وشهرسازی به اجرای قانون تن داد: شکستن سقف گران مسکن با اخذ مالیات از خانه های خالی

    قیمت مسکن آنقدر در سه چهارسال اخیر نجومی افزایش یافت که حتی اجاره بها را نیز تحت تاثیر قرار داد و خانواده هایی که با جمع کردن پس انداز و فروش خودرو و اخذ چند وام برای خرید خانه برنامه ریزی کرده بودند، به یک باره با افزایش و جهش قیمت مسکن مواجه شدند واز خانه دار شدن مایوس شدند. از طرفی دیگر رهن و اجاره بها نیز بسیار افزایش یافت و بسیاری از شهروندان و اجاره نشین ها مجبور شدند هر سال مبالغ بیشتری را پرداخت کنند ویا به مناطق سطح پایین تر شهرها بروند. دولت نیز در شش سال اخیر برنامه مدونی را برای ساخت مسکن و خانه دار شدن مردم اجرا نکرد و طرح مسکن مهر را هم ادامه نداد تا اینکه خانه ها روزبه روز گران‌تر شدند و مردم از خانه دار شدن ناامیدتر شدند که این وضعیت بر کاهش ازدواج و… نیز بی تاثیر نبود.

    خون مردم در شیشه دلالان مسکن
    دلالان مسکن آنقدر نبض بازار املاک را در دست گرفته اند که از یک طرف مردم عادی از خانه دار شدن ناامید شده اند و از طرفی دیگر حتی توان پرداخت اجاره بهای میلیونی را به سختی دارند وبرخی هم به محلات حاشیه ای و اطراف شهرها و… پناه برده اند.این افزایش چند برابری قیمت مسکن که دلالان فقط اقدام به خرید وفروش چنین املاکی می کنند و خانه اولی ها از فایل خرید خانه حذف شده اند و روزبه روز برقیمت ها افزوده می شود، کانون های خانواده ها را نشانه رفته است ومشکلات خانواده ها را نیز افزایش داده است؛ زیرا دیگر بسیاری از خانواده ها نه اینکه نمی توانند خانه بخرند، حتی توان پرداخت اجاره های یکی تا دومیلیون آپارتمان و دوتا پنج میلیونی خانه های ویلایی را ندارند.از طرفی دیگر دلالان در فضای مجازی و سایت ها نیز عرض اندام کرده اند وقیمت های غیرواقعی را می گذارند ورقابت ایجاد کرده اند، تا جاییکه ملکی را هر چند روز با چند ده میلیون تومان گران تر در فضای مجازی عرضه می کنند تا دیگران را نیز متقاعد کنند که ارزش ملک شان بیشتر است و برطبل گران‌تر شدن مسکن بکوبند.این وضعیت باعث شده است که برخی از بنگاه‌داران املاک نیز که سودآوری دلالی را چندبرابر بنگاه‌داری دیده اند، وارد این بازار شده اند و این وضعیت باعث شده است که روزبه روز برقیمت املاک افزوده شود.
    البته در برخی شهرهای کشور همچنان خبرگان مسکن اقدام به قیمت‌گذاری مسکن می کنند تا حباب قیمتی در مسکن ایجاد نشود؛ اما در شهر مهاجرپذیری مانند بندرعباس که میزان تقاضا از عرضه از مدت ها قبل سبقت گرفته واز طرفی خانه های خالی نیز وارد بورس خریدوفروش و رهن واجاره نشده اند تا افزایش بیشتر قیمت مسکن را به همراه داشته باشد؛ همچنان دلالان مسکن فرصت جولان دارند و مافیایی تشکیل شده است و این دلالان و حتی برخی بنگاه داران با برخی سازندگان مسکن برای افزایش قیمت‌ها همراهی نموده و روزبه روز بدون هیچ توجیهی املاک گران تر شود و در فضای مجازی قیمت برخی املاک متری ۱۸تا۲۰ میلیون تومان نیز برای فروش گذاشته اند که با هیچ منطقی همخوانی ندارد.
    از طرفی دیگر امورمالیاتی اعلام کرده است آمادگی لازم را برای اخذ مالیات از خانه های خالی درصورت ارائه لیست توسط راه و شهرسازی دارد که تحقق آن در کاهش قیمت ها بسیار اثرگذار است. همچنین مدیرکل امورمالیاتی هرمزگان گفته است که دلالان مسکن قابل شناسایی هستند که مردم انتظار دارند باسرعت بیشتر این اتفاق بیفتد و از یک طرف مالیات از آنها اخذ شود و از فرارهای مالیاتی دلالان مسکن جلوگیری شود واز طرفی دیگر این دلالان مسکن به دستگاه‌های نظارتی معرفی شده تا ساماندهی شوند و بصورت مجوزدار اقدام به فعالیت کنند تا از کلاهبرداری وتشکیل پرونده های قضایی در این بخش جلوگیری شود و مردم را با مشکلات بیشتر مواجه نکنند.

    کاهش قیمت خانه با اخذ مالیات
    بسیاری از حامیان مالیات بر خانه‌های خالی بر این باورند که با اجرای این مالیات می‌­توان سوداگری در این بازار را کاهش و از این طریق قیمت مسکن را کاهش داد.
    در سال ­های اخیر تعداد زیاد خانه­ های خالی در کشور، مورد توجه مردم، رسانه­ ها، کارشناسان و سیاست­گذاران قرار گرفته است. عدم عرضه بخشی از املاک ساخته شده سبب ایجاد اخلال در بازار مسکن شده است. از همین رو ساماندهی این املاک و تلاش برای عرضه آنها به بازار به عنوان ابزاری برای بهبود وضعیت بازار مسکن مورد تاکید قرار گرفته است. بهترین و کاراترین ابزار برای این منظور، مالیات بر خانه ­های خالی است که دولت نیز آن را در دستور کار خود قرار داده است.مالیات بر خانه ­های خالی هم می‌تواند بر افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در شرایط فعلی کمک کند و هم سوداگری در این بازار را کاهش دهد. با دریافت مالیات از این املاک، سود کسانی که با هدف بهره­‌برداری از افزایش قیمت مسکن املاک را عرضه نمی ­کنند کاهش می ­یابد و این موضوع می‌تواند به افزایش عرضه مسکن و کاهش سوداگری در این بازار منجر شود. انتظار می رود با اخذ مالیات از خانه های خالی و افزایش عرضه این خانه ها در بازار، کاهش قیمت مسکن را به همراه داشته باشد.
    به نظر می‌رسد اساسی ­ترین هدف اخذ مالیات از خانه­ های خالی، افزایش عرضه مسکن و تاثیرگذاری بر قیمت­ های مسکن باشد. بسیاری از حامیان این مالیات بر این باورند که با دریافت مالیات از خانه­ های خالی می­توان قیمت مسکن را کاهش داد و به بهبود شرایط بازار کمک شایانی کرد.

    وزیر راه: مالیات بر خانه‌های خالی اجرا می‌شود
    وزیر راه و شهرسازی از اجرایی شدن اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه در سال ۹۹ خبر داد و گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه موجب تحرک در بخش مسکن می‌شود.
    «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگوبا صداوسیما در پاسخ به این سوال که آیا با وضع مالیات از خانه‌های خالی از سکنه موافق هستید، گفت: در قانون مالیات‌های مستقیم اخذ مالیات، قانون است و در اختیار ما نیست.وی افزود: در بسیاری از کشورها برای خانه‌های خالی از سکنه مالیات وضع می‌کنند تا سرمایه‌ها راکد نماند.
    اسلامی تاکید کرد: تکلیف وزارت راه و شهرسازی این بود که سامانه املاک را راه‌اندازی کند و آن را پارسال راه‌اندازی کرد و دیتابیس‌هایی برای شناسایی خانه‌های خالی از سکنه انجام شد.وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: به هر حال این اخذ مالیات می‌تواند موجب تحرک در بخش مسکن شود و این واحدها می‌تواند به بخش اجاره مسکن و یا برای فروش به بازار مسکن تزریق شود.
    وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی میان طرح اقدام ملی مسکن و طرح مسکن مهر است گفت: مسکن ملی و مسکن مهر ریشه در تکلیف قانونی دارند و این تکلیف همانا فراهم کردن شرایط برای خانه‌دار شدن مردم است. وی ادامه داد: در هر دوره‌ای دولت‌ها طرح‌هایی را مطرح می کنند و ما در این دوره با تجربه‌ای که از مسکن مهر داشتیم تا موتور محرکه آن مردم باشند و دولت تسهیل‌گر باشد. پس مردم با سلایق خود پیشبرد برنامه اقدام ملی مسکن باشند.
    اسلامی گفت: ما زمین را در نقاطی انتخاب کردیم تا از امکانات شهری برخوردار باشند، پس تفاوتی که در طرح اقدام ملی مسکن بود این بود که مثل مسکن مهر هر جایی که شد مسکن نسازیم.وی با اشاره به اینکه هنوز هم در مسکن مهر ما با فاقد متقاضی مواجه هستیم گفت: در ثبت‌نام مسکن ملی ما محدودیت دهکی برای ثبت‌نام نداریم، اما باید ثبت‌نام‌کنندگان شرایط متاهل بودن، نداشتن مسکن، عدم استفاده از امکانات دولتی و پنج سال سکونت را دارا باشند.اسلامی تاکید کرد: در طرح اقدام ملی مسکن در بسیاری از شهرها زمین را آماده کردیم و به گروهی زمین را واگذار می‌کنیم و پروژه‌های بزرگ را به سازنده‌های بزرگ واگذار می‌کنیم.

    آماده اخذ مالیات از خانه های خالی هستیم
    مریدی گفت: اداره کل امور مالیاتی آماده اخذ مالیات از خانه های خالی است. « شاکررضا مریدی »، مدیرکل امور مالیاتی استان هرمزگان اظهار کرد: براساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور که به عنوان واحد خالی شناسایی می شوند، از سال دوم به بعد مشمول معادل مالیات بر اجاره می شوند. وی افزود: در سال دوم، معادل یک دوم مالیات متعلقه، در سال سوم معادل مالیات متعلقه و در سال چهارم به بعد هم، معادل یک و نیم برابر مالیات متعلقه به خانه های خالی مالیات تعلق می گیرد.
    مدیرکل امور مالیاتی استان هرمزگان تصریح کرد: براساس اجرای تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم، وزارت راه و شهرسازی موظف است حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون، سامانه ملی املاک و اسکان کشور را اجرا کند که از نیمه دوم سال ۹۵ باید این سامانه اجرایی می شد.مریدی گفت: پس از ارسال لیست خانه های خالی، براساس قانون مکلف به اجرای آن هستیم و می توانیم از خانه های خالی مالیات اخذ کنیم.
    وی با اشاره با مشکلات فعلی جامعه در بخش مسکن به خصوص برای خانه اولی ها، عنوان کرد: با اجرای مفاد این قانون شکی نیست که باعث کنترل اجاره بها و از طرفی دیگر شفافیت بین معاملات مسکن خواهد شد.

    امید به خانه دار شدن و کاهش اجاره بها
    درصورت اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی و از طرفی دیگر اجرای طرح اقدام ملی و… جهت احداث مسکن و رونق ساخت وساز، مردم می توانند به کاهش قیمت مسکن و اجاره بها و داشتن سقفی بر سر امیدوار باشند.از طرفی دیگر این طرح ها بایستی با شدت بیشتری اجرایی شود تا نقصان دولت در توقف چندساله تولید مسکن وعدم اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی اندکی جبران شود و قیمت مسکن شکسته شود.

    منبع:دریا



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *