به گزارش برزن نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیرو مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۵ موضوع تهیه نقشه پهنههای گسلی شهر تهران با توجه به ضرورت تهیه اسناد پایه و تشخیص مناطق پرخطر با همکاری و محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه شد و اولین نقشهها نیز برای شهر تهران تهیه شد.
بر اساس اعلام شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، نقشه پهنههای گسلی شهر تهران برای شهرداری و دستگاههای ذیمدخل ارسال شده است.
بر اساس تاکید شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، شناسایی پهنهها گسلی کمک میکند تا ساخت و سازهایی که در این عرصهها وجود دارد مقاومسازی شوند و اینها ویژگی اسناد تولید شده است.
در همین رابطه،محمدسعید ایزدی اعلام کرد: آنچه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در اطلاع عمومی نقشههای پهنههای گسلی مورد تاکید قرار داده و میدهد این است که شهرداری اولا از دادن مجوز ساخت ساختمانهای بالای ۱۲ طبقه پرهیز کند. همچنین ساختمانهای حساس همچون پمپ بنزین، بیمارستان، مدرسه و ساختمانهایی که ساخت آنها در پهنههای پرخطر است، توصیه نمیشود.
وی در عین حال تاکید کرده است: به منظور هرگونه سوءاستفاده از نقشه پهنههای گسلی موارد فوق تهیه شده و در اختیار عموم شهروندان قرار می گیرد. البته مردم باید در نظر داشته باشند که نقشه پهنههای گسلی از سوی دو مرجع شهرداری تهران و همچنین دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری معتبر است.
برای دیدن نقشه پلاک به پلاک پهنههای گسلی منطقه یک شهر تهران اینجا کلیک کنید
در دهمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۵، مصوبه حریم گسلهای شهر تهران تصویب شد
بر اساس اطلاعات درج شده در سایت شهرداری تهران، منطقه یک شهرداری، در بلندای تهران و با وسعتی حدود ۴۹٫۶ کیلومترمربع بر اساس داده های آماری بیش از ۴۸۷ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است. این در حالی است که انبوه ساختمانهای آماده و نیمه وقت در آینده ای نزدیک جمعیت منطقه را به مرز ۵۰۰ هزار نفر خواهد رساند. مختصات جغرافیایی این منطقه از طرف شمال محدود به ارتفاعات ۱۸۰۰ متری دامنه جنوبی کوههای البرز، از جنوب به بزرگراه شهید چمران حد فاصل دو راهی هتل آزادی و بزرگراه مدرس و پل آیت الله صدر و از غرب به اراضی رودخانه درکه و از شرق نیز به انتهای بزرگراه ارتش – کارخانه سیمان و منبع نفت شمال شرق تهران محدود می شود.
این منطقه به لحاظ طراحی شهری دارای بافتی روستایی است و می توان آن را باغ شهر نامید. شمیرانات که در دامنه کوهپایه های البرز جنوبی واقع است به دلیل نیمه کوهستانی بودن و ساختاری ویژه که آمیزه ای از شهرسازی مدرن و سنتی است، اگرچه عرصه مشکلات بیشتری در فعالیتهای عمرانی است اما به عنوان ساختگاهی قدیمی، با اهمیت و دارای ویژگیهای آب و هوایی، زمینه و اقتضای کارهای عمرانی بیشتری را داشته و دارد.
ناگفته پیداست که منطقه یک، به دلیل جذابیتهای گوناگون، در سالهای اخیر آماج ساخت و سازهای فراوان بوده و هجوم سرمایه گذاران عمده بخش ساختمان به این منطقه، مشکلات فراوانی را برای ساکنان قدیمی شمیران از یک سو و متولیان شهرداری از سوی دیگر به بارآورده است.
از آنجا که بازده سرمایه گذاران بخش ساخت و ساز در این منطقه به مراتب بیشتر و بالاتر بوده رویکرد آنان به منطقه یک روندی جدی و بیشتر از حدود متعارف داشته است.
این واقعیت، سبب ساز بحث ها و جدال های بسیاری در منطقه یک بوده، چرا که شهرداری ملزم به اجرای قوانین و آیین نامه های مربوط به گسترش شهر بوده و انبوه سرمایه گذاران بخش ساختمان نیز در موارد بسیار، مایل به نادیده گرفتن مقررات و کسب سود بیشتر بوده اند. از این رو شهرداری منطه یک در این اواخر به ویژه بعد از دستور توقف فروش مازاد تراکم از سوی شهرداری وقت تهران بیشتر درگیر مسائل حاشیه ای بوده است.
با این همه مجموعه شهرداری منطقه یک درگیر و دار تمامی این مشکلات وظایف عمرانی و بهسازی منطقه را با جدیت دنبال کرده است. برای برنامه ریزی و اجرای طرحهای عمرانی هماهنگی، همکاری و همفکری با نهادهای منطقه از جمله فرمانداری، شرکت آب و فاضلاب، آموزش و پرورش، مخابرات، برق و گاز و دیگر ارگانها در دستور کار منطقه قرار داشته و دارد چرا که این نوع هماهنگی ها که ضرورت کارهای عمرانی است، بسیاری از مشکلات بعدی را از میان بر می دارد و طرحها را از جامعیت بیشتر برخوردار می سازد.
جلب مشارکت عمومی و برخورداری از دیدگاههای مردم به ویژه متخصصان و صاحبنظران یکی دیگر از محورهای مورد توجه شهرداری منطقه یک بوده که به جزئیات آن اشاره خواهد شد.
مطالعه بنیادی و فراگیر طرحها پیش از اجرا، از دیگر اقدامات شهرداری منطقه بشمار می آید. این ابتکار به منظور جلوگیری از دوباره کاری و مشکلات بعدی بوده و برای تحقق آن، طرحهای ارائه شده از سوی مهندسان مشاور، توسط گروههای دیگر مهندسی از بخش های دولتی، خصوصی و دانشگاهی نیز مورد مطالعه و بازبینی دقیق قرار میگیرد و حاصل و دورنمای آن مشخص شده است و به این مهم نیز با دقت در شهرداری منطقه یک پرداخته شده است.
توسعه فضای سبز به عنوان یکی از ویژگیها و وجوه تمایز منطقه یک با ایجاد بوستان های تازه و هرس نهال و درختان بیشتر همراه با حفظ و رسیدگی به فضای سبز و انبوه درختان موجود، توسعه و ترمیم راههای دسترسی جهت سهولت سفرهای بین شهری و نیز انجام خدمات رفاهی، فرهنگی و ورزشی به منظور پاسخگویی به نیازهای اساسی شهروندان به ویژه نسل جوان از محورهای اصلی برنامه های عمرانی بوده است.
از همین رو شهرداری منطقه یک در سالهای اخیر بیشترین کار و تلاش را در آبادانی منطقه حفظ جایگاه آن با توجه به عمومیت منطقه به عمل آورده است.