پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۴۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 14818
  • تشدید دو قطبی در پایتخت
    تشدید دو قطبی در پایتخت

    ساز ناکوک معماری و نماهای شهری پایتخت | پایان ۶ دهه اغتشاش در سیمای تهران

    در گوشه وکنار این شهر درندشت، گویا  هرکسی ساز خود را می‌زند و  الگوی درستی برای ساخت و سازها وجود ندارد. با گذری در خیابان های شهرهای ایران خصوصاً بخش‌های نوساز آنها، آنچه بیشتر جلب توجه می کند، ناهمخوانی و هماهنگی در جداره های فضاهای شهری است. گویا مجموعه‌ای از ساختمان‌های منفرد، بدون هیچ ارتباط و پیوندی، به طور تصادفی در کنار یکدیگر قرار داده شده و بی هیچ قانونمندی، بدنه فضاهای شهری را تشکیل داده‌اند.

    تنوع در عین همگون بودن نماها

    یک معمار و طراح شهری با اشاره به ناهمگونی سیمای شهری تهران می‌گوید:یکی از مشکلات مهم ما در شهرها، که منجر به بی‌هویتی، ناهمگونی در سیمای شهری و هرج‌ومرج دیداری شده، پیروی نکردن نماها از الگویی واحد است. درواقع در زمان احداث ساختمان‌ها، معیار و مدل مشخصی دنبال نمی‌شود.»

    مهرداد هاشم‌زاده پیروی از الگوهای هویتی را  به‌معنی یکسان و یکنواخت بودن همه نماها نمی‌داند و بر این باور است که نمای بناها می‌تواند درعین همگون بودن، تنوع هم داشته باشد.

    این طراح شهری اضافه می‌کند: «ناهمگونی در سیمای شهری، اغتشاش ذهنی و رفتاری شهروندان را به دنبال دارد. فراگیری و گستردگی این پدیده گاه تا جایی است که هرج‌ومرج دیداری، عادی و به‌نوعی از سوی شهروندان و حتی سازندگان پذیرفته می‌شود. این در حالی است که در بسیاری از نقاط دنیا به‌ویژه در شهرهای مهم و بزرگ، برای ایجاد و حفظ همگونی سیمای شهری تلاش‌های زیادی شده و در این زمینه، چارچوب‌ و مقررات دقیقی وضع می‌شود؛ مقرراتی که در کنار اعمال همگونی و همخوانی، اجباری در همشکلی و همسانی ندارد و برای حفظ خلاقیت معماران شهری انعطاف دارد.»

    هاشم زاده با بیان مثالی روشن برای این موضوع به وضع فعلی ارتفاع بناها اشاره می‌کند و می‌افزاید: «هر رهگذری در عبور از بسیاری از کوچه‌های شهر، بناهایی از ۳ تا ۶ و گاه ۷طبقه می‌بیند. در ادبیات تخصصی این رشته، خط آسمان در چنین حالتی می‌شکند و فراز و فرود نازیبایی دارد. در گذشته‌های نه‌چندان دور همگونی در ارتفاع تا حد زیادی در همین شهرها وجود داشت و نقطه دید خوبی مثل البرز از بسیاری نقاط در دیدرس بود. منظره کوه ایجاد آرامش می‌کرد و این آرامش شهر را زیباتر نشان می‌داد. جدا از موضوع ارتفاع ساختمان‌ها، نوع مصالح و ترکیب‌بندی حجم‌ها هم در زشتی و زیبایی نمای کلی شهر موثر است.»

    این معمار و طراح شهری می‌گوید: «قرارگرفتن ساختمان‌هایی با نمای شیشه رفلکس و ورق آلومینیوم در کنار سازه‌هایی با نمای سنگی و آجری، علاوه بر ایجاد ناهمگونی می‌تواند موجب خطرات جسمی و آسیب‌های بدنی شود. احساس گرما و بیماری‌های چشمی ناشی از انعکاس نور یکی از آنهاست.»

    ضرورت ساماندهی کمیته‌های نماها

    سخنگوی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران هم یکی از مشکلات حوزه معماری و شهرسازی در تهران را اغتشاش نماهای شهری می‌داند و می‌گوید: «نه تنها در سال‌های اخیر که به نظر می‌رسد از ابتدای معماری و شهرسازی نوین در تهران (که شاید ۵، ۶ دهه از آن می‌گذرد) نماهای شهری از الگوی مشترک و خاصی تبعیت نکرده است.»

    جعفر بندی شربیانی در گفت وگو با همشهری آنلاین افزود: « در شورای شهر تهران و در کمیسیون شهرسازی و معماری اعتقاد داریم که هر نمایی با هر شکل از نوآوری باید از معماری ایرانی و اسلامی تبعیت کند. بر این اساس، تشکیل کمیته‌های نما درمناطق ۲۲ گانه هم پرداختن به این موضوع بود، اما در دوره قبل این موضوع به اهداف اصلی خود نرسید.»

    شربیانی با بیان اینکه شورای ششم می‌خواهد به  ۵، ‌۶ دهه اغتشاش در نماهای شهری پایتخت پایان دهد، تاکید کرد: «اگر می‌خواهیم در این حوزه به مردم شهر خدمت کنیم حتما باید کمیته‌های نما را سر و سامان دهیم و چارچوب دقیقی ر ا برای آنها تدوین کنیم تا این کمیته‌ها بر معماری پایتخت بر اساس الگوهای ایرانی اسلامی نظارت کنند. ضمن اینکه تدوین بسته‌های تشویقی برای توسعه معماری ایرانی اسلامی یکی دیگر از راهکارهای رهایی تهران از آشفتگی نماهای شهری است.»

    نظارت کمیته های نما بر ساخت و ساز
    دکتر مصطفی بهزادفر، عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت
    منظور از شیوه‌نامه یکسان که در دوره پیشین مدیریت شهری مطرح شد، این نبود که ساخت و سازها الگوی یکنواختی داشته باشد.در واقع سه سطح برخورد وجود دارد که سطح کلان آن به صورت عام، طراحی شهری است. سطح میانی آن، طراحی شهری با رویکرد پی‌گاه‌های تحول است که اسم آن منظر است و سطح سوم، حوزه‌های ثابت هستند؛ یعنی ریخت‌هایی که ثابت است مثل ۴، ۵ قطعه‌ای که کنار هم قرار می‌گیرند. بحث مورد نظر ما بیشتر معطوف به این موضوع است.زبرنامه‌ریزی و طراحی این‌ قطعه‌ها باید به نحوی باشد که در مجموع اغتشاش ایجاد نشود ضمن اینکه اغتشاش نداشتن‌شان هم به این معنی نیست که همه یک الگو را رعایت کرده و یا همه از یک مصالح مثل آجر و یا سیمان استفاده کنند یا دنبال این نیستیم که بدون استثنا همه از اجرای الگوهای رومی و یا کلاسیک منع شوند بلکه مقصود این است که همه در این سطح، از یک ضابطه کلی تبعیت کنند یعنی نماها به گونه‌ای نباشد که نه با اقلیم ایران و تهران سازگار باشد و نه به همسایه و نه با خیابان همخوانی داشته باشد. کاری که در دوره های قبل آغاز شده، به باور من شروع خوبی بود اما با توجه به تجربه‌های چند سال گذشته ضرورت دارد که دوباره در شیوه مدیریت جرح و تعدیل و در آنچه که الگو نامیده می‌شود، آگاهانه اصلاحاتی صورت بگیرد.کمیته‌های نمای مناطق ۲۲ گانه شهری باید بتوانند با الگوی کلی که در زمینه طراحی، منظر و پی‌گاه‌های شهری و همجواری‌های شهری در جداره خیابان‌ها داشتند، بر ساخت و سازها نظارت کنند به این ترتیب که وقتی کسی نمایی را ارائه می دهد باید، ترکیبات آن درست، منظم‌، موزون و سازگار با اقلیم و همچنین پایدار بوه‌ در عین حال با نمای جانبی خود هم تا حدودی سازگار باشد.
    همشهری


    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *