دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۱۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 9947
  • انتقاد از شهرسازی عمودی در کشور
    انتقاد از شهرسازی عمودی در کشور

    بلندمرتبه سازی مشوقی برای تغییر سبک زندگی

    حمید فخیم‌زاده اظهار کرد: یکی از مبناهای طرح جامع شهر بیرجند که سال ۷۷ ابلاغ شده بلندمرتبه‌سازی و تشویق مردم به تراکم و تغییر سبک زندگی از ویلایی به آپارتمان‌نشینی است.

    وی افزود: براساس ضوابط طرح تفصیلی و مقررات ساخت و ساز شهر هم این موضوع دیده می‌شود.

    معاون شهرسازی و معماری شهردار بیرجند با بیان اینکه ساخت و ساز در شهر بیرجند براساس مساحت زمین و عرض معبر عرصه دارای دو طبقه است یادآور شد: تعدادی طبقات براساس عرض معبر و برخی طبقات هم براساس مساحت زمین تعلق می‌گیرد که هر کدام کمتر باشد ملاک صدور پروانه ساختمانی است.

    فخیم‌زاده با اشاره به ساخت ساختمان‌هایی با بیش از ۱۰ طبقه در شهر بیرجند اضافه کرد: این مهم وابسته به مساحت زمین و عرض معبر بوده و این جزو ضوابط تشویقی صدور پروانه برای افرادی که است که متقاضی انبوه‌سازی هستند.

    وی عنوان کرد: تا ۱۰ طبقه صدور پروانه در اختیار شهرداری است و بیش از آن نیاز به مصوبه کمیسیون ماده پنج استان دارد.

    معاون شهرسازی و معماری شهردار بیرجند با اشاره به اعتراضات شهروندان در خصوص معایب بلند مرتبه‌سازی شهر بیرجند اظهار کرد: در بافت‌های تاریخی و روستا شهری ضوابط محدود کننده داریم و این ضابطه بلندمرتبه‌سازی اجرا نمی‌شود.

    وی افزود: برخی هم به این اعتراض‌ها انتقاد دارند، زیرا معتقد هستند که باید از زمین به عنوان یک کالای تجدید ناپذیر بهترین استفاده را برد.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند با بیان اینکه هر دو تفکر برای شهرداری قابل احترام است تصریح کرد: برای شهرداری اجرای ضوابط طرح تفصیلی مهم است و زیاد تفاوتی در صدور پروانه ساختمانی با طبقات بالا ندارد.

    فخیم‌زاده گفت: برای هر طبقه ساختمانی که افزایش پیدا کند به ازای هر نفری که در آن واحد سکونت پیدا کند ۱۰۰ متر مربع استانداردهای خدماتی باید تأمین شود، لذا با توجه به کمبود زمین کار سخت می‌شود لذا از این طریق توازنی در افزایش تعداد طبقات و شدت استفاده از زمین باید وجود داشته باشد.

    وی ادامه داد: هر ملکی که پروانه برای آن صادر می‌شود به تناسب مجاورت‌ها از طبقه چهار به بعد باید عقب نشینی پلکانی را انجام دهد که هدف از آن تأمین نور همسایگان است.

    معاون شهرسازی و معماری شهردار بیرجند با بیان اینکه تلاش می‌شود تا این مهم در شهر اتفاق بیافتد اضافه کرد: نمونه‌های متعددی در سطح شهر وجود دارد که این ضابطه را اجرا کرده‌اند اگرچه تخلفاتی هم مشاهده می‌شود که نمی‌توان کتمان کرد.

    فخیم‌زاده گفت: در خیابان معلم با توجه به اینکه بیشتر زمین‌ها مساحت آن بالای ۷۰۰ متر مربع بوده در دهه ۷۰ پیش‌بینی شده که به لحاظ گنجایش معابر آن به سمت بلند مرتبه‌سازی برود.

    وی افزود: این نگاه برای توسعه سبک زندگی آپارتمان نشینی در شهر بیرجند بوده که طرفدارانی هم دارد.

    معاون شهرسازی و معماری شهردار بیرجند با تاکید بر اینکه استفاده از زمین‌هایی که خدمات زیربنایی در آن تأمین شده اهمیت بیشتری دارد، عنوان کرد: به هر صورت ساخت و ساز در ارتفاع بلند باید متناسب با منازل ویلایی شهر باشد.

    فخیم‌زاده مساحت شهر بیرجند را سه هزار و ۶۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: تبدیل شهر به هشت یا ۱۰ هکتار صرفاً به خاطر تمایل به زندگی ویلایی با منطق شهرسازی همخوانی ندارد زیرا باید توان فنی و اجرایی خدمات زیربنایی و روبنایی شهر در نظر گرفته شود.

    وی اظهار کرد: طرح جامع شهر بیرجند سال ۸۱ و طرح تفصیلی شهر بیرجند در سال ۸۷ برای ۲۷۹ هزار نفر جمعیت ابلاغ شده که عرف بر آن است بعد از ۱۰ سال به‌روزرسانی شود اما به طور مثال در مشهد طرح مربوط به سال ۵۸ است.

    معاون شهرسازی و معماری شهردار بیرجند افزود: اگر طرح بازنگری شود اتفاق خوبی خواهد بود اما طرح جامع و تفصیلی شهر بیرجند از کارافتاده نیست و متناسب با جمعیت فعلی شهر می‌توان از آن استفاده کرد.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *